Sabtu, 22 Disember 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Dua lagi kejadian tembakan di Amerika

Posted: 22 Dec 2012 03:02 PM PST

Philadelphia: Dua lagi kejadian tembakan berlaku di Amerika Syarikat menyebabkan enam kematian, menyusuli tragedi di Connecticut.

Di pedalaman barat Pennsylvania, seorang lelaki yang bersenjatakan pistol menembak mati tiga orang kelmarin, sebelum ditembak mati polis ketika cuba melarikan diri dengan trak pikap.

Di Birmingham, Alabama, dua orang mati ditembak dalam sebuah kelab malam, kata pegawai polis.

Kapten Jim Coker berkata, dua mangsa tembakan maut di tempat kejadian pada 11.30 malam waktu tempatan.

Sementara itu, dalam kejadian di Pennsylvania, tiga anggota polis turut cedera dalam pertembungan dengan penyerang di Frankstown, kira-kira 160 kilometer ke timur Pittsburgh, sejurus selepas jam 9.00 pagi waktu tempatan.

Kejadian di Pennsylvania berlaku ketika ramai rakyat Amerika mengingati 20 kanak-kanak dan enam dewasa yang ditembak mati oleh lelaki bersenjata di sekolah rendah di Newtown, Connecticut.

Penembak terbabit, Adam Lanza, 20, dipercayai menembak mati ibunya di rumah mereka sebelum mengamuk di sekolah itu yang berakhir selepas dia membunuh diri dan mencetuskan perbahasan berhubung kawalan senjata.
Pelobi pro senjata, Persatuan Raifal Kebangsaan menyambut kejadian kelmarin itu dan menggesa pengawal bersenjata ditempatkan di sekolah di seluruh negara.
Sehingga petang kelmarin, penyiasat masih mengumpul maklumat mengenai kejadian di Pennsylvania.

"Kami tidak percaya ia punca perbalahan domestik tetapi kami juga tidak tahu motifnya, kerana penembak tidak mempunyai sebarang kaitan dengan mangsa," kata jurucakap polis negeri, David McGarvey, beberapa jam selepas kejadian itu.

Dalam kejadian itu, penyerang menembak mati seorang wanita di dalam gereja, kemudian menembak dua lelaki di rumah mangsa.

Semua mangsa tinggal berdekatan antara satu sama lain, sebelum suspek cuba lari dengan trak pikap.

Beliau melepaskan dua tembakan ke arah kereta peronda polis yang bergegas ke tempat kejadian ketika melepasi mereka di jalan raya dua laluan dan bertembung dengan kereta peronda ketiga.

Penyerang maut dalam kejadian berbalas tembakan dengan polis di tempat kemalangan, kata McGarvey.

Identiti penyerang dan mangsa dirahsiakan sehingga anggota keluarga mereka diberitahu, katanya.
REUTERS

Pekerja seksi boleh dipecat

Posted: 22 Dec 2012 03:01 PM PST

Iowa: Mahkamah Iowa kelmarin membenarkan majikan di negeri itu memecat pekerja yang didapati terlalu mendedahkan anggota tubuh.

Dalam keputusan sebulat suara, hakim menyokong tindakan seorang doktor gigi memecat pembantunya selepas isterinya menganggap wanita itu menggugat perkahwinan mereka.

Pembantu pergigian berkenaan, Melissa Nelson, bekerja untuk James Knight selama lebih 10 tahun dan tidak pernah berfoya-foya dengannya menyebabkan Nelson memfailkan saman.

Ketika perbicaraan, Knight mendedahkan, dia ada memberitahu Nelson beberapa kali bahawa pakaiannya terlalu ketat, terlalu mendedahkan dan mengganggunya.

Kemudian, pada 2009, mereka mula bertukar-tukar mesej, kebanyakannya berkaitan kerja dan tidak mencurigakan tetapi ada mesej yang agak keterlaluan termasuk pertanyaan Knight berapa kerap Nelson mencapai klimaks. Nelson tidak menjawabnya.

Lewat 2009, isteri Knight mendapat tahu mengenai pertukaran mesej itu dan menuntut suaminya memecat Nelson. Knight memecat Nelson awal 2010.
REUTERS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan