Jumaat, 7 Oktober 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Legenda Apple meninggal dunia

Posted:

Legenda Apple meninggal dunia

Legenda Apple meninggal dunia


SEORANG wanita bertafakur sebagai tanda menghormati pemergian pengasas bersama Apple, Steve Jobs di luar sebuah premis Apple di Tokyo, Jepun semalam.


SAN FRANCISCO, Amerika Syarikat (AS) - Pengasas bersama syarikat gergasi komputer dan teknologi maklumat, Apple Inc., Steve Jobs meninggal dunia pada usia 56 tahun akibat kanser pankreas kelmarin.

Dianggap pencetus revolusi budaya moden menerusi ciptaannya seperti iPod, iPhone dan iPad, kematian Jobs berlaku ketika Apple Inc. berada di kemuncak kegemilangannya sebagai pengeluar gajet telekomunikasi terbesar di dunia.


Steve Jobs


"Kami semua sedih mengumumkan bahawa Steve Jobs meninggal dunia semalam," kata pembuat gajet yang berpangkalan di California dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh ahli lembaga pengarah Apple.

Tambah mereka, Apple kehilangan seorang pemimpin yang berwawasan dan genius, manakala dunia pula kehilangan seorang manusia yang menakjubkan.

"Steve meninggalkan sebuah syarikat yang hanya dia boleh membinanya. Semangatnya akan terus wujud sebagai asas kepada Apple," kata pengendali Apple sejak Jobs bercuti sakit sejak Januari lalu, Tim Cook.

Cook dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif sejak Ogos lalu. Dalam kenyataan yang dikeluarkan oleh keluarga Jobs, beliau meninggal dunia dalam keadaan aman sambil dikelilingi ahli keluarganya.

Apple memberi penghormatan kepada legenda Lembah Silikon itu dengan memaparkan gambar hitam putihnya yang berjambang dan memakai cermin mata bulat serta baju berkolar di home pagenya bersama tulisan 'Steve Jobs - 1955-2011'.


MESEJ bermaksud "Terima kasih Steve" ditulis di tingkap kaca kedai Apple Store di Santa Monica, California, Amerika Syarikat. Kematian Steve Jobs ditangisi oleh peminat gajet di seluruh dunia.


Apabila pengunjung mengklik pada gambar tersebut, mereka akan dibawa kepada mesej yang ditulis Cook sebagai peringatan kepada Jobs.

Peminat Apple juga dijemput berkongsi memori, ingatan dan salam takziah mereka dengan menghantar pesanan kepada remeberingsteve@apple.com.

Legenda gajet itu dilahirkan pada 24 Februari 1955 di San Franciso oleh seorang ibu tunggal dan diambil sebagai anak angkat oleh satu pasangan di Mountain View ketika baru berusia beberapa hari.

Beliau berusia 21 tahun apabila mencipta Apple Computer bersama Steve Wozniak, 26, di garaj keluarganya pada tahun 1976.

Di bawah Steve, syarikat tersebut memperkenalkan komputer Apple pertama dan kemudiannya Macintosh yang menjadi popular pada tahun 1980-an.

Jobs meninggalkan Apple pada 1985 selepas berlakunya perebutan kuasa. Jobs kemudian memulakan syarikat NeXT Computer yang mengkhusus dalam perisian stesen kerja yang canggih untuk perniagaan.

Sejak itu, kegemilangan Apple pudar. Namun ia kembali pulih pada tahun 1996 apabila Apple membeli NeXT Computer pada harga $429 juta (RM1.2 bilion).

Apple semakin kukuh apabila Jobs merombak strategi Macintosh, merevolusi budaya moden dan melancarkan pasca era komputer peribadi yang memberi laluan kepada alat mudah alih pintar seperti iPod, iPhone dan iPad.

Jobs meninggalkan seorang balu, Laurene dan tiga orang anak. - AFP

Produk terbaik keluaran Apple

Posted:

Produk terbaik keluaran Apple

Produk terbaik keluaran Apple


KOMPUTER tablet iPad mendapat sambutan hangat di seluruh dunia.


SAN FRANCISCO - Senarai produk terbaik dan terkenal yang dikeluarkan oleh syarikat maklumat dan komputer gergasi, Apple di bawah pengasasnya, Steve Jobs.

1. Komputer Macintosh - Komputer pertama Macintosh dilancarkan pada tahun 1984. Rangkaian komputer tersebut kemudiannya berkembang kepada beberapa model lain termasuklah komputer meja, iMac dan komputer riba canggih MacBook.

2. iPod - Diperkenalkan pada 2001, gajet tersebut merevolusikan hiburan menerusi pemain muzik digital. Antara model yang popular ialah iPod Touch MP3 yang lengkap dengan skrin sentuh.

3. iTunes Store - Dilancarkan pada tahun 2003, ia merupakan kedai maya Apple yang menjual muzik, filem dan program televisyen untuk komputer, telefon serta peranti keluaran Apple.

4. iPhone - Apple memperkenalkan telefon pintar iPhone pertamanya pada tahun 2007. iPhone menggabungkan ciri-ciri yang ada pada iPod dan sambungan Internet dalam sebuah telefon pintar bersama skrin sentuh yang kemudian pantas menjadi pilihan pengguna di seluruh dunia.

5. App Store - Apple mula membenarkan pembuat aplikasi dari luar menghasilkan aplikasi untuk iPhone dan iPod Touch pada tahun 2008. App Store kini mengandungi lebih 150,000 aplikasi yang menawarkan pelbagai fungsi.

6- iPad - Pada April 2010, Apple merevolusikan era komputer peribadi menerusi komputer tablet yang hanya sebesar lembaran sekeping kertas. - AFP

Cabaran besar buat Tim Cook

Posted:

Cabaran besar buat Tim Cook

Cabaran besar buat Tim Cook

SAN FRANCISCO - Kematian pengasas Apple, Steve Jobs menimbulkan kebimbangan sama ada syarikat yang berpangkalan di California itu akan dapat terus bertahan tanpa pemimpin tersebut.

Malah, Tim Cook (gambar) yang dilantik sebagai Ketua Pegawai Eksekutif Apple dilihat bakal berdepan dengan pelbagai tekanan dan cabaran selepas dia memperkenalkan iPhone 4 yang dinaik taraf, bukannya merombak gajet popular tersebut, di samping situasi saham yang tidak menentu, walaupun ia menunjukkan pemulihan.

"Saya mahu kamu semua yakin bahawa Apple tidak akan berubah. Steve telah membina sebuah syarikat dan budaya yang yang berbeza di dunia. Kita akan berpegang kepada prinsip tersebut kerana ia ada dalam DNA kita," kata Cook kepada para kakitangan Apple. Cook dianggap sebagai arkitek kepada strategi jualan produk Apple yang genius.

Menurut penganalisis teknologi, cabaran utama yang perlu dihadapi Cook adalah untuk mengekalkan reputasi Apple dengan memperkenalkan gajet berinovasi.

"Dia telah bersama Apple sejak 1988 dan terkenal kerana membuat pembaharuan terhadap proses pengeluaran syarikat serta membantu mengembalikan keuntungan kepada Apple," kata penganalisis bebas, Carmi levy merujuk kepada Cook.

Meskipun Cook tanpa Steve, beberapa penganalisis berkata, syarikat itu akan terus berkembang berikutan pengemar iPhone semakin meningkat. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan