Ahad, 9 Jun 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Anjing disambut sebagai wira

Posted:

Anjing disambut sebagai wira

Anjing disambut sebagai wira

SEORANG pegawai veterinar memegang anjing yang dikenali sebagai Kabang pada satu sidang akhbar di Makati Metro, Manila semalam.


MANILA - Seekor anjing yang hilang separuh daripada mukanya kerana menyelamatkan dua budak perempuan disambut sebagai wira di sini semalam.

Anjing baka mongrel yang diberi nama Kabang itu dianggap sebagai wira selepas wajahnya cedera teruk kerana cuba menghalang anak perempuan dan anak saudara tuannya, Rudy Bunggal daripada dilanggar oleh sebuah motosikal pada tahun 2011.

Sebuah laman web, akaun Facebook dan Twitter kemudian diwujudkan untuk mengumpul dana. Usaha itu akhirnya berjaya mengumpul sumbangan lebih AS$27,000 (RM82,000) bagi membolehkan Kabang mendapat rawatan di Hospital Veterinar Davis, Universiti California, Amerika Syarikat.

Kabang yang berumur dua tahun itu kemudian menjalani siri pembedahan untuk membentuk semula wajahnya, selain merawat masalah cacing dan kanser yang dialaminya selama lapan bulan.

Usaha untuk memasang rahang palsu bagaimanapun tidak dapat dilakukan kerana kecederaan Kabang adalah serius. Namun, Kabang masih boleh mengunyah makanan dengan giginya. Ia juga mampu mengenali tuan dan pakar bedahnya dari Filipina, Anton Lim dengan baik.

Selepas disambut meriah di lapangan terbang Manila, Kabang dibawa berjumpa tuannya di Zamboanga. - AFP

47 maut dalam kebakaran bas di China

Posted:

47 maut dalam kebakaran bas di China

47 maut dalam kebakaran bas di China

SEORANG mangsa yang terselamat berdiri di tengah jalan dengan baju koyak-rabak, selain mengalami kecederaan di badan dan muka.


BEIJING - Sekurang-kurangnya 47 orang maut pada Jumaat lalu apabila sebuah bas musnah dijilat api dalam kesesakan lalu lintas di bandar Xiamen dekat sini.

Imej-imej di internet menunjukkan, rangka bas yang hangus pada pukul 6.30 petang waktu tempatan. Selain itu, portal-portal berita turut memaparkan gambar mangsa yang terselamat berada dalam keadaan terkejut, badan berdarah serta baju terkoyak akibat terbakar.

Agensi berita Xinhua melaporkan sebanyak 47 kematian dan 34 yang lain cedera dalam kejadian itu, manakala akhbar Fujian Daily pula menyatakan seramai 48 orang maut.

Laporan berita dalam talian menyatakan, terdapat 100 orang penumpang di dalam Bas Rapid Transit (BRT) malang itu. Kebakaran berlaku selama 10 minit bersama beberapa letupan kecil.

Seorang penumpang yang terselamat memberitahu, dia terhidu bau minyak sebelum kebakaran berlaku 500 meter dari sebuah perhentian bas di Jinshan. Punca siasatan mendedahkan, kebakaran berpunca akibat perbuatan seorang lelaki, Chen Shuizong yang didakwa tidak gembira dengan hidupnya.

Shuizong, 59, dikatakan menyalakan api dengan minyak petrol turut maut dalam kejadian itu. - AFP

Hungary bakal dilanda banjir terburuk dalam sejarah

Posted:

Hungary bakal dilanda banjir terburuk dalam sejarah

Hungary bakal dilanda banjir terburuk dalam sejarah


DUA lelaki menaiki sebuah kanu untuk meninjau kereta yang ditenggelami air berhampiran Sungai Danube di Deggendorf, selatan Jerman semalam.


BUDAPEST - Pihak berkuasa Hungary mula memindahkan penduduk kampung dan memperkukuhkan benteng yang bocor di sepanjang Sungai Danube semalam apabila banjir terburuk di tengah Eropah sejak lebih sedekad lalu kini menghala ke Budapest.

Bencana itu telah mengorbankan sekurang-kurangnya 14 orang, selain memaksa beribu-ribu penduduk meninggalkan rumah mereka. Kerosakan harta benda di Austria, Jerman, Republik Czech dan Slovakia dianggarkan berjumlah berbilion-bilion euro.

Perdana Menteri Hungary, Viktor Orban meramalkan ia akan menjadi banjir terburuk di negara itu.

Banjir dijangka melanda Budapest esok ketika para peramal menjangkakan paras air sungai akan meningkat sehingga 8.86 meter.

"Kami akan mengukuhkan setiap bahagian benteng. Kami juga tidak akan meninggalkan seorang pun penduduk," kata Orban kepada pemberita semalam.

Kelmarin, semua 1,500 penduduk di kampung Gyorujfalu dekat bandar Gyor, barat laut Hungary dipindahkan selepas benteng yang melindungi kampung itu runtuh selepas berlakunya tanah runtuh. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan