Selasa, 23 Ogos 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Gaddafi diburu

Posted:

Gaddafi diburu

Gaddafi diburu


Beberapa orang anggota kumpulan pemberontak bersiap sedia di pinggir Tripoli, untuk memasuki ibu negara Libya itu, kelmarin. – AP


TRIPOLI 23 Ogos – Pertempuran antara tentera kerajaan dan pemberontak bagi menguasai ibu negara ini hari ini bertukar menjadi pemburuan pemimpin Libya, Muammar Gaddafi dengan kawasan yang dikuasai tentera kerajaan semakin berkurangan.

Lokasi pemimpin itu berada, masih tidak diketahui sehingga kini selepas beliau tidak lagi dilihat di khalayak ramai selama beberapa bulan.

Ucapannya kepada para penyokongnya, baru-baru ini juga dibuat hanya menggunakan panggilan telefon.

Seorang pegawai di Jabatan Negara Amerika Syarikat (AS), Jeffrey Feltman berkata, Washington tidak tahu lokasi sebenar Gaddafi, tetapi jurucakap Pentagon, Kolonel Dave Lapan berkata, pegawai-pegawai AS percaya pemimpin Libya itu masih berada di Libya.

"Kami tidak mempunyai sebarang maklumat yang menyatakan beliau telah meninggalkan negara itu," kata Lapan. – AGENSI

Pemberontak tawan kubu Bab al-Aziziya

Posted:

Pemberontak tawan kubu Bab al-Aziziya

Pemberontak tawan kubu Bab al-Aziziya

TRIPOLI 23 Ogos – Kumpulan pemberontak berjaya menawan kubu kuat pemimpin Libya di Bab al-Aziziya dan ibu pejabatnya di Tripoli hari ini selepas melakukan serangan bertubi-tubi, kata koresponden AFP.

Tentera bertahan di dalam kubu tersebut telah melarikan diri dan setakat ini tiada berita lokasi Muammar Gaddafi setelah pemberontak memecahkan pertahanan Gaddafi.

"Kumpulan pemberontak berjaya memecah masuk kawasan yang dikelilingi pagar simen.

"Mereka telah berjaya menawam Bab al-Aziziya sepenuhnya. Semuanya telah tamat," kata koresponden tersebut.

Sebelum itu, jurucakap pemberontak, Kolonel Ahmed Omar Bani berkata, mereka telah mengepung Bab al-Aziziya.

"Berlaku pertempuran hebat di dalam kawasan itu. Kami kini menguasai pintu masuk barat kubu tersebut," katanya.

Selama beberapa jam pertempuran di kawasan tengah Tripoli itu berlangsung, ia merupakan yang paling sengit dengan bunyi letupan paling kuat sejak kumpulan pemberontak tiba di sana tiga hari lalu.

Terdahulu AGENSI melaporkan, pertempuran antara pemberontak dan tentera kerajaan yang setia kepada pemimpin Libya, Muammar Gaddafi terus berlaku hari ini, kira-kira 80 kilometer di barat Tripoli, lapor pemberontak.

Ia tercetus di sekitar bandar al-Ajaylat, lokasi demonstrasi pro-Gaddafi diadakan baru-baru ini.

Tentera kerajaan terpaksa bertahan di beberapa kawasan di bandar ini, namun Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) terus membedil kira-kira 40 sasaran di Tripoli dalam tempoh 48 jam, pengeboman paling dahsyat sejak kempen serangan udara bermula lebih lima bulan lalu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan