Selasa, 11 Oktober 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Tahanan diseksa polis Singapura

Posted:

Tahanan diseksa polis Singapura

Tahanan diseksa polis Singapura


Ong Chip Siong


SINGAPURA 11 Okt. – Polis Singapura berjanji akan menyiasat dakwaan seorang ahli perniagaan dia diseksa semasa ditahan pada bulan lepas atas tuduhan menerima barangan curi berupa produk Apple bernilai berjuta-juta dolar.

Ong Su Ping, 32, mendakwa, anggota polis memaksanya minum air kencing mereka, memasukkan berus tandas ke dalam mulutnya, menutup kepalanya dengan seluar dalam terpakai, menarik rambutnya dan memukul kemaluannya, lapor akhbar Straits Times.

Dalam sesi di mahkamah semalam, Su Ping yang menghadapi tuduhan menerima sejumlah 3,400 buah iPad dan iPhone curi bernilai S$1.4 juta (RM3.3 juta) pada bulan lepas, mendakwa penyeksaan itu berlarutan selama empat jam dan menyebabkan dia mengalami mimpi buruk kemudian.

Kata bapanya kepada Straits Times, ahli keluarga tidak dibenarkan melawatnya atau bercakap dengannya sejak sembilan hari lalu.

Hakim mengarahkan polis supaya melantik seorang pegawai yang tidak terlibat dalam penangkapan Su Ping supaya menyiasat dakwaannya itu.

Polis memberitahu AFP, kes Su Ping sedang disiasat oleh Pejabat Hal Ehwal Dalaman, sebuah jabatan baru yang menjalankan siasatan bebas mengenai aduan dan kesalahan membabitkan anggota polis.

"Polis memandang serius segala aduan yang dibuat oleh tertuduh terhadap anggota kami dan semua aduan sedemikian akan disiasat secara terperinci.

"Jika kesalahan jenayah didapati dilakukan, polis tidak akan teragak-agak mengemukakan tuduhan jenayah terhadap anggota terlibat," kata seorang jurucakap polis.

Namun, katanya, polis juga memberi amaran, jika dakwaan itu didapati palsu, tindakan sewajarnya akan diambil terhadap sesiapa yang membuat aduan palsu terhadap polis.

Sementara itu, polis juga mencari seorang lelaki, Ong Chip Siong, 30, bagi membantu siasatan kes rompakan tersebut. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Thai tidak isytihar darurat

Posted:

Thai tidak isytihar darurat

Thai tidak isytihar darurat

BANGKOK 11 Okt. - Kerajaan Thailand tidak akan mengisytiharkan perintah darurat, meskipun negara 'Gajah Putih' itu sedang berdepan banjir terburuk dalam tempoh dua dekad, kata Menteri Kehakiman, Jeneral Pol Pracha Promnok, hari ini.

Promnok, yang juga Pengarah Pusat Kawalan Banjir berkata, tiada keperluan untuk kerajaan berbuat demikian sebagaimana dicadangkan pembangkang kerana kerajaan boleh menguruskan keadaan itu.

''Kabinet membuat keputusan itu dalam mesyuarat mingguannya di Lapangan Terbang Don Mueang, di sini. Lapangan terbang tersebut bakal dijadikan Pusat Operasi Bantuan Banjir,'' katanya.

Sementara itu, Menteri Pelancongan dan Sukan, Chumpol Silpa-archa berkata, Kabinet memutuskan untuk tidak mengisytiharkan perintah darurat kerana tidak mahu menimbulkan suasana panik di kalangan pelancong asing.

Katanya, Lapangan Terbang Antarabangsa Suvarnabhumi mencatatkan ketibaan kira-kira 40,000 pelancong setiap hari pada masa ini meskipun banjir sedang melanda Thailand.

Ketua Pembangkang, Abhisit Vejjajiva sebelum ini mencadangkan satu perintah darurat diisytiharkan di beberapa kawasan banjir bagi memudahkan pengurusan banjir dan pemindahan.

Keadaan banjir di Thailand kekal kritikal memandangkan 40 peratus daripada negara ini masih ditenggelami air dengan 269 kematian dilaporkan, manakala bank pusat negara itu menganggarkan kerugian mencecah 60 bilion baht (RM6 bilion).

Sejumlah 2.3 juta orang daripada lebih 10,000 kampung di 30 wilayah di utara dan tengah terjejas teruk akibat banjir besar yang melanda secara berperingkat sejak Julai lepas, dan mencapai tahap kritikal baru-baru ini.

Dalam pada itu, negara jiran Kemboja, Laos dan Vietnam turut dilanda banjir.

Pejabat Penyelarasan Hal Ehwal Kemanusiaan (OCHA) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) melaporkan banjir sejak Ogos lalu meragut 18 nyawa termasuk 16 kanak-kanak di Vietnam, manakala banjir di Kemboja mengorbankan 183 orang.

Banjir turut mengorbankan 30 orang di Laos. — BERNAMA/dpa

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan