Isnin, 26 September 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Kabinet Israel bincang rundingan damai

Posted:

Kabinet Israel bincang rundingan damai

Kabinet Israel bincang rundingan damai

Reuters
SEORANG budak lelaki mengibarkan bendera pasukan keselamatan Palestin
di bandar Ramallah sebelum ketibaan Mahmoud Abbas dari New York semalam.


BAITULMUQADDIS - Menteri Luar Israel, Avigdor Lieberman menyatakan bahawa kerajaannya perlu menerima satu cadangan daripada pengantara antarabangsa supaya rundingan damai Israel-Palestin diadakan semula.

Pengantara itu yang dikenali sebagai Kuartet Asia Barat menyatakan baru-baru ini bahawa kedua-dua pihak perlu kembali untuk berunding dalam tempoh sebulan.

Menurut pengantara tersebut, kedua-dua pihak perlu untuk mencapai satu penyelesaian menjelang tahun 2012.

Kenyataan itu dibuat selepas Palestin meminta Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk mengiktiraf kemerdekaannya tanpa satu perjanjian keamanan.

lieberman menyatakan semalam bahawa Israel patut menerima cadangan pengantara antarabangsa tersebut kerana ia tidak mempunyai sebarang syarat.

Menurut pihak Palestin, rundingan akan hanya boleh diadakan jika ia turut melibatkan pembekuan penempatan haram Yahudi.

Kabinet Israel dijangka membuat keputusan berhubung dengan cadangan tersebut dalam tempoh beberapa hari lagi.

Sementara itu, Presiden Palestin, Mahmoud Abbas diberikan sambutan sebagai wira oleh ribuan penduduk semasa dia tiba di Ramallah, Tebing Barat semalam.

Mahmoud mengemukakan surat permohonan di PBB, New York bagi menjadikan Palestin sebagai anggota badan dunia itu pada minggu lalu.

Dia turut mengulangi bahawa Palestin tidak akan berunding tanpa pemberhentian penempatan haram Yahudi.

"Tiada sebarang rundingan tanpa kesahihan antarabangsa dan pemberhentian sepenuhnya penempatan haram (Yahudi)," kata Mahmoud. - Agensi

Pengebom berani mati serang gereja di Solo, Indonesia

Posted:

Pengebom berani mati serang gereja di Solo, Indonesia

Pengebom berani mati serang gereja di Solo, Indonesia


Reuters
SATU mayat seorang pengebom berani mati terbaring di depan pintu gereja Injil Bethel di Solo, Jawa Tengah semalam.


SOLO - Seorang pengebom berani mati menyerang sebuah gereja semalam menyebabkan 27 orang cedera, sebahagiannya kritikal manakala para penganut keluar ke jalan raya dalam keadaan panik.

Ia merupakan kejadian terbaharu dalam satu siri serangan ke atas kumpulan-kumpulan minoriti di negara ini yang mempunyai jumlah penduduk Islam terbesar di dunia.

Bandar Solo yang didiami kira-kira 500,000 orang merupakan tempat kediaman seorang guru agama, Abu Bakar Bashir yang dipenjarakan Jun lalu kerana terlibat selama 15 tahun dalam sebuah kumpulan pengganas.

Seorang penganut Kristian, Kristanto berkata, dia dan isterinya bersedia untuk meninggalkan gereja Injil Bethel apabila bom tersebut menggegarkan bangunan berkenaan.

"Terdapat jeritan dan histeria. Suasana aman semalam telah menjadi situasi yang kelam-kabut," katanya.

Pengebom tersebut berada di dalam gereja bersama dengan penganut Kristian lain semasa dia bangun dan meletupkan bom ketika dalam perjalanan pulang.

Menteri Penyelaras Politik, Undang-Undang dan Hal Ehwal Awam, Djoko Suyanto berkata, Presiden Indonesia, Susilo Bambang Yudhoyono mengutuk keras perbuatan keganasan itu. - AFP

Pesawat bawa pelancong Everest terhempas

Posted:

Pesawat bawa pelancong Everest terhempas

Pesawat bawa pelancong Everest terhempas


BEBERAPA anggota polis melihat serpihan pesawat Buddha Air di Lalitpur, India semalam. - Reuters


KATHMANDU - Sebuah pesawat ringan yang membawa sejumlah pelancong bersiar-siar pada waktu pagi di sekitar Gunung Everest terhempas dan mengorbankan kesemua 19 orang yang menaikinya.

Pesawat Buddha Air Beechcraft yang terbang membawa 10 penumpang India, tiga pelancong asing, tiga penduduk tempatan dan tiga kru dari Nepal, terhempas dalam hujan lebat dan kabus tebal berhampiran Godavari, kira-kira 10 kilometer dari Kathmandu.

"Semua 19 orang sudah meninggal dunia. Pesawat tersebut dalam perjalanan balik dari kawasan pergunungan apabila ia merempuh Bukit Kotdada," kata Ketua Jabatan Penyelamat di Lapangan Terbang Antarabangsa Tribhuwan, Bimlesh Lal Karna.

Menurut jurucakap polis, Binod Singh, seorang penumpang berjaya diselamatkan namun dia meninggal di sebuah hospital.

Tambahnya, operasi menyelamat sukar dijalankan kerana hujan lebat.

Beberapa stesen televisyen tempatan melaporkan sejumlah saksi melihat kebakaran dari pesawat itu sebelum ia terhempas.

"Pesawat itu terbang amat rendah. Kami berasa terkejut. Ia terhempas ke sebuah bukit dan terdapat satu letupan kuat," kata seorang saksi kepada rangkaian berita Avenues Television.

"Kami mendaki selama satu setengah jam tanpa mengambil rehat untuk tiba di lokasi kejadian.

"Cebisan mayat manusia dapat dilihat," tambahnya.

Syarikat Buddha Air menawarkan bayaran sebanyak 8,240 rupee (RM528.56) untuk pakej Everest yang mengambil pelancong dari Kathmandu dan terbang di sekitar kawasan pergunungan dunia itu. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan