Rabu, 24 April 2013

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Lelaki AS bunuh teman wanita, tiga yang lain

Posted:

Lelaki AS bunuh teman wanita, tiga yang lain

Lelaki AS bunuh teman wanita, tiga yang lain

TIGA anggota polis memeriksa penanda lokasi insiden tembakan di apartmen Pinewood Village di Federal Way, dekat Washington Amerika Syarikat.


FEDERAL WAY, Washington - Seorang lelaki menembak mati teman wanitanya di apartmen Pinewood Village di sini sebelum membunuh tiga yang lain, kata pihak berkuasa.

Suspek yang berusia 27 tahun kemudian ditembak mati beberapa anggota polis di tempat letak kereta apartmen berkenaan.

"Kami percaya kes pembunuhan ini berpunca daripada keganasan domestik," kata Ketua Polis Federal Way, Brian Wilson pada satu sidang akhbar.

Menurutnya, lelaki tersebut yang bersenjatakan senapang patah cuba membunuh beberapa saksi yang melihat dia menembak teman wanitanya.

Jelas Wilson, mangsa-mangsa itu terdiri daripada teman wanita suspek dan tiga lelaki lain termasuk seorang jirannya yang berusia 62 tahun.

Dua lagi lelaki yang terbunuh berumur 24 dan 46 tahun. Bandar ini terletak sekitar 32 kilometer ke selatan bandar raya Seattle. - AP

Guna pesawat ringan ke Kutub Utara

Posted:

Guna pesawat ringan ke Kutub Utara

Guna pesawat ringan ke Kutub Utara


JURUTERBANG Matevz Lenarcic bergambar di sisi pesawat ringannya di Lapangan Terbang Brnik, di Ljubljana, Slovenia kelmarin.


LJUBLJANA - Seorang pengembara Slovenia yang pakar dalam penerbangan ekstrem menuju ke Kutub Utara kelmarin menggunakan sebuah pesawat ultra ringan.

Penerbangan mencabar tersebut bertujuan untuk mengukur tahap pencemaran udara di beberapa lokasi panas pemanasan global.

Dinamakan Green Light World Flight - North Pole, misi tersebut percubaan pertama terbang ke Kutub Utara melalui Eropah dan Amerika Utara.

"Kawasan kutub mempunyai petunjuk penting perubahan cuaca dan adalah amat mustahak lokasi itu diselidiki," kata juruterbang tersebut, Matevz Lenarcic kepada agensi berita AFP.

Misi yang merangkumi kawasan seluas 15,600 kilometer itu dicetuskan pada tahun lalu selepas Lenarcic, 54, berjaya mengelilingi dunia menaiki pesawat satu kipas yang sama, Pipistrel Virus SW914.

Pesawat ringan itu cuma seberat 290 kilogram tanpa muatan. - AFP

Israel tuduh tentera Syria guna gas saraf

Posted:

Israel tuduh tentera Syria guna gas saraf

Israel tuduh tentera Syria guna gas saraf

BAITULMUQADDIS - Tentera Presiden Syria, Bashar Al-Assad menggunakan senjata kimia dipercayai gas saraf untuk menghapuskan pihak penentang di negara tersebut, kata penganalisis kanan tentera Israel semalam.

Brigedier Jeneral Itai Brun membuat dakwaan itu pada satu sidang keselamatan di Tel Aviv sehari selepas Setiausaha Pertahanan Amerika Syarikat (AS), Chuck Hagel menyatakan, agensi perisikan AS masih menyiasat kebenaran laporan penggunaan senjata maut itu.

Terdahulu, Presiden Barack Obama memberi amaran bahawa AS akan mengambil tindakan tegas sekiranya terdapat pengunaan senjata kimia di Syria

"Berdasarkan pengetahuan kami, terdapat penggunaan senjata kimia di Syria. Senjata kimia yang mana? Kemungkinan besar gas sarin," kata Brun.

Menurutnya, dakwaan tersebut dibuat berdasarkan gambar-gambar mangsa dengan mulut berbuih dan anak mata tertutup yang menjadi tanda keracunan gas sarin.

Jelas Brun, tentera Bashar melancarkan beberapa serangan terhadap pihak penentang sejak beberapa bulan lalu termasuk serangan pada 19 Mac lalu yang mana pengunaan gas sarin telah dikesan.

Sebelum ini, tentera Bashar dan pihak penentang saling menuding jari berhubung penggunaan senjata kimia dalam serangan di pinggir bandar raya Aleppo, utara Syria pada bulan lalu. - Reuters

Tiada ulasan:

Catat Ulasan