Isnin, 14 Januari 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Si kudung dapat lesen memandu

Posted: 13 Jan 2013 02:12 PM PST

Lancashire: Seorang wira perang yang hilang kedua-dua kaki dan tangan kanannya akibat satu letupan bom di Afghanistan meraikan kejayaan selepas lulus ujian memandu dalam cubaan kali pertama.

Dave Watson, 26, berdepan dengan kematian apabila terpijak jerangkap samar ketika meronda.


Bagaimanapun, minggu ini, bekas askar itu menanggalkan plat 'L' nya setelah lulus ujian itu dengan melakukan hanya tiga kesalahan kecil.

Watson dari Walton-le-Dale, Lancashire, menjalani 38 latihan praktikal dalam masa tiga bulan dengan kereta Range Rover Sport diubahsuai dan kini memiliki lesen memandu penuh.


"Saya boleh ke mana-mana saya ingini dan saya boleh lebih berdikari," katanya.


Kereta yang diubahsuai itu mempunyai kotak istimewa pada tempat duduk pemandu, tempat Watson meletakkan tangan kanannya.

Foto

WATSON lulus dengan sekali ujian saja.

Dia menolak untuk membrek dan menarik ke belakang untuk menggerakkan keretanya. Terdapat juga hendal kecil pada roda kemudi yang turut mempunyai butang penunjuk, pengelap cermin depan dan lampu.


Watson yang ketika ini menanti untuk menjalani satu lagi pembedahan, perlu mempunyai orang di sebelahnya ketika memandu. Tetapi, selepas pembedahan terakhir itu, dia boleh memandu bersendirian.

Menurutnya, dia mengambil masa yang singkat untuk mahir memandu dalam keadaan cacat.


"Saya adalah antara mereka. Saya tidak bagus dengan duduk di situ dan membaca tetapi saya boleh melakukan secara praktikal. "Saya terus keluar sebaik kembali daripada menjalani ujian dan menyelesaikan hal berkait dengan Insurans. Saya memandu ke rumah nenek saya, membawa adik saya, rakannya dan kemudian ke rumah seorang rakan untuk menziarahnya sebelum dia berlepas ke Australia," katanya. - Daily Mail

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/14

6 suspek rogol ditahan

Posted: 13 Jan 2013 02:03 PM PST

New Delhi: Polis semalam berkata, mereka menahan enam suspek dalam satu kejadian rogol penumpang sebuah bas terbaru di India, empat minggu selepas tragedi membunuh mahasiswa perubatan yang menggemparkan negara itu berlaku.

Pegawai polis tempatan, Raj Jeet Singih berkata, kejadian malang itu berlaku apabila mangsa yang berusia 29 tahun dan bersendirian ketika menaiki bas berkenaan untuk pulang ke kampungnya di Punjab pada malam Jumaat lalu.


Kata Raj, pemandu bas berkenaan enggan berhenti di kampung mangsa walaupun wanita terbabit merayu berkali-kali supaya diturunkan segera di situ.

"Sebaliknya wanita itu dibawa ke satu tempat sunyi yang jauh daripada orang ramai.


"Di situ, pemandu dan konduktor bas membawa mangsa ke sebuah bangunan dan ada lima lelaki lain menunggu," katanya.


Menurut Raj, mangsa dirogol bergilir-gilir sepanjang malam berkenaan.

"Pada keesokan paginya, mangsa ditinggalkan di tepi jalan di kampungnya," katanya. Polis masih memburu seorang lagi suspek. - AP

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/14

Tiada ulasan:

Catat Ulasan