Rabu, 26 Disember 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Taufan landa Amerika

Posted: 26 Dec 2012 11:42 AM PST

Tiga terbunuh, cuaca buruk bawa salji ke selatan, timur Amerika

Mobile: Ribut salji besar melanda selatan Amerika Syarikat bertukar kepada taufan kelmarin yang melanda beberapa negeri dan menjadi punca tiga penduduk terbunuh dalam kemalangan jalan raya.

Taufan itu dilaporkan mula menuju ke timur laut Amerika dan menjadi punca ratusan penerbangan ditunda, memberi masalah kepada penduduk yang pulang bercuti sempene Krismas.

Perkhidmatan Cuaca Kebangsaan (NWS) melaporkan, satu taufan melanda Mobile, Alabama, yang mempunyai 200,000 penduduk pada 5 petang waktu tempatan.

Pokok tumbang dan bekalan elektrik terputus selain merosakkan bangunan meskipun tiada yang maut atau cedera.

Beberapa taufan juga melanda Mississippi, Texas dan Louisiana, meranapkan rumah dan menyebabkan beberapa orang mengalami kecederaan.

Angin kencang menyebabkan sebatang pokok tumbang mengenai sebuah trak pikap sekali gus membunuh pemandu manakala seorang lelaki di Lousiana berusia 53 tahun maut apabila sebatang pokok tumbang menimpa rumahnya.
Jalan dilitupi ais

Jalan raya dilitupi ais dipersalahkan ke atas kemalangan membabitkan 21 kenderaan di Oklahoma dan peronda lebuh raya berkata, seorang wanita berusia 28 tahun terbunuh di sebuah lagi lebuh raya dekat Fairview.

Di bandar McNeill, selatan Mississippi, taufan memusnahkan 12 kediaman dan mencederakan lapan penduduk.

Kemusnahan teruk

Bagaimanapun, tiada yang parah, kata Pengarah Agensi Pegurusan Kecemasan Pearl River County, Danny Manley.

Manley berkata, kediaman penduduk tidak dapat dibina semula kerana ada yang kehilangan bumbung, atau ranap sama sekali.

Satu lagi taufan melanda Centreville, Mississippi, di barat negeri itu menyebabkan seorang cedera, memusnahkan sebuah treler, merosakkan rumah serta bangunan, kata pakar NWS di New Orleans, Tim Destri. - REUTERS

Morsi sahkan Perlembagaan

Posted: 26 Dec 2012 11:40 AM PST

Kaherah: Presiden Mesir, Mohamed Morsi, menurunkan tanda tangan bagi mengesahkan Perlembagaan baru meskipun dokumen itu dibantah sejak awal lagi.

Pegawai suruhanjaya pilihan raya berkata, 64 peratus pengundi dalam dua pusingan pungutan suara menyokong perlembagaan baru.

Penyertaan adalah 33 peratus. Morsi Perlembagaan yang dirangka golongan agama itu diboikot pemimpin Kristian dan liberal yang menuduhnya melemahkan hak asasi manusia. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan