Ahad, 14 Ogos 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Palestin teruskan permohonan

Posted:

Palestin teruskan permohonan

Palestin teruskan permohonan

RAMALLAH 14 Ogos - Palestin akan mengemukakan permohonan untuk menjadi anggota penuh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada 20 September ini, tanpa mempedulikan tentangan Amerika Syarikat (AS) dan Israel.

Menteri Luar Palestin, Riyad al-Maliki semalam berkata, Presiden Mahmoud Abbas sendiri akan mengemukakan permohonan itu kepada Setiausaha Agung PBB, Ban Ki-moon pada pembukaan sidang ke-66 Perhimpunan Agung PBB pada 20 September ini.

"Abbas akan bertegas dengan inisiatif bersejarah itu dan Ban Ki-moon akan mengemukakan permintaan tersebut kepada Majlis Keselamatan," katanya.

Seorang pegawai kanan Israel mengkritik keputusan Palestin itu.

"Abbas nampaknya sudah memutuskan untuk mengelak daripada menjalankan rundingan langsung, dan langkah ini sudah dijangka dan dikesali.

"Perdana Menteri, Benjamin Netanyahu terus berpendirian proses damai hanya boleh dimajukan menerusi rundingan langsung," katanya.

Menurut Maliki, Pihak Berkuasa Palestin (PA) memilih bulan depan kerana Lebanon yang bakal mengambil giliran sebagai Presiden Majlis Keselamatan akan berada dalam kedudukan kukuh untuk memajukan permohonan tersebut.

"Lebanon akan menduduki kerusi Presiden Majlis Keselamatan pada bulan depan dan ini akan membantu kami kerana Presiden Majlis memiliki beberapa hak istimewa yang memainkan peranan penting," kata Maliki yang menjangka lebih 130 negara mengiktiraf negara Palestin.

Berikutan kegagalan rundingan damai langsung dengan Israel pada September lepas, Palestin mengambil strategi diplomatik untuk meminta PBB mengiktiraf sebuah negara Palestin berdasarkan garis sempadan yang wujud sebelum Perang Enam Hari 1967.

Abbas mendedahkan beliau mengadakan empat pertemuan sulit dengan Presiden Israel, Shimon Peres untuk cuba mencari kompromi tetapi Netanyahu menggagalkan usaha itu, kata seorang pegawai Palestin semalam. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Serangan militan sempena sambutan kemerdekaan Pakistan, 18 maut

Posted:

Serangan militan sempena sambutan kemerdekaan Pakistan, 18 maut

Serangan militan sempena sambutan kemerdekaan Pakistan, 18 maut


Orang ramai berkumpul di tempat kejadian sebuah restoran ranap selepas serengan bom di bandar Dera Allah Yar, semalam. - AFP


QUETTA 14 Ogos - Kumpulan militan melancarkan serangan bom dan roket membunuh 18 penduduk di kawasan bergolak di sempadan Pakistan-Afghanistan, tatkala Pakistan menyambut Hari Kemerdekaan ke-64, hari ini.

Menurut ketua polis wilayah berkenaan, Javed Gharshin, seramai 14 orang awam terbunuh dan 23 yang lain cedera apabila sebutir bom meletup di tepi jalan dekat sebuah restoran di pekan Dera Allah Yar.

Kebanyakan mangsa yang terperangkap di bawah runtuhan bumbung bangunan telah dikeluarkan, katanya.

Tiada pihak mengaku bertanggungjawab terhadap serangan tersebut yang berlaku kira-kira 400 kilometer di tenggara Quetta, semasa Pakistan menyambut Hari Kemerdekaan ke-64 daripada jajahan Britain.

Dalam kejadian berasingan di wilayah yang sama, sekumpulan lelaki bersenjata menaiki motosikal menembak mati seorang wartawan di pekan Khudzar, di barat daya wilayah Baluchistan, kata polis.

"Lelaki bersenjata yang menaiki motosikal menembak mati wartawan agensi berita swasta, Munir Noor ketika mangsa pulang ke rumah selepas membeli-belah di pasar berdekatan,' kata ketua balai polis tempatan, Abdul Qadir Sheikh.

Di barat laut Pakistan yang didiami puak kabilah, sekurang-kurangnya tiga tentera separa terbunuh, manakala 25 yang lain cedera apabila puak militan melepaskan tembakan roket ke arah kem tentera semasa mereka sedang bersiap sedia untuk menyertai perhimpunan sempena sambutan Hari Kemerdekaan.

Empat serangan roket disasarkan ke arah kem di Miranshah, pekan utama di kawasan kabilah Waziristan Utara, di mana Pakistan menghadapi tekanan Amerika Syarikat untuk melancarkan serangan besar-besaran terhadap kumpulan yang dikaitkan dengan al-Qaeda, Haggani. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan