Jumaat, 7 Jun 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Ghana hantar pulang pekerja haram China

Posted: 07 Jun 2013 09:21 AM PDT

ACCRA 8 Jun - Kira-kira 100 warga China yang ditahan di Ghana kerana menjadi pekerja haram di lombong emas di sini dibebaskan daripada tuduhan jenayah dan mereka akan dihantar pulang minggu depan.

Menurut pegawai Imegresen Michael Amoako-Atta, serbuan yang dilakukan di seluruh negara sejak 1 Jun itu termasuk di wilayah Ashanti, yang merupakan pusat perlombongan utama emas.

"Kami yakin dapat menghantar pulang mereka selewat-lewatnya pertengahan minggu depan," katanya. - AFP

Taliban mengaku serang tentera Georgia di Afghan

Posted: 07 Jun 2013 09:20 AM PDT

KANDAHAR 8 Jun - Kumpulan Taliban semalam mengaku bertanggungjawab dalam serangan berani mati di selatan negara ini menyebabkan tujuh tentera Georgia terkorban dan sembilan yang lain cedera.

Ketua tentera Georgia mengumumkan kematian tersebut semalam dan berkata lelaki tersebut terbunuh dalam pengeboman di dalam sebuah trak lori di luar pangkalan tentera di wilayah bergolak di Helmand.

Taliban, yang memberontak sejak 12 tahun menentang kerajaan Presiden Hamid Karzai, Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) dan Pasukan Bantuan Keselamatan Antarabangsa (ISAF), di Afghanistan mendakwa serangan tersebut sebagai "Suara Jihad" menerusi laman web milik kumpulan berkenaan. - AGENSI

Tiada ulasan:

Catat Ulasan