Khamis, 17 Mac 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


IAEA pernah beri amaran

Posted:

IAEA pernah beri amaran

IAEA pernah beri amaran

LONDON 17 Mac - Agensi Tenaga Atom Antarabangsa (IAEA) telah memberi amaran kepada Jepun dua tahun lalu bahawa satu gempa bumi kuat boleh menimbulkan 'masalah serius' kepada setesen-stesen tenaga nuklearnya.

Seorang pakar IAEA pada masa itu melahirkan kebimbangan reaktor-reaktor nuklear Jepun hanya direka bentuk untuk menahan gegaran sehingga 7.0 pada skala Richter, menurut akhbar Britain, Daily Telegraph, semalam.

Akhbar itu memetik kandungan kabel diplomatik Amerika Syarikat (AS) pada Disember 2008 yang diperoleh oleh laman web WikiLeaks.

Pegawai IAEA tersebut memberitahu satu mesyuarat Kumpulan Keselamatan dan Kawalan Nuklear Kumpulan Lapan (G8) di Tokyo pada 2008 bahawa garis panduan keselamatan nuklear Jepun ketinggalan zaman, menurut kabel itu.

"Dia (pegawai IAEA) menjelaskan garis panduan keselamatan bagi keselamatan seismik telah disemak hanya tiga kali dalam tempoh 35 tahun lalu dan baru sekarang IAEA mengkajinya semula," tambah kabel itu.

Kerajaan Jepun bertindak balas terhadap laporan IAEA itu dengan membina sebuah pusat bantuan kecemasan di loji nuklear Fukushima tetapi loji itu tetap direka hanya mampu bertahan dalam gempa bumi berukuran 7.0 pada skala Richter.

Satu lagi kabel AS yang dihantar pada Mac 2006 menunjukkan kerajaan Jepun menentang satu perintah mahkamah untuk menutup sebuah loji di barat negara itu kerana timbul keraguan mengenai keupayaannya untuk menghadapi gempa bumi.

Menurut kabel itu, Agensi Keselamatan Nuklear dan Perindustrian Jepun percaya reaktor itu 'selamat' dan 'semua analisis keselamatan dijalankan dengan sewajarnya'. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Haba di loji nuklear semakin panas

Posted:

Haba di loji nuklear semakin panas

Haba di loji nuklear semakin panas


Anggota tentera mengangkat satu mayat mangsa tsunami yang ditemui di bawah runtuhan bangunan di bandar Otsuchi di daerah Iwate, ketika salji mula turun di bandar itu, semalam. - AFP


TOKYO 17 Mac - Kebimbangan berhubung krisis nuklear Jepun semakin meningkat hari ini apabila helikopter tentera menggugurkan air ke atas loji kuasa nuklear yang semakin panas.

Di loji kuasa nuklear Fukushima, helikopter enjin berkembar Chinook menggugurkan bertan-tan air dalam usaha terdesak untuk menyejukkan reaktor yang terjejas akibat gempa bumi besar dan tsunami pada Jumaat lalu, mengakibatkan beribu-ribu penduduk yang hilang tempat tinggal kini berada dalam kesejukan ekoran ketiadaan bekalan elektrik.

Operasi helikopter di loji kuasa No. 1 Fukushima, di pantai Pasifik kira-kira 250 kilometer dari Tokyo dilakukan bagi memastikan batang besi bahan api terus berada dalam reaktor dan bekas simpanan bahan api tenggelam di bawah air.

Ancaman terbaru di loji tersebut adalah kolam menempatkan batang besi bahan api yang mengandungi rod bahan api terpakai yang masih belum dikeluarkan dari reaktor tetapi masih tinggi dengan kandungan radioaktif.

Struktur itu direndam dalam air sejuk selama bertahun-tahun sehingga ia memancarkan haba yang cukup bagi membolehkan simpanan dijalankan.

Menurut pakar, air di sebuah daripada kolam tersebut mula tersejat kerana rod mula memanas dan suhu semakin naik di dua lagi kolam selepas sistem pam penyejuk rosak akibat impak tsunami.

Pakar memberi amaran, jika tangki tersebut kering sehingga mengakibatkan rod terdedah, batang besi itu boleh melebur atau terbakar sekali gus mengakibatkan paras radiasi tinggi yang boleh membawa maut. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan