Khamis, 4 Julai 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


900kg ganja dalam sardin beku

Posted: 03 Jul 2013 08:55 AM PDT

Madrid: Apabila polis Sepanyol merampas kontena berisi ikan sardin beku di Marbella kelmarin, mereka dapat merasakan sesuatu yang tidak kena berlaku.

Perasaan syak mereka terbukti betul apabila mereka membuka kontena dan menemui 900 kilo ganja yang dianggar bernilai RM18 juta tersembunyi di bawah ikan beku itu. Operasi itu yang dinamakan Maria membawa kepada penangkapan 14 suspek penyeludup dan rampasan dadah itu.


Pegawai kastam menjejaki kargo itu dari Maghribi ke sebuah gudang di pelabuhan di Cadiz, Sepanyol.

Dari situ, ia dihantar ke sebuah vila mewah di Marbella, selatan Sepanyol, tempat polis melancarkan serbuan dan merampas sardin berkenaan.


"Kami menemui 325 kilogram ganja tersembunyi di sebalik ikan di dalam trak sejuk beku. "Manakala, 570 kilogram dadah itu ditemui dalam gudang di pelabuhan di Cadiz," kata jurucakap polis. Menurutnya, polis mengawasi kumpulan itu sejak lebih sebulan lalu selepas pemimpin sindiket itu tiba di Sepanyol dari Maghribi untuk merancang penyeludupan dadah itu.


Kejayaan itu menyusuli rampasan kokain bernilai RM100,000 juta dari sebuah kapal layar bulan lalu. Dalam kejadian berkenaan, seorang penyeludup mati selepas terjun ke laut kerana mahu mengelak daripada ditangkap. - Agensi

Foto

DADAH yang disorok dalam ikan sardin.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/03

Gigit zakar jiran sampai berdarah

Posted: 03 Jul 2013 08:46 AM PDT

London: Mahkamah semalam diberitahu, seorang lelaki menggigit zakar jirannya sehingga berdarah selepas mereka terbabit dalam pergaduhan berpunca daripada gangguan bunyi.

Jason Martin, 41, dituduh membongkok dan menggigit Richard Henderson, 39, melalui pijama mangsa seelaps menerima mesej teks meminta dia memperlahankan muzik dipasangnya.


Menurut Henderson, Martin menggigit kemaluannya "seperti satu set sandwic" dan menyebabkan dia mengalami kesakitan melampau.

Diminta menggambarkan serangan itu, Henderson memberitahu juri, kemaluannya "tidak lagi bersambung dengan seluruh anggota badannya." "Saya tak pernah mengalami kesakitan sebegitu dan tidak mahu mengalaminya sekali lagi," katanya.


Sementara itu, polis yang dipanggil ke tempat kejadian mengakui melihat mulut Martin dipenuhi darah. Bagaimanapun, tertuduh menafikan dia menggigit Henderson.


"Bagaimana saya boleh menggigit dia ketika saya tak ada gigi?" katanya.

Sejumlah gambar turut ditunjukkan kepada juri di Mahkamah Canterbury selepas mereka diberi amaran oleh pendakwa bahawa imej itu "tidak menyenangkan" untuk dilihat. Martin menafikan dia berniat untuk menyebabkan kecederaan serius kepada Henderson dalam kejadian Jun tahun lalu itu. Pendakwa, Mary Jacobson berkata, pergaduhan berlaku apabila Henderson dan pasangannya, Michelle Hilton berasa terganggu kerana muzik dimainkan dari rumah Martin pada lewat malam itu.


Sebaik keluar dari rumah masing-masing, kata Mary, Martin dan Henderson bergelut.

"Defendan menolak Henderson ke dinding, membongkok dan menggigit zakar mangsa.


"Henderson meraung kesakitan dan Michelle pula mula menjerit meminta tolong," katanya. Martin berjaya dipisahkan daripada Henderson apabila jiran mula keluar dan cuba meleraikan pergaduhan berkenaan. Perbicaraan bersambung hari ini. - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/07/03

Tiada ulasan:

Catat Ulasan