Isnin, 14 Januari 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


55 negara desak rejim Syria dibicara

Posted: 14 Jan 2013 12:54 PM PST

Tuntut kes jenayah perang kerajaan Bashar al-Assad dihakimi ICC

New York: Sekurang-kurangnya 55 negara menuntut Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) menghadapkan Syria ke Mahkamah Jenayah Antarabangsa (ICC) untuk disiasat berhubung tuduhan jenayah perang.

Tuntutan akan dibuat dalam satu surat dianjurkan oleh Switzerland, yang menghabiskan masa selama tujuh bulan untuk mengumpulkan tandatangan.
Cadangan kami disokong negara Eropah dan juga di kebanyakan rantau lain di dunia," Didier Burkhalter, Menteri Luar Switzerland

Majlis Keselamatan dengan 15 anggotanya adalah satu-satunya badan yang boleh merujuk kes itu kepada ICC.

Jurucakap misi Switzerland di PBB, Adrian Sollberger memberitahu agensi berita bahawa surat terbabit diserahkan semalam.

Sumber diplomatik lain berkata, sebanyak 55 perwakilan negara menandatanganinya dan yang lain masih boleh menyertainya walaupun inisiatif ini mempunyai sedikit peluang untuk berjaya.

Sekatan terhadap Bashar
Majlis Keselamatan PBB berada dalam kebuntuan berikutan konflik Syria selama 22 bulan. Ahli tetap Russia dan China mengun-di tiga resolusi yang akan
mengancam sekatan terhadap Presiden Syria, Bashar al-Assad.

Disebabkan bukan ahli mahkamah berpejabat di The Hague, kedua-dua negara pastinya menolak sebarang resolusi baru mencadangkan dakwaan jenayah perang. Syria juga bukan ahli.

Negara Eropah memberikan majoriti tandatangan, kata sumber diplomatik.

Amerika Syarikat tidak menandatangani surat kerana bukan ahli ICC tetapi turut menyokong langkah berkenaan, kata diplomat.

"Cadangan kami disokong negara Eropah dan juga di kebanyakan rantau lain di dunia," kata Menteri Luar Switzerland, Didier Burkhalter kepada penyiar negara itu SRF pada Jumaat.

"Kita akan teruskan operasi ini sekarang. Orang ramai perlu sedar bahawa ini jenayah ini tidak akan dihukum," katanya.

Russia menjadi penentang utama sebarang tindakan antarabangsa dalam konflik ini manakala PBB menganggarkan kematian lebih 60,000 penduduk. - AFP

INFO: Konflik Syria
# Konflik bermula pada 15 Mac 2011
# 60,000 penduduk Syria dianggarkan maut setakat ini
# Kerajaan pimpinan Bashar al-Assad disokong Iran
# Pemberontak mendapat sokongan Turki, Qatar, Arab Saudi dan pergerakan militan asing.

Menteri nyaris kena bunuh

Posted: 14 Jan 2013 12:48 PM PST

Baghdad: Menteri Kewangan Iraq yang bergaduh dengan Perdana Menteri Nuri al-Maliki, terselamat daripada cubaan membunuh kelmarin apabila konvoinya kena bom.

Konvoi Rafa al-Essawi (atas) berada antara bandar Fallujah dan Abu Ghraib, di barat Baghdad, apabila bom tepi jalan itu meletup kira-kira jam 7 petang waktu tempatan, kata pegawai keselamatan.

Tiada seorang pun rom-bongan Essawi cedera tetapi sebahagian kenderaan rosak. Letupan berlaku di tengah krisis politik yang melanda negara berkenaan. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan