Khamis, 25 April 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


96 korban bangunan runtuh

Posted: 24 Apr 2013 10:05 AM PDT

Savar (Bangladesh): Sebuah bangunan lapan tingkat terdiri daripada beberapa kilang pakaian runtuh semalam, menyebabkan sekurang-kurangnya 96 orang terbunuh.

Ia sekali gus menyerlahkan isu keselamatan dalam industri pakaian di negara itu.


Hanya tingkat bawah Plaza Rana di bandar Savar di pinggir Dhaka itu masih tegak apabila bangunan itu, yang menurut seorang menteri dibina secara haram, runtuh jam 9 pagi (11 pagi waktu Malaysia).

Beratus-ratus anggota bomba, tentera dan pekerja penyelamat yang menggunakan pemotong konkrit dan kren berusaha mencari mangsa yang terselamat dalam runtuhan itu.


Mayat dan mangsa yang cedera ditarik keluar dari bahagian atas runtuhan itu dengan mengguna gelungsur sementara yang diperbuat daripada kain yang beberapa jam sebelum itu dipotong untuk dijadikan baju dan seluar untuk dieksport ke pasaran Eropah.


Tangisan mereka di bawah runtuhan berkenaan, merayu supaya diselamatkan boleh didengar ketika ribuan anggota keluarga menanti dengan cemas tidak jauh dari tempat kejadian, sebahagiannya bertahlil.

Foto

ANTARA mangsa yang berjaya ditarik keluar dari runtuhan.

Foto

ORANG ramai berkumpul di luar bangunan yang runtuh semalam.

"Tolong selamatkan kami. Ada 30 orang di sini. Tolong selamatkan kami," kedengaran tangisan seorang wanita dari dalam runtuhan itu. Mereka yang terselamat berkata, bangunan itu mengalami keretakan Selasa lalu, menyebabkan pekerja diminta keluar. Bagaimanapun, mereka diarah kembali bekerja semalam. "Pengurus memaksa kami bekerja semula dan hanya sejam selepas memasuki kilang itu, bangunan berkenaan runtuh," kata seorang pekerja, Mousumi, 24.


Dua kilang dalam bangunan itu, New Wave Style dan New Wave Bottoms, menghasilkan pakaian untuk syarikat Mango dari Sepanyol dan Benetton dari Itali.

Bangladesh mempunyai industri pakaian kedua terbesar di dunia. Bagaimanapun, ia berdepan dengan kemalangan dan tunjuk perasaan pekerja yang menuntut gaji dan keadaan bekerja yang lebih baik.


Menurut Persatuan Pembuat dan Pengeksport Kain Bangladesh, syarikat di bangunan itu mempunyai lebih 2,600 pekerja. Lebih 70 orang terbunuh apabila sebuah kilang pakaian runtuh di kawasan sama pada 2005. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/25

Kartunis ditahan polis

Posted: 24 Apr 2013 09:58 AM PDT

Singapura: Seorang kartunis rakyat tempatan ditahan kerana dituduh menghasut dalam lukisan bersifat sindiran dalam laman Facebooknya.

Lukisan itu seolah-olah menuduh kerajaan bersifat perkauman terhadap penduduk minoriti Melayu, kata peguamnya, Choo Zheng Xi Leslie Chew, 37, dibebaskan dengan ikat jamin selepas ditangkap Jumaat lalu, dua hari selepas satu laporan dibuat mengenai lukisan kartunnya.


Karikatur berkenaan menggambarkan seorang ahli politik berucap di depan khalayak ramai dan memuji bakat ekspatriat dari India, China dan Serani. Satu karektor di khalayak ramai bertanya: "Mengapa tidak disebut bakat Melayu?" sementara karektor lain menjawab : "Celaka! Kerajaan perkauman." Jurucakap Pejabat Peguam Negara berkata: "Perkara itu kini dalam siasatan polis." Chew sering memuatnaik karikatur politik yang berkait dengan keadaan semasa di Singapura dalam Facebooknya yang mempunyai 21,000 pengikut.

Karektor dalam karikaturnya biasanya menyerupai ahli politik tempatan walaupun kenyataan penafian dalam lamannya itu berkata 'ia hanya rekaan semata-mata dengan karektor rekaan yang berdasarkan pada keadaan rekaan di sebuah negara rekaan. Chew berkata, dia 'terkejut' kerana ditahan polis tetapi akan terus melukis kartun walaupun ketika disiasat kerana polis tidak mengenakan sebarang sekatan, "Saya ingin menghiburkan peminat saya. Komik itu hanya untuk lawak," kata Chew yang tidak mempunyai pekerjaan dan menyara kehidupannya dengan sumbangan daripada pembaca online. Singapura mengenakan tindakan tegas terhadap mereka yang dilihat mencetuskan ketegangan antara kaum. Jika didapati bersalah, dia berdepan dengan hukuman penjara tiga tahun atau denda sehingga RM12,000 atau kedua-duanya. - AFP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/25

Tiada ulasan:

Catat Ulasan