Sabtu, 31 Mac 2012

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


11 rakyat Malaysia cedera hotel terbakar

Posted:

11 rakyat Malaysia cedera hotel terbakar

BANGKOK 31 Mac - Sekurang-kurangnya lima maut, manakala lebih 300 lagi termasuk 11 rakyat Malaysia cedera, selepas letupan gas di sebuah hotel di Hadyai, selatan Thailand hari ini mencetuskan kebakaran.

Kejadian tersebut yang berlaku kira-kira pukul 1 petang di Hotel Lee Gardens Plaza di bandar yang menjadi tumpuan pelancong dari Malaysia dan Singapura, dipercayai berpunca akibat letupan gas di bahagian ruang bawah tanah.

Datuk Bandar Hadyai, Prai Pattano berkata, lima orang disahkan terbunuh setakat ini dan beliau masih menunggu maklumat mangsa.

"Kira-kira 336 orang cedera dan 28 daripadanya dikejarkan ke hospital. Mangsa yang tidak mengalami kecederaan serius dibenarkan pulang," katanya.

Pegawai polis, Leftenan Phuvadol Viriyanarangkul berkata, terdapat pelancong asing yang turut mengalami kecederaan, namun tiada butiran lanjut diterima setakat ini.

...

Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini.

Kedai maya Android diperkenal

Posted:

Kedai maya Android diperkenal

NEW YORK 31 Mac - Google akan memperkenalkan satu kedai di talian untuk pengguna komputer tablet Android, satu langkah yang bakal meningkatkan lagi persaingan dalam pasaran telekomunikasi.

Selain itu, syarikat enjin carian popular itu juga akan melancarkan produk komputer tabletnya dengan kerjasama beberapa syarikat pembuat komputer seperti Asus selepas membeli syarikat telekomunikasi Motorola di China.

Ia bertujuan untuk memberi sistem pemprosesan Android peluang menyaingi produk keluaran Apple, iPad.

Google dijangka melancarkan kedai di talian untuk komputer tablet itu pada tahun ini bagi meningkatkan jualan produk skrin sesentuhnya.

Berdasarkan laporan akhbar Wall Street Journal, Google juga mungkin bekerjasama dengan Samsung untuk menghasilkan komputer tabletnya.

...

Sila dapatkan naskhah Mingguan Malaysia hari ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan