Khamis, 8 Mac 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Menteri Syria berpaling tadah

Posted: 08 Mar 2012 12:12 PM PST

Dunia

Abdo Hussameddin

Abdo Hussameddin

Abdo Hussameddin saran anggota Kabinet lain sokong penentang Bashar

DAMSYIK: Timbalan Menteri Minyak Syria menjadi pegawai kerajaan paling kanan pentadbiran Presiden Bashar al-Assad berpaling tadah selepas mengumumkan peletakan jawatannya yang segera disambut baik oleh pembangkang manakala Amerika Syarikat mendedahkan niat memberi bantuan bukan senjata kepada penentang Bashar.

Abdo Hussameddin mengumumkan peletakan jawatannya dalam satu video yang dihantar aktivis ke YouTube dan menyatakan langkah menteri itu menyokong pembangkang. "Saya, jurutera Abdo Hussameddin, Timbalan Menteri Minyak mengumumkan pembelotan daripada kerajaan dan meletakkan jawatan.

"Saya menyertai revolusi penduduk yang menolak ketidakadilan dan kempen kekerasan pemerintah yang mahu menghancurkan tuntutan rakyat mendapatkan kebebasan dan harga diri," katanya.

Beliau juga mengutuk Russia dan China kerana menyokong pemerintah Syria dengan menyifatkan mereka 'bukan sahabat rakyat Syria tetapi bersubahat membunuh penduduk.'

Pemimpin berusia 57 tahun itu yang sudah berkahwin dan mempunyai empat anak, berkata beliau sudah bekerja selama 33 tahun dengan kerajaan dan tidak mahu mati 'berkhidmat dengan rejim penjenayah.'
"Itulah sebabnya saya menyertai pihak yang benar kerana pemerintah akan membakar rumah saya, keluarga saya dan memberi alasan palsu," katanya yang dilantik menteri pada Ogos 2009.

Dia juga menasihatkan rakan supaya turut sama keluar daripada kerajaan Bashar.
Pembelotan itu segera disambut baik pemimpin pembangkang Burhan Ghalion sambil menjangka lebih ramai pegawai dan ahli politik mengambil langkah sama.

"Saya menyambut baik tindakan menteri itu yang berpaling tadah dan menggesa semua anggota kerajaan dan pekerja meninggalkan pemerintah dan menyertai pihak yang memperjuangkan kebebasan dan harga diri.

"Saya jangka pegawai kerajaan yang lain dan ahli politik juga akan turut sama," kata Ghalioun, pengerusi Majlis Kebangsaan Syria.

Penentang Bashar terus mendapat berita baik apabila wakil khas PBB-Liga Arab, Kofi Annan membuat rayuan di Kaherah.

Annan memberitahu wartawan di Kaherah, beliau menggesa penentang Syria bekerjasama dengannya bagi mencari jalan penyelesaian terbaik.

Annan berada di ibu kota Mesir untuk mengadakan rundingan dengan pegawai lain sebelum berlepas ke Kuala Lumpur.

Kelmarin, ketua kemanusiaan PBB, Valerie Amos mengunjungi Baba Amr dekat Homs.
Bagaimanapun, Amos dihalang memasuki kawasan di Homs yang dalam kawalan pembangkang. – AFP

Meletak kereta juga hak asasi

Posted: 08 Mar 2012 12:11 PM PST

Dunia

OTTAWA: Seorang wanita Kanada mengemukakan aduan di mahkamah menuduh pihak berkuasa ibu negara Kanada melanggar hak asasi, kerana tidak membenarkannya meletak kereta di depan rumah, kata jurucakap mahkamah di sini, kelmarin.

Kes itu dibicarakan oleh Tribunal Hak Asasi Manusia Ontario selepas Pamela Howson membuat dakwaan bahawa pihak berkuasa melakukan diskriminasi 'atas sebab melindungi hak keluarga,' kata jurucakap itu lagi.

Peraturan kawasan itu yang terletak di lokasi perlindungan warisan menyebabkan sesiapapun tidak dibenarkan meletak kenderaan di depan rumah mereka. Howson boleh meletak keretanya di belakang rumah tetapi laluan di situ agak kecil dan tidak muat untuk kenderaannya yang lebih besar kerana mempunyai ruang untuk tiga anaknya.

Pegawai berkata, pengecualian boleh diberi atas sebab tertentu tetapi ia perlu dipohon kepada satu jawatankuasa perubahan kecil, sesuatu yang enggan dilakukan Howson.

Howson memberitahu tribunal itu bahawa keluarganya menimbang untuk menjual kediaman satu abad itu kerana isu letak kereta. – AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan