Sabtu, 3 Mac 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


91 puting beliung landa AS

Posted:

91 puting beliung landa AS

CHICAGO 3 Mac - Pasukan penyelamat hari ini meneruskan operasi mencari dan menyelamat mangsa-mangsa selepas lebih 91 puting beliung melanda seluruh Amerika Syarikat (AS) semalam yang menyebabkan sekurang-kurangnya 31 maut.

Berpuluh-puluh kediaman, kenderaan dan bangunan awam antara paling teruk terjejas dalam bencana tersebut.

Menurut pihak berkuasa, jumlah mangsa terkorban di Indiana mencecah 13 orang menjelang petang semalam.

"Laporan awal menunjukkan kerosakan paling teruk berlaku di tenggara Indiana termasuk Henryville dan Marysville di daerah Clark, serta Pekin dan New Perkin di daerah Washington," menurut kenyataan Pusat Maklumat Bersama.

Dalam pada itu, Jabatan Kesihatan Awam Kentucky mengesahkan jumlah kematian seramai 12 orang apabila 13 puting beliung direkodkan melanda negeri itu, manakala dua lagi kematian dilaporkan berlaku di Ohio.

...

Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6.00PTG untuk artikel penuh.

Fenomena tanpa bayang di Bogor, Jakarta

Posted:

Fenomena tanpa bayang di Bogor, Jakarta

JAKARTA 3 Mac - Tepat pukul 12 tengah hari ini, bandar Bogor di Jawa Barat mengalami fenomena hari tanpa bayangan, manakala ibu kota Jakarta akan mengalami fenomena sama esok.

Untuk tempoh dua hingga lima minit, orang ramai tidak dapat melihat bayangan sendiri di bawah sinar matahari kerana matahari berada tepat di atas kepala dan jika cuaca tidak berawan, bahang panas matahari adalah optimum dan bersifat sangat menyengat.

Selepas tempoh itu, bayangan mereka akan kelihatan semula kerana kedudukan matahari semakin beralih ke garis lintang arah utara.

Peneliti Utama Astronomi Astrofizik di Lembaga Penerbangan dan Angkasa Lepas Nasional (LAPAN) Indonesia, Dr. Thomas Djamaluddin berkata, kejadian itu merupakan fenomena yang biasa berlaku pada tarikh sama dua kali setiap tahun kerana pada ketika itu matahari berada tepat di garis lintang di kawasan terbabit.

...

Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini atau ikuti Utusan Online selepas 6.00PTG untuk artikel penuh.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan