Rabu, 20 Julai 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Spratly: ASEAN-China setuju

Posted:

Spratly: ASEAN-China setuju

Spratly: ASEAN-China setuju

NUSA DUA, Indonesia 20 Julai - Pegawai dari ASEAN dan China hari ini mempersetujui satu garis panduan berhubung kerjasama di wilayah maritim yang dituntut di Laut China Selatan.

Diplomat juga mengakui perjanjian itu berjaya meredakan situasi dalam usaha mencapai kompromi semua pihak.

Persetujuan itu dicapai selepas pegawai kanan dua pihak bertemu semasa mesyuarat tahunan ASEAN di pusat peranginan Bali, menjelang pertemuan menteri-menteri esok.

Ketika langkah itu dilihat ramai sebagai 'satu langkah penting' dalam menyelesaikan pertelingkahan wilayah di perairan yang kaya dengan sumber asli tersebut, diplomat secara tersirat mempersoalkan sejauh mana signifikan garis panduan itu kerana ia didakwa kurang spesifik.

Tambahan pula, percanggahan tentang wilayah yang dituntut di perairan itu masih belum jelas selepas China menyatakan tuntutan di seluruh kawasan perairan dan Filipina berkata ia akan mendapatkan bantuan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) bagi menentukan wilayahnya.

"Melalui perbincangan serta dialog membina dan mendatangkan hasil, kita mampu mencapai satu perjanjian tentang draf garis panduan.

"Ini adalah satu langkah penting dan permulaan yang baik bagi kita untuk bekerjasama dengan satu pandangan untuk terus menggalakkan kestabilan serta keyakinan di rantau ini," kata pegawai kanan Kementerian Luar Vietnam, Pham Quang Vinh.

Dalam perkembangan berkaitan, lima Ahli Parlimen Filipina hari ini melawat pulau Thitu di kepulauan Spratly walaupun mendapat tentangan China yang menyifatkan kunjungan itu boleh memburukkan lagi hubungan rantau.

Ahli Parlimen Walden Bello berkata, kunjungan itu dibuat bagi menggalakkan penyelesaian perebutan wilayah maritim secara baik, namun beliau menegaskan rakyat Filipina yang mengenali pulau itu sebagai 'Pag-asa' bersedia mempertahankan wilayah mereka.

"Kami datang secara baik, kami menyambut baik penyelesaian secara diplomatik. Namun, semua pihak perlu tahu jika mereka merampas Pag-asa dari kami, kami tidak akan berdiam diri," katanya. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kemboja mahu pemerhati Indonesia di kuil

Posted:

Kemboja mahu pemerhati Indonesia di kuil

Kemboja mahu pemerhati Indonesia di kuil

PHNOM PENH 20 Julai - Kemboja mahu pemerhati dari Indonesia ditempatkan di kawasan sempadannya dengan Thailand sebelum ia bersedia mematuhi perintah mahkamah Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) supaya askarnya diundurkan dari kawasan yang dipertikaikan itu.

Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) di The Hague kelmarin memutuskan, kedua-dua negara hendaklah mengundurkan tentera mereka dari kawasan di sekitar kuil purba Preah Vihear yang menjadi medan pertempuran maut awal tahun ini.

Bagaimanapun kedua-dua negara belum mengundurkan askar masing-masing dan Thailand semalam berkata, rundingan antara dua negara jiran itu perlu diadakan sebelum sebarang pengunduran tentera dilaksanakan.

Menteri Luar Kemboja, Hor Namhong berkata, beliau telah meminta Indonesia, selaku Pengerusi ASEAN sekarang, supaya menghantar pemerhati ke kawasan berkenaan secepat mungkin.

"Bagi Kemboja, pemerhati Indonesia mesti dihantar untuk memeriksa kawasan itu terlebih dahulu sebelum kami mengundurkan tentera," katanya kepada wartawan.

Indonesia cuba menjadi perantara bagi menyelesaikan konflik itu bagi pihak ASEAN, tetapi gagal mencapai kemajuan selain perjanjian asas untuk membenarkan pasukan kecil daripada pihak ketiga ditempatkan di kawasan tersebut.

ICJ membuat keputusan itu selepas Kemboja pada akhir April lalu memintanya memberikan tafsiran mengenai keputusannya pada 1962 berhubung kuil Preah Vihear, fokus pertikaian undang-undang yang berlarutan.

Kemboja juga meminta mahkamah mengarahkan Thailand mengundurkan askar dan menghentikan semua aktiviti ketenteraan.

ICJ mungkin mengambil masa beberapa bulan lagi untuk membuat keputusan berhubung permohonan utama Kemboja bagi mendapatkan tafsiran mengenai perintah 1962 itu.

Walaupun Thailand tidak mempertikaikan Kemboja adalah pemilik kuil tersebut mengikut keputusan ICJ 1962, Phnom Penh dan Bangkok menuntut kawasan seluas 4.6 kilometer persegi di sekitar kompleks berusia 900 tahun itu. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan