Khamis, 27 Jun 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Mandela kritikal tapi stabil

Posted: 27 Jun 2013 02:52 PM PDT

Pretoria: Keadaan bekas Presiden Afrika Selatan, Nelson Mandela, 94, dilaporkan sedikit pulih tetapi masih kritikal, ketika anak perempuannya memarahi media asing yang dituduh keterlaluan dalam liputan mengenai bapanya.

Lewat kelmarin, kerajaan Presiden Jacob Zuma melaporkan keadaan Mandela semakin tenat, selepas hampir tiga minggu dirawat di hospital kerana jangkitan paru-paru.

Ia memaksa Zuma membatalkan kehadirannya di sidang kemuncak serantau di Mozambique mulai semalam.

Zuma kemudian mengunjungi kali kedua Mandela dan diberitahu doktor bahawa keadaannya bertambah baik.

Beliau makin baik (semalam) berbanding malam kelmarin. Pasukan perubatan bertugas cemerlang, kata Zuma dalam kenyataannya.

Beliau menyifatkan keadaan Mandela kini stabil tetapi masih lagi kritikal.

Media asing keterlaluan
Di sebalik berita baik itu, anak sulung Mandela, Makaziwe, melabel media asing burung nasar tunggu bangkai kerana tidak menghormati hak peribadi bapanya.
Saya tidak akan bohong. Keadaannya tidak bagus, kata Makaziwe kepada stesen televisyen SABC selepas mengunjungi Mandela.

Tetapi, jika kami bercakap, dia cuba buka mata. Dia masih beri respon.
Seperti ada unsur perkauman di kalangan banyak media asing apabila mereka bertindak keterlaluan.

Mereka seperti burung nasar menunggu singa habis makan kerbau untuk meratah bangkainya. Itulah perasaan keluarga kami terhadap mereka, katanya ketika dikerumuni jurukamera dan wartawan di luar hospital.

Makaziwe membuat kecaman itu selepas jurucakap kerajaan, Mac Maharaj, turut memberi teguran terhadap laporan media asing yang memberi gambaran seolah-olah Mandela tidak akan pulih.

Maharaj enggan mengulas laporan terbaru media Amerika bahawa Mandela kini bernafas dengan bantuan mesin. Katanya, perkara itu sepatutnya dirahsiakan.
REUTERS

Salah AS, Snowden terlepas

Posted: 27 Jun 2013 02:51 PM PDT

Hong Kong: Kesilapan Amerika Syarikat memberi nama tengah Edward Snowden menyebabkan bekas perisik itu terlepas, kata pegawai Hong Kong.

Mereka berkata, wujud perbezaan nama tengah dalam rekod yang diberi Amerika untuk menahan pegawai Agensi Keselamatan Kebangsaan (NSA).

Setiausaha Kehakiman, Rimsky Yuen berkata, rekod imigresen Hong Kong mencatat nama tengah Snowden sebagai Joseph.

Tetapi, kerajaan Amerika menggunakan nama James dalam dokumen tertentu atau Edward J Snowden dalam fail lain.

Nama-nama itu berbeza, jadi ia perlukan penjelasan, kata Yuen. Selain itu, Amerika juga tidak memberi nombor pasport Snowden.

Snowden bersembunyi di Hong Kong selama beberapa minggu selepas mendedahkan program rahsia pengintipan Amerika.

Hong Kong membenarkannya berlepas ke Moscow, Ahad lalu, atas alasan permintaan Amerika untuk menahan Snowden tidak memenuhi syarat.
Di MOSCOW, Snowden memulakan hari kelimanya di sebuah lapangan terbang di sini semalam, dengan rancangan perjalanannya masih satu misteri.

Ecuador beri amaran

Ecuador pula memberi amaran ia mungkin mengambil masa beberapa bulan untuk mempertimbangkan permohonan suakanya.

Snowden tidak dilihat sejak tiba di sini Ahad lalu dan masih dalam zon transit di lapangan terbang Sheremetyevo.

Dia tidak melanggar undang-undang Russia. Dia berada dalam zon transit lapangan terbang dan boleh pergi ke mana saja dia mahu, kata Menteri Luar Russia, Sergei Lavros.

Amerika sudah membatalkan pasport Snowden dan memberi tekanan ke atas Moscow supaya menyerahkannya.

WikiLeaks mendakwa, Snowden meninggalkan Hong Kong dengan satu dokumen pelarian dibekalkan Ecuador namun Quito berkata ia masih mengkaji permohonan suakanya.
AFP/AP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan