Isnin, 22 Ogos 2011

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Warga Singapura bersatu demi kari

Posted: 21 Aug 2011 09:24 AM PDT

SINGAPURA: Banyak yang perlu dilakukan bagi menggerakkan kempen massa di Singapura tetapi rupa-rupanya penawar kesukaran itu terletak pada makanan.

Setakat ini, kira-kira 57,000 pengguna Facebook di Singapura berkata, mereka bersetuju untuk memasak atau memakan kari setiap Ahad bagi menunjukkan protes terhadap aduan satu keluarga dari China yang kurang senang dengan bau kari dari jirannya berketurunan India.


Kempen itu juga bagi menunjukkan sokongan kepada penduduk keturunan India di Singapura.

Isu itu menjadi perhatian ramai apabila aduan keluarga dari China itu memaksa pihak berkuasa tempatan campur tangan bagi mencari jalan tengah.


Satu halaman dikhaskan untuk isu itu kemudian dibuka dalam Facebook selepas pertikaian mengenainya dilaporkan media tempatan.


Akauntan yang membantu halaman khas itu, Stanley Wong, 37, berkata disebabkan mereka tinggal di Singapura yang mempunyai kepadatan tinggi, jiran sepatutnya bersikap saling memahami.

Wong bersama berpuluh-puluh rakan dan keluarganya ditemui ketika berkumpul dalam sebuah rumah pangsa kerajaan untuk menikmati hidangan kari.


Kebanyakan tetamu adalah keturunan Cina.

Mereka berpendapat, masakan kari diterima sebagai sebahagian daripada hidangan Singapura dan semua pihak - termasuk dari China - perlu menerima hakikat itu.


Seorang daripada penganjur majlis berkenaan, Florence Leow, berkata isu itu boleh mencetuskan masalah intergrasi di kalangan warga asing.


"Melalui pertemuan ini, kami berharap semua pihak dapat memasak dan berkongsi hidangan kari serta menghargai budaya Singapura," katanya. - Reuters

Jual anak perempuan

Posted: 21 Aug 2011 09:22 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]MEXICO CITY: Suruhanjaya Hak Asasi Kemanusiaan Mexico melancarkan siasatan terhadap laporan berhubung laporan bahawa masih ada masyarakat Orang Asli negara itu meneruskan amalan menjual anak perempuan seperti yang dilakukan nenek moyang mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan