Isnin, 22 April 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Arab Saudi bina pusat pemulihan mewah

Posted:

Arab Saudi bina pusat pemulihan mewah

Arab Saudi bina pusat pemulihan mewah

BEBERAPA wartawan dibawa memasuki tempat makan banduan militan Al-Qaeda di sebuah pusat pemulihan mewah di Riyadh pada 9 April lalu.


RIYADH - Pihak berkuasa Arab Saudi merancang melenyapkan fahaman ekstrem dalam kalangan banduan militan Al-Qaeda melalui kaedah kaunseling, rawatan spa dan senaman di sebuah pusat pemulihan mewah di sini.

Banduan-banduan itu boleh menggunakan fasiliti pusat pemulihan berkenaan termasuk kolam renang saiz Olimpik, sauna, gimnasium dan dewan televisyen semasa mereka menghadiri sesi kaunseling dan ceramah agama.

Pusat pemulihan mewah baharu itu dibina oleh Pusat Kaunseling dan Penjagaan Putera Mohammed Bin Nayef.

Badan itu yang ditubuhkan tujuh tahun lalu bertujuan untuk memulihkan ekstremis-ekstremis Islam yang ditahan semasa operasi membanteras Al-Qaeda di Arab Saudi antara 2003 hingga 2006.

"Kurang 3,000 orang banduan Islam akan menjalani sesi pemulihan di pusat-pusat itu sebelum mereka dibebaskan," kata jurucakap Kementerian Dalam Negeri, Jeneral Mansur Al-Turki.

Sebuah pusat pemulihan tersebut telah dibuka di bandar raya Jeddah manakala tiga lagi akan dibina di utara, timur dan selatan negara ini.

Namun, hanya pusat pemulihan di sini yang memiliki kelengkapan serba mewah sebagai insentif untuk banduan-banduan tersebut yang melupakan fahaman ekstremis Al-Qaeda.

Fasiliti pemulihan di sini mempunyai keluasan bersamaan 10 padang bola sepak dan dibina untuk menempatkan seramai 228 banduan Al-Qaeda.

Setiap daripada 12 bangunan di pusat pemulihan itu akan menempatkan 19 banduan.

Setiap banduan berkenaan diberikan suite mewah bagi membolehkan mereka meluangkan masa bersama keluarga masing-masing pada waktu melawat.

Banduan yang berkelakuan baik boleh meluangkan masa dua hari bersama isteri mereka di suite tersebut.

Pada waktu siang, para banduan itu akan menghadiri seminar agama bertujuan untuk melenyapkan fahaman jihad dalam diri mereka.

"Dalam usaha memerangi pengganas, kita perlu memberi keseimbangan dalam aspek intelektual dan psikologi kepada mereka menerusi dialog dan pujukan," kata pengarah pusat pemulihan tersebut, Said Al-Bishi. - AFP

Angka kematian meningkat di China

Posted:

Angka kematian meningkat di China

Angka kematian meningkat di China


SEORANG lelaki berjalan melintasi runtuhan sebuah bangunan semalam selepas gempa bumi kuat melanda daerah Lushan, wilayah Sichuan kelmarin.


LUSHAN - Anggota-anggota penyelamat berusaha untuk tiba di kawasan terpencil di barat daya China semalam semasa angka kematian akibat gempa bumi kuat meningkat kepada 203 orang dengan lebih 11,000 lagi cedera.

Pusat gempa bumi yang sekuat 6.6 pada skala Richter itu melanda daerah Lushan dekat bandar Ya'an di wilayah Sichuan kelmarin.

Kebanyakan mangsa yang mati adalah di Lushan.

Bagaimanapun, usaha-usaha menyelamat dihalang oleh jalan yang sempit dan tanah runtuh.

"Daerah Lushan kini hampir kembali normal tetapi perlindungan dan pelbagai barang masih diperlukan," kata seorang kakitangan Persekutuan Antarabangsa Palang Merah dan Persatuan Bulan Sabit Merah.

Pada 12 Mei 2008, seramai 70,000 orang terbunuh dalam gempa bumi sekuat 7.9 pada skala Richter di wilayah Sichuan.

Banyak bangunan kediaman runtuh dalam kejadian gempa bumi yang terbaharu itu.

Di bandar Ya'an, beberapa pekerja penyelamat di serata China menyuarakan kekecewaan berhubung kesukaran untuk memasuki kawasan bencana.

"Kita perlu segera tiba. Terdapat penduduk yang memerlukan bantuan dan kami mempunyai bekalan di dalam kereta," kata seorang lelaki dari Pasukan Tindak Balas Kecemasan Gempa Bumi Wilayah Shandong.

Kementerian Luar China mengucapkan terima kasih kepada kerajaan asing kerana menawarkan bantuan.

Bagaimanapun, kementerian itu menyatakan, China tidak memerlukan bantuan asing.

"Buat masa ini, kemampuan pasukan penyelamat dan perubatan dan sumber-sumber bantuan kemanusiaan adalah mencukupi," kata kementerian tersebut. - Agensi

Pesawat berkuasa suria jalani ujian

Posted:

Pesawat berkuasa suria jalani ujian

Pesawat berkuasa suria jalani ujian


PESAWAT Solar Impulse berada di Moffett Field di Mountain View, California pada Jumaat lalu.


MOUNTAIN VIEW, California - Sebuah pesawat berkuasa suria menjalani ujian pada Jumaat lalu di Teluk San Francisco selepas berlepas dari Moffett Field di sini.

Pesawat itu yang bernama Solar Impulse menjalani ujian penerbangan selama dua jam.

Menurut salah seorang pencipta dan juruterbang pesawat itu, André Borschberg, Solar Impulse akan terbang mengelilingi dunia dalam tempoh dua tahun lagi.

Pesawat satu tempat duduk itu boleh bergerak selaju 64.37 kilometer sejam dan menembusi awan.

Seorang lagi pencipta pesawat itu, Bertrand Piccard berkata, pesawat berkenaan bersedia untuk melakukan penerbangan merentasi negeri-negeri di Amerika Syarikat pada 1 Mei depan. - AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan