Khamis, 27 Jun 2013

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Ugut bunuh PM Bangladesh, pensyarah dipenjara 6 bulan

Posted: 27 Jun 2013 10:37 AM PDT

DHAKA 28 Jun - Seorang pensyarah universiti di Bangladesh dijatuhkan hukuman penjara selama enam bulan selepas didapati bersalah mengeluarkan kenyataan berbaur ugutan terhadap Perdana Menteri, Sheikh Hasina dalam laman sosial Facebook.

Pendakwaraya, Tapash Kumar Pal berkata, pensyarah terbabit, Hafizur Rahman Rana, 28, didapati bersalah memfitnah dan mengancam untuk membunuh Hasina.

Bagaimanapun, Hafizur tiada di mahkamah ketika keputusan dibacakan kerana masih bersembunyi sejak beberapa bulan lalu selepas mengeluarkan kenyataan kontroversi itu. - AFP

Usul larangan wanita Buddha kahwin lelaki Islam dapat sokongan sami

Posted: 27 Jun 2013 10:35 AM PDT

YANGON 28 Jun - Beratus-ratus sami Buddha semalam menyatakan sokongan terhadap usul undang-undang perkahwinan yang melarang wanita Myanmar berkahwin dengan lelaki beragama Islam.

Usul berkenaan yang dicadangkan oleh kumpulan ekstremis Wirathu, mendapat sokongan kira-kira 1,500 sami di seluruh negara yang berkumpulan di sini untuk berbahas tentang undang-undang kontroversi itu.

Berdasarkan usul undang-undang perkahwinan itu, seorang wanita Buddha yang mahu mengahwini seorang lelaki Muslim perlu mendapatkan persetujuan daripada keluarganya dan pihak berkuasa.

Selain itu, lelaki Islam berkenaan perlu menukar kepada agama Buddha. - DPA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan