Sabtu, 3 September 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Sambung rundingan damai

Posted:

Sambung rundingan damai

Sambung rundingan damai

MANILA 3 Sept. - Pemberontak komunis Filipina hari ini berkata, rundingan dengan Manila mungkin dapat disambung semula dengan bantuan Norway, sambil mencadangkan perjanjian terhad yang disifatkan akan menamatkan pemberontakan komunis selama empat dekad di negara ini.

Dalam pertemuan yang dianjurkan Norway pada Februari lalu, kedua-dua pihak bersetuju mempercepatkan proses damai untuk menamatkan pemberontakan yang telah berlarutan selama 20 tahun.

Ketua perunding pemberontak, Luis Jalandoni berkata, beliau akan berjumpa dengan ketua perunding kerajaan pada Isnin dan Selasa ini dalam pertemuan yang turut dihadiri wakil khas Norway.

Pertemuan yang bakal diadakan di Manila itu akan cuba menyelesaikan kebuntuan berhubung tuntutan pemberontak yang mendesak 13 pegawai mereka yang ditangkap dibebaskan.

Jalandoni berkata, mereka mempunyai tawaran rahsia kepada Presiden Benigno Aquino iaitu 'kerajaan campuran' yang dianggapnya akan membawa kepada gencatan senjata segera dan persetujuan damai.

"Kami rasa masalah ini boleh diselesaikan dan rintangan dapat diatasi, tetapi ia memerlukan keazaman kuat daripada kedua-dua belah pihak," kata Jalandoni dalam satu sidang media, hari ini.

Ketua perunding kerajaan, Alexander Padilla, bagaimanapun hari ini menuduh pemberontak mempunyai niat jahat.

Namun, beliau tidak menolak kemungkinan rundingan disambung semula. - AFP

Noramfaizul terkena tembakan AMISOM?

Posted:

Noramfaizul terkena tembakan AMISOM?

Noramfaizul terkena tembakan AMISOM?



MOGADISHU 3 Sept. - Seorang anggota sebuah pertubuhan amal dari Malaysia mendakwa seorang jurukamera dari Malaysia terbunuh akibat terkena tembakan daripada pasukan pengaman Kesatuan Afrika di Somalia (AMISOM) dalam kejadian serangan di ibu negara Somalia di sini, semalam.

Muhideen Mohamed, yang bekerja dengan kelab Putera 1Malaysia, berkata, Noramfaizul Mohd. Nor, 39 (gambar), yang bekerja dengan stesen televisyen BernamaTV, terkena tembakan pasukan AMISOM ketika menjalankan kawalan di bandar ini.

"Mangsa mati selepas terkena tembakan dua peluru di bahu yang menembusi paru-parunya, manakala seorang lagi mangsa yang cedera ialah jurukamera TV3, Aji Saregar Mazlan, 26, yang terkena tembakan di lengan kanan.

"Kejadian berlaku antara persimpangan Jalan K4 dan lapangan terbang Mogadishu, ketika konvoi kenderaan berperisai AMISOM dalam perjalanan menuju ke lapangan terbang Mogadishu, yang merupakan pangkalan mereka.

Dalam pada itu, timbalan jurucakap AMISOM, Prosper Hakizimana berkata, pihaknya menyedari kejadian serangan tersebut dan sedang menyiasat pihak mana yang bertanggungjawab melepaskan tembakan, sama ada AMISOM atau kumpulan lain.

Sementara itu, pegawai keselamatan tentera Kesatuan Afrika (AU), Adbukarim Ali berkata, wartawan terbabit terbunuh ketika meletus pertempuran antara tentera AU dan kumpulan bersenjata yang lain di bandar berkenaan.

''Noramfaizul terkena tembakan semasa berada di dalam kereta ketika dalam perjalanan pulang ke hotel,'' kata Abdulkarim. - REUTERS/AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan