Isnin, 2 Januari 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Dua juta berpesta di Copacabana

Posted:

Dua juta berpesta di Copacabana

Dua juta berpesta di Copacabana

SEJUMLAH besar orang menyaksikan pertunjukan bunga api di pantai Copacabana, Brazil semalam.


RIO DE JANEIRO, Brazil - Lebih dua juta orang berhimpun di pantai Copacabana di Rio de Janeiro bagi meraikan sambutan tahun baru semalam.

Pelbagai pertunjukan bunga api yang menarik di langit di atas laut dipersembahkan manakala irama muzik Latin diperdengarkan bagi memeriahkan sambutan tersebut.

Beribu-ribu bunga api naik ke udara dari 11 jeti terapung di pantai legenda itu selain dihangatkan dengan irama samba.

Walaupun hujan, sambutan itu tidak menjejaskan pengunjung yang hadir.

Sebahagian pengunjung wanita hanya memakai bikini semasa meraikan sambutan tahun baru itu.

Penduduk Brazil menyambut tahun baru sebanyak tiga kali kerana negara ini mempunyai tiga zon waktu yang berbeza.

Sementara itu di Casandrino, Itali, seorang lelaki berusia 39 tahun, Marco D'Apice mati selepas sebutir peluru sesat memasuki mulutnya semasa beberapa orang melepaskan tembakan bagi meraikan tahun baru.

Di Rom, beberapa anggota bomba berusaha untuk memadamkan kebakaran selepas seorang lelaki menyalakan mercun yang menyebabkan sejumlah bunga api terbakar sekali gus menyebabkan dia terbunuh dan beberapa orang lagi cedera termasuk kanak-kanak. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

500 cedera letupan mercun

Posted:

500 cedera letupan mercun

500 cedera letupan mercun


SEORANG lelaki yang cedera akibat tembakan rambang sempena tahun baru di Manila semalam.


MANILA, Filipina - Hampir 500 orang cedera akibat letupan mercun dan tembakan rambang di negara ini sempena sambutan tahun baru.

Menurut beberapa pegawai, kira-kira 12 buah penerbangan, termasuk dua dari Amerika Syarikat terpaksa dibatalkan dan dilencongkan semalam kerana letupan mercun mengehadkan penglihatan di Manila.

Sejumlah orang yang cedera akibat letupan mercun termasuk kanak-kanak memenuhi bilik-bilik kecemasan di hospital di sini selepas tengah malam.

Dua kumpulan bertempur di depan sebuah hospital di sini menyebabkan seorang mati akibat tembakan.

Setiausaha Kesihatan, Enrique Ona menyatakan bilangan mangsa yang cedera akibat letupan mercun ialah 454 orang dan 18 lagi terkena peluru sesat.

"Sekali lagi, rayuan supaya ibu-ibu menjauhkan anak-anak mereka dari mercun tidak berkesan," kata Ona pada satu sidang akhbar.

Menurutnya, dia bersedia untuk menimbangkan satu cadangan bagi mengharamkan mercun sepenuhnya tetapi ia perlu dikaji terlebih dahulu.

Setiausaha Dalam Negeri, Jesse Robredo berkata, seramai 65 orang ditangkap kerana menggunakan mercun haram.

Sebahagian besar rakyat Filipina terpengaruh dengan tradisi masyarakat China yang percaya bunyi bising mercun dan bunga api mampu mengusir kejahatan dan nasib malang pada sambutan tahun baru.

Bagaimanapun, mereka mengamalkan kepercayaan itu dengan keterlaluan sehingga menyebabkan banyak kecederaan berlaku pada setiap tahun sempena sambutan tahun baru. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Bieber meriahkan sambutan 2012

Posted:

Bieber meriahkan sambutan 2012

Bieber meriahkan sambutan 2012


Wajah Justin Beiber dari dekat semasa menyanyi lagu Let It Be.


NEW YORK - Penyanyi remaja terkenal dunia, Justin Bieber meraikan orang ramai di Times Square di sini kelmarin menjelang Tahun Baru 2012.

Bieber yang berusia 17 tahun membuat persembahan dengan menyanyi lagu yang dipopularkan kumpulan The Beatles, Let It Be sambil bermain piano.

Dia membuat persembahan itu bersama pemain gitar terkenal dunia, Carlos Santana kira-kira pada pukul 10 malam.

Ketika Santana yang berusia 64 tahun yang merupakan pemain gitar irama rock tiba di pentas, penonton memberikan sorakan yang kuat.

Lagu Let It Be dikeluarkan pada Mac 1970 dan telah dinyanyikan oleh hampir kesemua penyanyi terkenal.

Namun, persembahan yang menggabungkan generasi muda yang diwakili Bieber dan golongan tua yang diwakili Santana itu dianggap tidak akan dilupakan oleh penonton.

Bieber dan Santana merupakan tetamu undangan program The Dick Clark's New Year's Rockin' Eve with Ryan Seacrest 2012 di sini.

Turut memeriahkan program itu ialah penyanyi rap terkenal, Pitbull yang menyanyikan lagu International Love, Hey Baby dan Rain Over Me secara medley.

Penyanyi yang berpakaian pelik, Lady Gaga juga tidak ketinggalan menghiburkan penonton.

Lady Gaga menyertai Datuk Bandar New York, Michael Bloomberg untuk mengetuai kiraan memasuki tahun Baru. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan