Sabtu, 22 Januari 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Komando serbu kapal ditawan

Posted:

Komando serbu kapal ditawan

Komando serbu kapal ditawan


ANGGOTA-ANGGOTA komando Korea Selatan melakukan persediaan menyerang lanun-lanun di atas sebuah kapal kontena di Lautan Hindi semalam.


SEOUL - Pasukan komando tentera laut Korea Selatan, SEAL menyerbu sebuah kapal milik negara itu yang dirampas oleh lanun Somalia di Lautan Hindi dan menyelamatkan semua 21 orang anak kapal, membunuh lapan orang lanun serta menangkap lima lanun yang lain.

"Operasi ini membuktikan kesungguhan bahawa pemerintah tidak akan bertolak-ansur dengan aktiviti-aktiviti lanun," jelas Ketua Turus Angkatan Tentera Korea Selatan, Leftenan Jeneral Lee Sung-Ho.

Seorang kakitangan kapal pengangkut bahan kimia warga Korea Selatan terkena tembakan di bahagian perut, namun keadaannya tidak membimbangkan.

Tiada komando yang cedera dalam operasi tersebut.

Operasi yang berlaku pada jarak sejauh 1,300 kilometer dari utara Somalia dilihat sebagai pemberi semangat kepada tentera Korea Selatan.


BEBERAPA anggota komando Korea Selatan merampas bot yang digunakan lanun Somalia.


Tentera itu sebelum ini dikritik hebat kerana dikatakan lambat bertindak atas serangan Korea Utara pada November lalu.

Presiden Korea Selatan, Lee Myung-Bak menyatakan pasukan komando telah menjalankan tugas yang sempurna walaupun berdepan kesukaran.

Kumpulan lanun tersebut telah merampas kapal seberat 11,500 tan pada 15 Januari lalu di Laut Arab.

Kapal itu dalam pelayaran ke Sri Lanka dari Emiriyah Arab Bersatu (UAE).

Kapal itu membawa 21 orang anak kapal terdiri daripada lapan orang warga Korea Selatan, dua rakyat Indonesia dan 11 dari Myanmar.

Pemerintah Korea mengarahkan sebuah kapal pemusnah untuk mengejar kapal yang dirampas lanun itu sebelum ini. - AFP

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Kuan Yew mahu rumahnya dirobohkan selepas mati

Posted:

Kuan Yew mahu rumahnya dirobohkan selepas mati

Kuan Yew mahu rumahnya dirobohkan selepas mati


LEE KUAN YEW (kiri) mendedahkan gambar beliau dan isterinya, mendiang Kwa Geok Choo dalam pelancaran buku berjudul Lee Kuan Yew: Hard Truths to Keep Singapore Goingdi Singapura semalam.


SINGAPURA - Bekas perdana menteri Singapura, Lee Kuan Yew mahu rumah keluarganya dirobohkan bagi tujuan pembangunan semula selepas beliau meninggal dunia.

Kuan Yew yang kini memegang jawatan menteri mentor berkata, beliau tidak mahu rumahnya dijadikan sebuah bangunan bersejarah.

Dipetik daripada sebuah buku yang dilancarkan semalam, beliau telah mengarahkan pemerintah merobohkan rumahnya itu yang merupakan banglo era kolonial British yang terletak di lokasi beli-belah utama, Orchard Road.

"Saya sudah memberitahu Kabinet, apabila saya meninggal dunia, runtuhkannya. Saya melihat rumah-rumah lain seperti rumah Jawaharlal Nehru (hero kemerdekaan India) dan Shakespeare akhirnya tidak teratur," kata Kuan Yew yang berusia 87 tahun.

Syarikat Singapore Press Holdings menerbitkan buku bertajuk Lee Kuan Yew: Hard Truths to Keep Singapore Going yang berdasarkan kepada temu ramah eksklusif bersama wartawan-wartawan akhbar Straits Times.

Kuan Yew yang terkenal dengan sikap jujur dan tidak sentimental itu menjelaskan rumahnya yang dibina sejak lebih seabad lalu oleh seorang ahli perniagaan Yahudi itu merupakan sebuah rumah besar yang uzur.

Ia mempunyai lima bilik tidur dan tiga lagi bilik pada ruang belakangnya selain retakan-retakan pada dinding.

Kuan Yew yang ditemu ramah sebelum kematian isterinya, Kwa Geok Choo pada Oktober tahun lalu menyatakan ahli keluarganya tidak akan merindui rumah tersebut yang dimilikinya sejak tahun 1940-an.

"Saya tidak fikir anak perempuan saya atau isteri saya atau saya yang tinggal di dalamnya atau anak-anak lelaki saya yang membesar di dalamnya (rumah itu) akan meratapi kehilangannya. Mereka mempunyai gambar-gambar lama untuk mengingati mereka pada masa lampau," katanya.

Mesyuarat-mesyuarat penting yang akhirnya membentuk Parti Tindakan Rakyat (PAP) dianggotai Kuan Yew diadakan di bahagian bawah rumah tersebut.

Menyuarat itu bertujuan membentuk strategi sewaktu tahun-tahun awal pembentukan Singapura. Parti PAP memerintah Singapura sejak tahun 1959.

Kuan Yew yang menjadi perdana menteri dari tahun 1959 hingga 1990 sangat pragmatik terhadap nilai ekonomi Singapura.

"Disebabkan rumah saya, jiran-jiran saya tidak boleh membina rumah yang tinggi. Sekarang robohkan rumah saya dan tukar peraturan perancangan pembinaan. Bina bangunan tinggi dan nilai tanah akan meningkat," kata Kuan Yew.

Sementara itu, dalam majlis pelancaran bukunya, Kuan Yew turut menggesa rakyat Singpura supaya memelihara keharmonian agama dan antara kaum.

"Saya tidak menipu diri saya walaupun satu detik bahawa perbezaan kaum, budaya, bahasa, agama telah hilang.

"Mesej yang ingin saya sampaikan adalah mudah. Kita merupakan sebuah negara dalam pembinaan. Adakah kita akan berjaya melakukannya? Adakah saya yakin kita akan dapat mencapainya. Tidak, kita tidak boleh berkata begitu. Mungkin akan berlaku kesilapan dan kita akan berpecah.

"Ini adalah urusan generasi anda dan generasi yang membuatkan anda berjaya untuk memahami betapa rapuhnya masyarakat ini dan pastikan masyarakat dalam kepaduan, teruskan bersatu dan kekalkan seperti yang ada pada hari ini, bertoleransi dan bersikap tolak ansur antara satu sama lain.

"Anda mempunyai sebuah negara seperti China atau Jepun. China boleh musnah, dirobohkan tetapi rakyatnya kembali bersatu untuk membina semula negara. Saya tidak pasti jika Singapura rosak, musnah atau dirobohkan, rakyatnya akan mampu untuk datang bersatu bersatu semula. Menurutnya, negara yang telah dibina itu mesti diperkukuhkan dan dibina secara berhati-hati. - Agensi

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Ferrari bekas Presiden Tunisia dicuri

Posted:

Ferrari bekas Presiden Tunisia dicuri

Ferrari bekas Presiden Tunisia dicuri


GAMBAR fail menunjukkan Zine El Abidine Ben Ali dan isterinya dalam satu kempen pilihan raya presiden di Tunis pada 11 Oktober 2009.


TUNIS - Sebuah kereta mewah Ferrari 599 GBB Fiorano bernilai AS$199,189 (RM610,514) milik bekas Presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali dicuri dengan menggunakan sebuah forklift, lapor sebuah akhbar semalam.

Seorang pencuri yang mengendalikan forklift itu sempat tersenyum ketika membawa kereta curi tersebut di lebuh raya pada waktu tengah hari.

Imej kereta sport itu dicuri boleh dilihat di laman YouTube.

Isteri bekas presiden itu, Leila Trabelsi yang berusia 53 tahun dikenali kerana sangat menyukai kereta-kereta mewah.

Keluarganya dikatakan memiliki lebih 50 buah kereta yang disifatkan sebagai simbol penting perbuatan rasuah.

Digelar sebagai Imelda Marcos dunia Arab, bekas pendandan rambut itu juga memiliki banyak rumah mewah dan sering membeli-belah di Dubai, Emiriyah Arab Bersatu (UAE) dengan menghabiskan ratusan ribu dolar.

Sejak Zine El Abidine melarikan diri dan tinggal dalam buangan di Arab Saudi, keadaan di bandar Tunis, Tunisia masih belum aman sepenuhnya.

Para penunjuk perasaan dilihat mencium anggota tentera dan meletakkan bunga di atas kereta-kereta kebal selepas Zine El Abidine melarikan diri pada minggu lalu.

Pentadbiran baru yang dipimpin oleh presiden sementara, Fouad Mbazaa menjauhkan dirinya daripada rejim Zine El Abidine dan mula membebaskan 1,800 banduan.

Selepas Zine El Abidine meletakkan jawatan dan melarikan diri itu, Tunisia mengumumkan aset-aset yang dimiliki oleh bekas presiden tersebut akan disiasat.


IMEJ di YouTube menunjukkan sebuah forklift mengangkut kereta Ferrari milik bekas presiden Tunisia, Zine El Abidine Ben Ali.


Sebelum ini isteri Zine dilaporkan membawa jongkong-jongkong emas bernilai AS$55.7 juta (RM171 juta) yang diperolehi dari Bank Negara Tunisia semasa melarikan diri.

Selain itu, para pegawai-pegawai pemerintah turut dikatakan telah menyimpan hampir AS$618 juta (RM1.89 bilion) di dalam akaun-akaun rahsia di bank Switzerland.

Walaupun Zine El Abidine yang berkuasa selama 23 tahun itu telah tumbang, penunjuk perasaan menuntut rakan-rakan presiden tersebut supaya melepaskan jawatan.

Zine meletakkan jawatan dan melarikan diri selepas sejumlah penunjuk perasaan mendesaknya berbuat demikian ekoran masalah pengangguran, rasuah dan sekatan kebebasan bersuara di negaranya. - Agensi

Full Feed Generated by GetFullRSS.com, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan