Ahad, 8 April 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


OIC kutip derma bantu Syria

Posted:

OIC kutip derma bantu Syria


Penduduk Syria menghadiri pengebumian beramai-ramai mangsa yang didakwa penunjuk perasaan antikerajaan yang dibunuh oleh tentera Syria di bandar Al Qasseer, dekat Homs pada minggu lalu. - REUTERS


RIYADH 8 April - Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) akan menjalankan pungutan derma bagi mengumpul sebanyak AS$70 juta (RM217 juta) untuk bantuan kemanusiaan di Syria, di mana kira-kira sejuta penduduk negara itu dianggarkan memerlukan bantuan.

OIC yang berpangkalan di Jeddah berkata, bantuan tersebut akan termasuk bekalan makanan dan ubat-ubatan.

Setiausaha Agung OIC, Ekmeleddin Ihsanoglu, semalam berkata, sebahagian daripada bantuan itu akan disalurkan kepada petani Syria dan penduduk yang terpaksa berpindah akibat keganasan.

Wakil-wakil OIC, pertubuhan yang dianggotai oleh 57 negara Islam termasuk Syria, melakukan tinjauan bersama dengan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) di Syria pada bulan lepas.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

50 suspek al-Qaeda dibicara

Posted:

50 suspek al-Qaeda dibicara

RIYADH 8 April - Seramai 50 suspek al-Qaeda yang dituduh merancang dan melancarkan serangan di Arab Saudi, termasuk ke atas kepentingan Amerika Syarikat (AS) dan Britain di negara ini, mula dibicarakan semalam.

Suspek yang dihadapkan ke mahkamah jenayah khas di sini terdiri daripada 47 warga Saudi, dua rakyat Syria dan seorang warga Yemen, lapor agensi berita rasmi, SPA.

"Mereka dituduh menyertai kumpulan pengganas di negara ini yang merupakan sebahagian rangkaian al-Qaeda, dan berkomplot untuk meletupkan rumah-rumah kediaman dan sebuah bangunan awam serta membunuh seorang rakyat Amerika.

"Suspek juga menghadapi tuduhan berkomplot untuk meletupkan kedutaan AS dan Britain di Riyadh, merancang untuk membunuh seorang pegawai tinggi kerajaan Saudi dan beberapa pegawai keselamatan kanan, selain melepaskan tembakan ke arah pasukan keselamatan," lapor SPA.

...

Sila dapatkan naskhah Utusan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan