Khamis, 29 November 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Ratusan berkhemah di Dataran Tahrir

Posted:

Ratusan berkhemah di Dataran Tahrir

Ratusan berkhemah di Dataran Tahrir

RIBUAN penunjuk perasaan berhimpun di Dataran Tahrir kelmarin.


KAHERAH - Beratus-ratus penunjuk perasaan berkumpul di Dataran Tahrir di sini yang masuk hari keenam semalam bagi menuntut Presiden Mesir, Mohamed Morsi (gambar kecil) membatalkan dekri yang membolehkan semua keputusannya tidak boleh dicabar di mahkamah.

Polis turut melepaskan bedilan gas pemedih mata ke arah para penunjuk perasaan yang membaling batu di dataran berkenaan.


BEBERAPA pemuda melontar batu ke arah kumpulan anggota polis dekat Dataran Tahrir, Kaherah semalam.


Seramai 40 orang cedera dalam pertempuran itu yang dianggap sebagai kejadian yang kelihatan seperti ketika para penunjuk perasaan menentang pemerintahan bekas presiden, Hosni Mubarak pada awal tahun lalu.

Hosni meletakkan jawatan pada Februari tahun lalu selepas tunjuk perasaan berlaku di serata negara ini.

Beliau meletakkan jawatan setelah para penunjuk perasaan menganggap pemerintahannya korup.

Morsi mengeluarkan dekri itu pada minggu lalu.



Kumpulan-kumpulan penentang menuduh Morsi sebagai pemimpin bersifat kuku besi.

Pergerakan Ikhwanul Muslimin yang menyokong Morsi menyatakan, dekri itu hanya dilaksanakan buat sementara waktu.

Menurut pergerakan itu, ia bertujuan untuk menjamin keselamatan bagi mengelak pemberontakan berlaku seperti pada era Hosni yang menyebabkannya meletak jawatan.

Morsi menjadi presiden menerusi pilihan raya pada Jun lalu.

Hakim-hakim di Mahkamah Rayuan di Mesir juga akan melancarkan mogok sehingga Morsi membatalkan dekri tersebut. - Agensi

Yingluck terselamat daripada undi tidak percaya

Posted:

Yingluck terselamat daripada undi tidak percaya

Yingluck terselamat daripada undi tidak percaya


YINGLUCK


BANGKOK - Seperti dijangka, Perdana Menteri Thailand, Yingluck Shinawatra terselamat daripada usul undi tidak percaya di Parlimen semalam.

Disebabkan kerajaan memiliki hampir dua pertiga majoriti daripada 493 perwakilan di Parlimen, beliau memperoleh 308 undi tidak menyokong berbanding 159 undi menyokong, manakala empat anggota Parlimen, berkecuali.

Ini merupakan kali pertama Yingluck berdepan usul tidak percaya sejak mengambil alih pentadbiran kerajaan, Ogos tahun lepas.

Dalam usul tidak percaya, pemimpin pembangkang, Abishit Vejjajiva mendakwa Yingluck tidak cekap, gagal mentadbir negara dan tidak mengotakan janji beliau kepada Parlimen dan rakyat.

Abhisit, bekas perdana menteri sebelum Yingluck juga menuduh Yingluck mengamalkan diskriminasi dan rasuah, tidak menghormati kedaulatan undang-undang dan mengelak tanggungjawab kepada Parlimen.

Semasa perbahasan usul itu, Yingluck diasak dengan dakwaaan penyelewengan dalam skim bantuan padi, belanjawan tindakan banjir dan gagal menguatkuasakan undang-undang cegah rasuah.

Pihak pembangkang juga mengambil kesempatan menyebarkan dakwaan mengenai kelemahan perdana menteri yang dikatakan amat bergantung kepada maklum balas bertulis yang disediakan pembantunya, semasa menjawab soalan.

Selain Yingluck, Timbalan Perdana Menteri, Chalerm Yubamrung, Menteri Pertahanan, Sukumpol Suwanatat dan Timbalan Menteri Dalam Negeri, Chatt Kuldilok turut berdepan undi tidak percaya.

Chalerm terselamat daripada usul itu dengan meraih 287 undi menentang dan 157 undi menyokong, Sukampol (284 menentang, 160 menyokong) dan Chatt (284 menentang, 182 menyokong). - Bernama

Kumpulan saintis Iran didakwa buat pengiraan letupan nuklear

Posted:

Kumpulan saintis Iran didakwa buat pengiraan letupan nuklear

Kumpulan saintis Iran didakwa buat pengiraan letupan nuklear


GAMBAR RAJAH yang menunjukkan pengiraan letupan nuklear oleh saintis Iran.


VIENNA - Satu gambar rajah yang diperolehi oleh agensi berita The Associated Press menunjukkan bahawa para saintis di Iran telah mengendalikan simulasi komputer untuk sebuah senjata nuklear yang mampu menghasilkan kuasa letupan tiga kali ganda lebih kuat daripada bom atom pada Perang Dunia Kedua yang memusnahkan Hiroshima, Jepun.

Maklumat mengenai gambar rajah itu telah dibocorkan oleh pegawai-pegawai dari sebuah negara yang tidak bersetuju dengan program nuklear Iran.

Ia didedahkan sebagai hujah sokongan kepada dakwaan mereka yang mahukan program nuklear Iran dihentikan.

Agensi Tenaga Atom Antarabangsa yang merupakan pemerhati nuklear untuk Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu di Vienna, Austria melaporkan pada tahun lalu bahawa pihaknya telah menerima gambar rajah tersebut.

Menurut agensi tersebut, gambar rajah itu menunjukkan Iran melakukan pengiraan tentang letupan nuklear. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan