Selasa, 18 Oktober 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Pertukaran tawanan dilaksanakan

Posted:

Pertukaran tawanan dilaksanakan

Pertukaran tawanan dilaksanakan


Gilad Shalit (tengah) disambut oleh pegawai tentera Zionis di simpang Kerem Shalom di Genting Gaza, dalam gambar yang dipetik dari video, semalam. - REUTERS


GAZA CITY 18 Okt. - Pergerakan Hamas hari ini membebaskan askar Israel, Gilad Shalit yang ditahan di Genting Gaza selama lebih lima tahun, sebagai pertukaran dengan 1,027 tahanan Palestin yang dipenjarakan oleh rejim Zionis.

Shalit diserahkan oleh pasukan keselamatan Hamas kepada perantara Mesir yang membantu mengatur pembebasan askar Yahudi itu.

Dalam wawancara dengan stesen televisyen Mesir beberapa minit selepas dia diserahkan kepada pihak berkuasa negara itu, Shalit, 25, berkata, dia berharap pertukaran tahanan itu akan membawa kepada perdamaian antara Israel dengan Palestin.

Perjanjian pertukaran tahanan itu, yang paling berat sebelah dalam sejarah Israel, menamatkan isu yang berlarutan selama lima tahun setengah, menyaksikan tentera Israel melancarkan beberapa serangan di Gaza, mengenakan sekatan ke atas wilayah itu dan mengadakan banyak rundingan yang gagal membebaskan Shalit.

Di pihak Palestin, tahanan termasuk berpuluh-puluh pejuang yang menjalani hukuman penjara seumur hidup kerana serangan maut ke atas rakyat Israel.

Kumpulan pertama yang dibebaskan berjumlah 477 orang termasuk 27 wanita tiba dengan konvoi bas di Genting Gaza dan Tebing Barat tidak lama selepas Shalit dibebaskan, dengan disambut sebagai wira oleh ahli keluarga serta para pemimpin dan penduduk Palestin.

Lebih 200 tahanan tersebut yang berasal dari Tebing Barat sebaliknya akan dihantar ke Genting Gaza manakala kira-kira 40 lagi akan dihantar ke Syria, Qatar, Turki dan Jordan kerana tidak dibenarkan pulang ke wilayah Palestin.

Sejumlah 550 lagi tahanan dijadual dibebaskan oleh Israel dalam tempoh dua bulan lagi di bawah perjanjian pertukaran itu.

Israel dan Hamas sebelum ini mengadakan banyak pusingan rundingan mengenai pembebasan tahanan menerusi perantara Jerman dan Mesir.

Namun pegawai di kedua-dua pihak berkata, situasi semasa yang sebahagiannya berpunca daripada revolusi Mesir baru-baru ini membantu mereka melangkah ke arah mencapai perjanjian. - AP

Full content generated by Get Full RSS.

Terminal kapal angkasa pertama Virgin Atlantic dibuka secara rasmi

Posted:

Terminal kapal angkasa pertama Virgin Atlantic dibuka secara rasmi

Terminal kapal angkasa pertama Virgin Atlantic dibuka secara rasmi


Richard Branson (tengah) mengejutkan para hadirin apabila muncul bersama artis menuruni dinding bangunan menggunakan tali di hangar Spaceport America di New Mexico, Amerika Syarikat, kelmarin. - AP


LONDON 18 Okt. - Jutawan Britain, Richard Branson hari ini merasmikan pembukaan lapangan terbang kapal angkasa yang pertama di dunia bernilai AS$209 juta (RM627 juta) bagi memberi peluang kepada pelancong untuk terbang ke orbit.

Terminal itu dibina di kawasan gurun di New Mexico dan akan memulakan operasi pada tahun depan.

Terminal tersebut akan menempatkan kapal angkasa Virgin Galactic, pusat kawalan misi dan kawasan menunggu khas apabila penerbangan pertama dijangka berlepas pada akhir 2012.

Semasa upacara pembukaan, jutawan tersebut disertai Gabenor New Mexico, Susana Martinez, angkasawan Buzz Aldrin serta orang ramai bagi menyaksikan ciptaan unik itu.

Syarikat Virgin kini dalam usaha melakukan ujian roket di lapangan terbang itu.

"Lapangan terbang itu sangat hebat dan menjadi antara yang paling unik di dunia.

"Kami berharap mempunyai sumber kuasa yang mencukupi untuk melakukan penerbangan ke angkasa lepas menjelang 2012," kata Branson.

Sementara itu, kira-kira 450 orang telah membeli tiket untuk menyertai penerbangan ke orbit dengan 150 daripada mereka hadir pada upacara pembukaan tersebut.

Sebelum memasuki kawasan hangar, pengunjung disajikan dengan simulator penerbangan kapal angkasa WhiteKnightTwo yang akan menjadi kapal utama untuk membawa penumpang ke orbit.

Tambang bagi penerbangan ke orbit menaiki kapal angkasa WhiteKnightTwo melibatkan kos sebanyak AS$200,000 (RM600,000) bagi perjalanan pergi balik.

Penerbangan ke orbit itu dijangka mengambil masa selama dua jam setengah dan penumpang berpeluang menyaksikan Bumi dari orbit serta berada dalam keadaan terapung-apung, yang sebelum ini hanya dialami oleh angkasawan. - AGENSI

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan