Selasa, 18 Oktober 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


RM10 bilion diperlukan untuk pulihkan Thailand

Posted:

RM10 bilion diperlukan untuk pulihkan Thailand

RM10 bilion diperlukan untuk pulihkan Thailand

BEBERAPA penduduk berjalan meredah banjir di pinggir Bangkok semalam.


BANGKOK - Sekurang-kurangnya 100 bilion Baht (kira-kira RM10 bilion) diperlukan untuk memulihkan Thailand yang dilanda banjir paling buruk dalam beberapa dekad, kata Perdana Menteri Yingluck Shinawatra.

Beliau berkata, bajet itu adalah bagi memulihkan sektor ekonomi, industri dan pertanian negara tersebut selain membantu mangsa banjir.

"Kerajaan akan mengkaji polisinya bagi merangsang ekonomi setelah ditimpa bencana banjir," katanya selepas menerima sumbangan dan peralatan bantuan banjir di Pusat Kawalan Operasi Bantuan Banjir di Don Mueng di sini. Sebahagian daripada bajet yang diperlukan boleh diperoleh daripada sumber lain seperti pinjaman, kata Yingluck sambil menambah jumlahnya belum ditentukan.

Perdana Menteri berkata kerajaan dan Bank Thailand masih mengira bajet sebenar yang diperlukan bagi memulihkan negara.

Kira-kira satu pertiga daripada Thailand kekal dibanjiri, dengan sejumlah 2.3 juta penduduk dari lebih 10,000 kampung di 24 wilayah di kawasan utara dan tengah terjejas akibat banjir yang melanda negara itu secara berperingkat mulai 25 Julai lepas.

Lebih 900 kilang yang mempunyai 200,000 pekerja terjejas akibat dilanda banjir yang turut meragut 300 nyawa. - Bernama

Full content generated by Get Full RSS.

Darth Vader dapat anugerah penjahat utama

Posted:

Darth Vader dapat anugerah penjahat utama

Darth Vader dapat anugerah penjahat utama


SATU imej video dipancarkan untuk menghasilkan satu watak daripada filem Piranha 3D dalam Anugerah Scream di Los Angeles pada Sabtu lalu.


UNIVERSAL CITY, Amerika Syarikat (AS) - Harry Potter, Darth Vader, Pee Wee Herman, Nicolas Cage dan Robert Downey, Jr. menerima penghormatan pada anugerah Scream Awards yang dianjurkan oleh saluran televisyen AS, Spike TV.

Anugerah tahunan itu berlangsung di pekarangan studio perfileman Universal Studios di sini pada Sabtu lepas bagi meraikan filem seram, fantasi, sains fiksyen dan adi wira.

Francais lapan filem Harry Potter menerima anugerah utama Ultimate Scream yang disifatkan oleh penyampainya, Chloe Grace Moretz 'filem paling menakjubkan dan paling menggegarkan di alam semesta.

Pencipta Star Wars, George Lucas pula menyampaikan anugerah penjahat paling hebat untuk antagonis Star Wars, Darth Vader.

Lucas turut mengumumkan bahawa peminat boleh menonton watak jahat Sith Lord di layar perak dalam bentuk tiga dimensi (3-D) pada Februari tahun depan.

Herman yang dicipta oleh pelakon Paul Reubens memenangi anugerah visi, Visionary.

Cage menerima anugerah Maverick manakala Downey pula memenangi anugerah Hero.

Acara Scream Awards ditayangkan di televisyen AS hari ini. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Pelumba maut dalam nahas di litar

Posted:

Pelumba maut dalam nahas di litar

Pelumba maut dalam nahas di litar


KERETA lumba dipandu Dan Wheldon (kiri) dan sebuah lagi kereta lumba berlanggar dalam perlumbaan IndyCar di Las Vegas kelmarin. - AP


LAS VEGAS, Amerika Syarikat (AS) - Pelumba kereta IndyCar, Dan Wheldon terbunuh dalam kemalangan ngeri melibatkan 15 buah kereta lumba di litar Las Vegas Motor Speedway di sini.

Pelumba dari Britain yang berusia 33 tahun itu maut selepas keretanya melayang dan melepasi beberapa kereta lumba lain dan merempuh dinding di luar selekoh kedua trek itu.

Keretanya itu kemudian dirempuh beberapa kereta lain dalam kelmarin.

Tiga pemandu lain termasuk pesaing terdekatnya, Will Power cedera dalam kemalangan berangkai di litar sepanjang 2.4 kilometer itu.

Kematian Wheldon diumumkan dua jam selepas kemalangan yang disifatkan sebagai terburuk dalam sejarah perlumbaan itu.

"IndyCar amat sedih untuk mengumumkan bahawa Dan Wheldon meninggal dunia akibat cedera parah," kata Ketua Pegawai Eksekutif IndyCar, Randy Bernard.

Seramai 34 pelumba bersaing dalam perlumbaan kelmarin. Kereta lumba yang dipandu mereka boleh mencecah kelajuan 360 kilometer sejam. - Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan