Jumaat, 25 Mei 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Lady Gaga batalkan konsert jelajah Asia

Posted:

Lady Gaga batalkan konsert jelajah Asia

Lady Gaga batalkan konsert jelajah Asia

LADY GAGA ketika keluar dari Lapangan Terbang Antarabangsa Don Muang di Bangkok kelmarin. - Agensi




PENUNJUK perasaan memegang poster membantah konsert Lady Gaga di Indonesia
pada 3 Jun depan. - AFP


SINGAPURA - Bintang pop Amerika Syarikat (AS), Lady Gaga yang sebelum ini berhasrat menunda tarikh konsert jelajahnya bercadang mahu membatalkan terus konsert tersebut, kata pengurusnya, Troy Carter semalam.

Ia berikutan beberapa konsert jelajahnya yang dicadangkan berlangsung di Asia mendapat bantahan keras daripada kumpulan-kumpulan agama dan konservatif.

Menurut Carter, konsert jelajah Lady Gaga mendapat bantahan di Korea Selatan, Indonesia dan Filipina sejak dari awal ia diumumkan lagi.

"Kami akan membatalkannya," kata Carter dalam satu persidangan muzik di Singapura.

Penganut Kristian konservatif di Korea Selatan, Filipina dan kumpulan agama Islam di Indonesia mengkritik penyanyi berimej pelik itu kerana sering mempromosikan tingkah laku tidak bermoral, manakala kebanyakan lirik lagunya disifatkan sebagai memuja syaitan.

Polis Indonesia tidak mengeluarkan permit kepada penganjur bagi konsert yang dijadualkan pada 3 Jun depan di Jakarta selepas mendapat ancaman keganasan daripada kumpulan-kumpulan militan.

Lady Gaga dijangka mengadakan 110 buah konsert pada tahun ini berikutan kejayaan album Born This Way yang terjual lebih enam juta unit di seluruh dunia sejak ia dilancarkan pada Mei 2011. - AFP

Ketua Perkhidmatan Rahsia AS minta maaf

Posted:

Ketua Perkhidmatan Rahsia AS minta maaf

Ketua Perkhidmatan Rahsia AS minta maaf


BEBERAPA ejen Perkhidmatan Rahsia mengawal keselamatan calon pilihan raya Presiden Amerika Syarikat, Mitt Romney semasa beliau tiba di Jacksonville, Florida pada 17 Mei lalu. Agensi


WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Ketua Perkhidmatan Rahsia AS memohon maaf kelmarin berhubung skandal seks di Colombia yang mencemarkan imej pasukan keselamatan elit itu ketika semakin banyak tuduhan salah laku timbul.

Anggota Perkhidmatan Rahsia didakwa melanggan pelacur sebelum Presiden AS, Barack Obama menghadiri Persidangan Kemuncak Amerika di Cartagena, Colombia.

Akibatnya, lebih 24 anggota ejen Perkhidmatan Rahsia dan tentera yang ditugaskan untuk mengawal keselamatan menjelang lawatan Obama telah dihantar pulang. Sementara sembilan lagi ejen meninggalkan agensi terbabit.

"Saya sangat kecewa dan memohon maaf atas salah laku anggota-anggota ini. Kami tiada alasan untuk perbuatan ini. Apa yang boleh saya beritahu adalah kami bertindak dengan cepat," kata Mark Sullivan (gambar) kepada Senat AS dalam penampilan awam pertamanya sejak skandal itu tercetus.

Dalam perkembangan lain, empat anggota Perkhidmatan Rahsia mengambil keputusan untuk mencabar pemecatan mereka dengan mendakwa telah dijadikan kambing hitam untuk tingkah laku yang sebelum ini tidak diambil kisah oleh agensi tersebut. - AFP

Harga petrol naik 42 sen di India

Posted:

Harga petrol naik 42 sen di India

Harga petrol naik 42 sen di India


PENUNGGANG motosikal menunggu giliran mengisi petrol di Ahmadabad susulan pengumuman kenaikan harga minyak di India kelmarin.


NEW DELHI, India - Harga petrol naik mencecah 7.5 rupi (42 sen) seliter di India berkuat kuasa semalam.

Ia kenaikan harga bahan api itu yang tertinggi di India dalam tempoh satu dekad.

Harga baharu petrol tersebut dikuatkuasakan di sini dan beberapa bandar raya lain di negara berkenaan.

Beberapa syarikat minyak utama India memberitahu, kenaikan itu perlu bagi menampung kerugian akibat pelaksanaan harga subsidi, peningkatan harga minyak antarabangsa dan penurunan nilai mata wang rupi.

India mengimport lebih tiga perempat keperluan minyak mentah negara tersebut. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan