Isnin, 22 Ogos 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


London buru 30,000 perusuh

Posted:

London buru 30,000 perusuh

London buru 30,000 perusuh


Sebuah van melalui sebatang jalan di Birmingham tengah England memaparkan imej perusuh yang dikehendaki berhubung keganasan dan kecurian di beberapa tempat di Britain dalam rusuhan, baru-baru ini . - AFP


LONDON 22 Ogos - Polis Metropolitan London sedang memburu kira-kira 30,000 perusuh yang terlibat dalam kejadian merompak, kebakaran dan keganasan sepanjang rusuhan selama empat hari di kota London, baru-baru ini.

Statistik yang dikeluarkan pihak berkuasa itu, semalam turut mendedahkan sebanyak 3,296 jenayah dilakukan perusuh selama empat hari rusuhan itu.

"Berdasarkan statistik, inilah yang dikatakan sebagai keganasan berkumpulan dan pihak kami tidak akan melepaskan semua perusuh terlibat," kata sumber polis kepada Sunday Times.

Bilangan perusuh diburu yang terlalu ramai itu segera menimbulkan kebimbangan bahawa ianya mungkin menyebabkan kelewatan prosedur di mahkamah serta kesesakan di penjara.

Bilangan banduan yang berada di penjara-penjara England dan Wales kini dilapor mencapai jumlah tertinggi apabila semakin ramai perusuh disumbat ke penjara setiap hari berhubung pembabitan mereka dalam kekacauan dan keganasan terburuk di London dalam tempoh 30 tahun itu.

Data Kementerian Kehakiman London menyatakan bahawa jumlah banduan kini mencecah 86,654 orang, lebih 723 berbanding pada minggu lalu.

Penjara-penjara seluruh England dan Wales hanya mampu menempatkan sebanyak 88,093 banduan pada satu-satu masa.

Kerajaan yakin Perkhidmatan Penjara United Kingdom mempunyai ruang yang cukup untuk menempatkan lebih ramai banduan yang disabit kesalahan kerana keganasan dan merompak yang berleluasa di seluruh kota London baru-baru ini.

Perkhidmatan Penjara berkata, pihaknya kini berhadapan 'situasi tidak menentu' dan 'sedang membangunkan pelan luar jangka bagi meningkatkan kemampuan kapasiti sekiranya tekanan berlaku di dalam penjara kelak'. - Agensi

MILF secara rasmi singkirkan Ameril

Posted:

[unable to retrieve full-text content]COTABATO 22 Ogos - Beberapa jam sebelum rundingan damai dengan kerajaan Filipina disambung semula di Kuala Lumpur hari ini, Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) secara rasminya menyingkirkan seorang komander kanannya yang menubuhkan kumpulan bersenjata sendiri di selatan Filipina.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan