Isnin, 15 Julai 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Hina Islam, kanak-kanak Kristian dipenjara seumur hidup

Posted: 15 Jul 2013 11:24 AM PDT

ISLAMABAD 16 Julai - Mahkamah Pakistan semalam dilapor menjatuhkan hukuman penjara seumur hidup terhadap seorang kanak-kanak lelaki Kristian atas tuduhan menghantar mesej yang menghina Islam.

Peguam pendakwa raya mahkamah Toba Tek Singh di wilayah Punjab, Sheikh Javed yang memetik keputusan hakim pada Sabtu lalu berkata, tertuduh, Sajad Masih turut dikenakan denda sebanyak 200,000 rupee (RM6,000).

Masih ditahan polis pada 2011 selepas didapati menghantar mesej menghina Nabi Muhammad SAW kepada beberapa orang ulama.

Peguam yang mewakili kanak-kanak itu berkata, mereka akan merayu untuk perbicaraan semula kes berkenaan. - DPA

Tentera Congo dan pemberontak bertempur, 130 maut

Posted: 15 Jul 2013 11:24 AM PDT

KINSHASA 16 Julai - Sekurang-kurangnya 130 orang terbunuh, termasuk 10 askar, apabila pertempuran sengit antara tentera kerajaan Republik Demokratik Congo dan kumpulan pemberontak berlarutan di timur negara ini sejak kelmarin.

Jurucakap kerajaan, Lambert Mende berkata, sebanyak 12 pemberontak turut ditawan dalam pertempuran dengan pemberontak M23 yang meletus di wilayah Kivu Utara.

Seramai 120 pemberontak berjaya dibunuh, namun 10 tentera kerajaan juga maut dalam pertempuran terbabit.

Malah tentera Congo berjaya menawan semula kedudukan yang dikuasai pemberontak sebelum ini," katanya.

Bagaimanapun jelasnya tentera pengaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang berada di wilayah sama tidak campur tangan dalam pertempuran kedua-dua pihak itu.

Kira-kira 2,000 askar kerajaan dilapor dikerah untuk berjuang memerangi pemberontak, namun Mende enggan mengesahkan jumlah tersebut.

Selain itu, kira-kira 3,000 tentera pengaman PBB yang dilengkapi senjata berat turut dikerah ke wilayah berkenaan tetapi hanya untuk melindungi orang awam dan diri mereka sahaja. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan