Jumaat, 25 November 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Pertempuran di Kaherah ditamatkan

Posted:

Pertempuran di Kaherah ditamatkan

Pertempuran di Kaherah ditamatkan

SEJUMLAH penunjuk perasaan berdiri di belakang kawat berduri di Dataran Tahrir, Kaherah semalam.


KAHERAH - Polis dan kumpulan penunjuk perasaan bersetuju untuk mengelakkan konfrontasi selepas kedua-dua belah pihak bertempur di jalanan sejak lima hari lalu dengan menyebabkan sekurang-kurangnya 40 orang terbunuh.

Dalam perkembagan yang sama, tentera Mesir yang memerintah Mesir buat sementara juga mengeluarkan kenyataan bagi memohon maaf ekoran kehilangan nyawa orang awam.

Pihak tentera berikrar akan membawa ke muka pengadilan mereka yang bertanggungjawab menyebabkan kematian penunjuk perasaan di Dataran Tahrir dan tempat-tempat lain di Mesir.

Sehingga semalam, askar-askar menggunakan palang besi dan pagar berduri untuk membina halangan yang memisahkan penunjuk perasaan dengan pihak polis di jalan-jalan keluar dari Dataran Tahrir ke Kementerian Dalam Negeri.

Kebanyakan pertempuran melibatkan penunjuk perasaan dan polis berlaku di jalan-jalan tersebut.

Keputusan untuk tidak berkonfrontasi itu berkuat kuasa sekitar pukul 6 pagi waktu Mesir.

Polis dan penunjuk perasaan bersetuju untuk berhenti bertempur selepas dinasihati oleh beberapa ulama tempatan.

Jalan-jalan raya di mana pertempuran berlaku hampir keseluruhannya dilitupi serpihan, debu, kasut dan topeng muka yang digunakan penunjuk perasaan untuk melindungi diri daripada gas pemedih mata polis.

Kekacauan di sekitar Dataran Tahrir yang bermula pada Sabtu lepas merupakan keganasan berterusan yang paling panjang sejak kebangkitan rakyat selama 18 hari yang menyebabkan Presiden Hosni Mubarak meletak jawatan pada 11 Februari lalu.

Junta tentera mengambil alih pemerintahan negara buat sementara waktu selepas Hosni meletakkan jawatan. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Pemuda tampar muka Menteri Pertanian India

Posted:

Pemuda tampar muka Menteri Pertanian India

Pemuda tampar muka Menteri Pertanian India


HARVINDER SINGH yang menampar Menteri Pertanian India, Sharad Pawar, ditahan dalam sebuah kereta polis di New Delhi semalam.


NEW DELHI – Seorang pemuda menampar muka Menteri Pertanian India, Sharad Pawar semalam untuk menarik perhatian berhubung kenaikan harga makanan dan amalan rasuah di negara berkenaan.

Ketika kejadian, Pawar yang berusia 71 tahun sedang bercakap kepada sekumpulan pemberita dalam satu majlis politik apabila dia diserang oleh lelaki tersebut.

Beberapa laporan berita televisyen menyatakan, lelaki itu menjerit slogan tentang harga makanan yang melambung tinggi dan gejala rasuah.

Imej di stesen televisyen menunjukkan penyerang itu memegang sebilah pisau semasa dia ditarik keluar oleh beberapa pengawal keselamatan dan pembantu Pawar.

"Tahukah anda kenapa saya memukul beliau? Orang ramai di negara ini tertekan. Adakah saya salah?" jerit lelaki itu semasa dia dibawa keluar oleh beberapa pengawal keselamatan peribadi yang menangkapnya.

Stesen televisyen tempatan, CNN-IBN TV melaporkan penyerang itu kini ditahan polis.

Menurut agensi berita AP, Pawar tidak cedera teruk dalam insiden tersebut.

Menurut laporan agensi berita Bernama, Pawar yang memberi reaksi mengenai kejadian itu menyatakan perbuatan itu adalah bodoh.

Ketika ditanya sama ada dia akan mengemukakan dakwaan terhadap penyerangnya, menteri itu berkata, terpulang kepada polis untuk menyelesaikan masalah tersebut.

Pawar berkata, penyerang itu dilihatnya berdiri dalam kumpulan wartawan dan dia mungkin mengambil kesempatan daripada kawalan keselamatan yang longgar.

Semasa ditampar, Pawar hilang imbangan badan dan kelihatan tidak peduli dengan kejadian itu sebelum menuju ke pintu keluar auditorium dan memasuki sebuah kereta yang sedang menunggunya.

"Saya merancang untuk datang ke majlis itu untuk menampar menteri tersebut," kata penyerang Pawar, Harvinder Singh.

Perdana Menteri India, Manmohan Singh turut mengutuk kejadian itu. – Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Duit siling kuno ditemui di Baitulmuqaddis

Posted:

Duit siling kuno ditemui di Baitulmuqaddis

Duit siling kuno ditemui di Baitulmuqaddis


SALAH satu duit siling kuno yang ditemui di belakang Tembok Ratapan di Bandar Lama, Baitulmuqaddis dipamerkan kepada wartawan kelmarin.


BAITULMUQADDIS, Israel - Sepasukan ahli arkeologi Israel menemui sejumlah duit siling kuno dekat Tembok Ratapan di Bandar Lama di sini.

Beberapa ahli arkeologi berkata, duit siling berkenaan yang digunakan sekitar 15 Tahun Masihi ditemui di dalam tempat mandi orang Yahudi di kaki dinding barat Kuil Kedua.

Menurut mereka kelmarin, kuil itu dimusnahkan oleh tentera Rom pada tahun 70 Tahun Masihi.

Semasa penggalian dilakukan, ahli-ahli arkeologi menemui tempat mandi itu yang digelar mikveh.

Ia ditutup dengan batu-bata untuk memberi laluan kepada pembinaan tembok tersebut yang dibina di atas tempat mandi berkenaan.

Siling kuno itu ditemui di bahagian tempat mandi yang tidak ditimbus.

"Sehingga hari ini, adalah dipercayai bahawa semua tembok berkenaan telah dibina oleh Raja Herod," kata seorang pakar arkeologi Pihak Berkuasa Antikuiti Israel, Eli Shakoun yang mengetuai kerja-kerja menggali bersama Profesor Ronny Reich dari Universiti Haifa.

"Apabila kami menemui duit siling ini yang bertarikh 20 tahun selepas kematian Raja Herod, kami merumuskan bahawa bukan raja berkenaan yang membina bahagian tembok ini," katanya. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan