Ahad, 16 Jun 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Buaian istimewa untuk anak Putera William, Kate

Posted:

Buaian istimewa untuk anak Putera William, Kate

Buaian istimewa untuk anak Putera William, Kate

DARIUZ Bergier sibuk menyiapkan buaian istimewa untuk dihadiahkan kepada pasangan diraja Britain, Putera William dan Kate Middleton di bengkelnya di Lodz, Poland kelmarin.


TUSZYN, Poland - Seorang tukang kayu dan pembuat perabot, Dariusz Bergier kini sibuk menghasilkan sebuah buaian khas untuk bakal anak pasangan diraja Britain, Putera William dan Kate Middleton.

Buaian tersebut diperbuat daripada kayu oak. Ia diinspirasikan daripada reka bentuk gereja Gothic kurun ke-15. Bergier berharap hadiahnya itu dapat dihantar dari Poland ke London pada Rabu depan.

"Saya harap dapat menyiapkan buaian ini tepat pada masanya. Masih ada beberapa pintu, ruang kecil dan ukiran yang perlu disempurnakan. Semoga buaian ini akan diletakkan di dalam bilik bayi pasangan Putera William dan Kate," kata Bergier di bengkelnya di sini.

Sewaktu majlis perkahwinan pasangan diraja itu berlangsung pada April 2011, bengkel Bergier ditugas menghasilkan beberapa buah perabot untuk sebuah hotel yang didiami oleh keluarga Kate.

Cahaya mata Putera William dan Kate akan menjadi waris ketiga takhta kerajaan Britain selepas Putera Charles serta Putera William. - AFP

1,800 banduan cipta rekod dunia

Posted:

1,800 banduan cipta rekod dunia

1,800 banduan cipta rekod dunia


Beberapa orang pengawal keselamatan penjara berkawal dan memerhatikan acara tarian aerobik yang dilakukan oleh 1,800 banduan.


LIMA, Peru - Seramai 1,800 banduan memakai pakaian berwarna-warni ketika melakukan persembahan senaman aerobik di dalam sebuah penjara Lurigancho di sini kelmarin.

Seorang pereka tari tarian aerobik di Peru, Roger Romero yang terlibat melatih banduan tersebut berkata, acara itu disertai oleh para banduan dari penjara di Peru, Venezuela, Ecuador dan Colombia.

Mereka semua berlatih setiap langkah tarian yang diajar sejak tiga bulan lalu mengikut pelbagai genre muzik seperti rock dan reggaton meringues.

Senaman aerobik beramai-ramai itu diadakan bagi mengatasi satu rekod dunia jumlah orang menari di dalam penjara.

Ketika acara itu dilakukan, pengawal penjara melakukan kawalan ketat di sekitar penjara dan kawasan acara tersebut berlangsung.

Acara itu dianjurkan oleh pihak pengawal keselamatan penjara bagi mempromosi aktiviti sukan dan gaya hidup sihat selain bertujuan mencipta rekod dalam Guinness World Records.

Penjara Lurigancho merupakan salah sebuah penjara paling sesak, ganas dan sukar dikawal di Amerika Latin. Ia menempatkan lebih daripada 8,500 orang banduan. - Reuters

Warga emas cipta rekod dunia angkat berat

Posted:

Warga emas cipta rekod dunia angkat berat

Warga emas cipta rekod dunia angkat berat


PERLIS berusaha melakukan rutin angkat berat bagi memecahkan rekod dunia yang telah bertahan sejak lapan tahun lalu.


PHOENIX - Seorang warga emas berusia 91 tahun telah memecahkan rekod dunia angkat berat dengan bebanan mencecah 85 kilogram iaitu 23.5 kilogram lebih berat berbanding rekod yang dicatatkan sebelum ini.

Lelaki itu, Sy Perlis telah melakukan rekod tersebut pada Kejohanan National Bench Push-Pull Press and Dead Lift semalam.

Akhbar Arizona Republic melaporkan bahawa rekod yang dicatatkan sebelum ini pada tahun 2005 melibatkan peserta berumur 90 tahun yang telah mengangkat bebanan seberat 61 kilogram.

Rekod itu bertahan selama lapan tahun. Perlis mula melakukan angkat berat apabila mencapai usia 60 tahun. Namun dia tidak menyertai kejohanan itu sehingga lima tahun lalu.

"Saya mendapat banyak kepuasan dengan melakukan sukan ini. Ia membuatkan saya berasa bagus dan sangat baik untuk diri saya," kata Perlis.

Perlis melakukan rutin latihan senaman kardiovaskular dan angkat berat sebanyak lima hari seminggu. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan