Jumaat, 22 Julai 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Penduduk Israel berang harga naik

Posted:

Penduduk Israel berang harga naik

Penduduk Israel berang harga naik


BEBERAPA penduduk Israel duduk dekat khemah di Bandar Lama Baitulmuqaddis kelmarin.


TEL AVIV - Penduduk di Israel kini marah apabila mereka mendapati taraf kehidupan meningkat termasuk harga rumah dan makanan.

Ekoran itu, sejumlah orang mendirikan khemah di serata Israel untuk membantah kenaikan harga rumah ketika harga hartanah global menurun ekoran masalah ekonomi.

Negara ini mempunyai jurang pendapatan yang meluas manakala harga makanan telah meningkat sejak beberapa bulan lalu termasuk harga minyak.

Mogok juga diadakan baru-baru ini oleh para pekerja sosial dan doktor yang kecewa ekoran perasaan tidak puas hati mengenai kenaikan kos di negara ini.

Harga sebuah apartmen sederhana di negara ini melebihi AS$500,000 (RM1.49 juta).

Seorang wanita, Lital Yitzhak dan suaminya yang merupakan pengurus gudang terpaksa berpindah ke rumah ibu mereka kerana kadar sewa tinggi sebanyak AS$900 (RM2,693) sebulan dikenakan pemilik apartmen dua bilik yang kecil di Baitulmuqaddis lapan bulan lalu.

"Saya tidak mengetahui apa yang perlu dilakukan oleh satu pasangan muda (ekoran kenaikan kos hidup)," kata Lital yang merupakan seorang guru ganti prasekolah.

Dia dan suaminya hanya memperoleh pendapatan kira-kira AS$1,800 (RM5,386) sebulan.

Harga minyak di Israel ialah AS$8 (RM23.94) bagi setiap 3.78 liter manakala sebuah kereta sedan berharga AS$35,000 (RM104,776) ke atas.

Di Baitulmuqaddis, puluhan pasangan mendirikan khemah di kawasan berdepan tembok Bandar Lama.

"Harga meningkat di serata negara," kata seorang aktivis perumahan dan seorang anggota Majlis Perbandaran Baitulmuqaddis.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Rekod pentadbiran penentu kemenanganBarack Obama

Posted:

Rekod pentadbiran penentu kemenangan<br />Barack Obama

Rekod pentadbiran penentu kemenangan
Barack Obama


BARACK OBAMA


WASHINGTON - Presiden Amerika Syarikat (AS), Barack Obama berkata kelmarin bahawa pemilihannya semula sebagai presidenpada November depan akan ditentukan berdasarkan penilaian mereka ke atas rekod pentadbirannya.

Menurut Obama, faktor kemenangannya nanti dalam pilihan raya presiden pada tahun depan bukannya bergantung kepada siapa yang akan menentangnya dari parti Republikan.

"Jika November tahun depan, mereka (para pengundi) berasakan saya berada di bahagian mereka dan saya telah bekerja keras sedaya upaya saya serta telah melakukan sesuatu untuk menggerakkan kita ke arah yang betul, saya akan menang.

"Jika mereka tidak menyebelahi saya, saya akan kalah," kata Obama.

"Ia bukannya dinyatakan bahawa calon lain adalah tidak berkaitan.

"Namun, saya kemungkinan akan menang atau kalah bergantung pada penilaian mereka berhubung pengemudian saya," katanya kepada seorang penemuramah dari stesen KMBC 9 News di Kansas, Missouri.

Rating Obama berada dalam kedudukan lemah ekoran kadar pengangguran yang tinggi dan harga minyak yang meningkat.

Satu tinjauan pendapat kelmarin menunjukkan Obama memperoleh sokongan sebanyak 45 peratus sama seperti calon Presiden AS dari parti Republikan, Mitt Rommey. - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Kedai palsu jual gajet Apple

Posted:

Kedai palsu jual gajet Apple

Kedai palsu jual gajet Apple


IMEJ menunjukkan logo palsu komputer Apple di pintu sebuah kedai palsu Apple yang kelihatan tulen di Kunming, China baru-baru ini.


BEIJING - Penduduk China yang obses dengan telefon bimbit iPhone dan iPad telah menyebabkan berlakunya pengklonan meluas gajet itu sehingga sebuah kedai palsu Apple wujud di Kunming.

Pekerja-pekerja di kedai itu juga menganggap mereka sebenarnya bekerja dengan pemilik syarikat Apple dari Amerika Syarikat (AS) yang sebenar, Steve Jobs.

Kedai itu ditemui oleh seorang blogger AS yang berasa tertipu dengan kedai berkenaan sebelum dia meneliti dan menyedari perkara yang sebenar.

Jika dilihat sekali imbas, komputer dan lambang epal yang merupakan logo syarikat Apple kelihatan tulen.

Gambar yang disiarkan pada laman itu menunjukkan para pekerja memakai baju berwarna biru yang pada kelazimannya dipakai pekerja tulen Apple.


RUANG dalam kedai komputer Apple dipercayai palsu itu.


Namun, tangga di kedai itu dilihat mempunyai mutu rendah pembinaan dan dinding tidak dicat dengan baik.

Logo yang terdapat pada pintu masuk kedai itu sebenarnya tidak sama dengan logo Apple sebenar.

Menurut blogger itu yang hanya dikenali sebagai BirdAbroad: "Saya tidak tahu jika komputer itu adalah tulen atau palsu. Ia kelihatan tulen tetapi amat sukar untuk mengesahkannya.

"Sehingga kelmarin, kedai itu masih dibuka." - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan