Sabtu, 20 April 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Rumah Iron Man jadi inspirasi

Posted: 19 Apr 2013 12:07 PM PDT

Sepasang suami isteri menjadikan rumah canggih watak utama Iron Man, Tony Stark sebagai inspirasi kediaman mewah mereka selepas memenangi loteri bernilai £45 juta (RM209.3 juta) tahun lalu.

Dengan wang sebanyak itu, pasangan Matt dan Cassey Topham tidak teragak-agak membelanjakan £5 juta (RM23.3 juta) hanya untuk membina rumah futuristik mereka.


Rumah itu - dinamakan Serenity - bakal mempunyai ruang garaj yang terselindung di sebalik air terjun, taman botani, kolam renang dan pawagam.

Kediaman yang dilengkapi panel solar itu direka cipta firma seni bina terkenal di London, Baca Architects.


Bagaimanapun, sebelum boleh membina Serenity, pasangan terbabit perlu mendapatkan kelulusan daripada pihak kerajaan. Selepas itu memenangi loteri berkenaan tahun lalu, pasangan Topham menyenaraikan keinginan yang mesti ada di rumah idaman mereka, termasuk "garaj yang luas" dan "kolam renang bergua." Pasangan Topham mengemukakan pelan itu kepada kerajaan tempatan di Nottinghamshire semalam. Apabila siap nanti, Serenity akan menjadi 16 kali ganda lebih luas berbanding kediaman biasa di Britain dan kosnya 55 kali ganda lebih mahal berbanding rumah mereka ketika ini di Stapleford.


Pasangan Topham membeli sebuah rumah berkembar pada harga £250,000 (RM1.2 juta) sejurus selepas memenangi loteri, tetapi memberitahu pereka supaya membina ruang khas bagi membolehkan mereka mengelak daripada perhatian yang tidak diingini. Bercakap mengenai Serenity sebelum berlepas untuk bercuti di Amerika Syarikat, Matt berkata, mereka juga mewajibkan rumah itu dibina dengan lima bilik tidur.

"Kami juga menghabiskan banyak masa untuk berbincang dengan arkitek mengenai bilik yang akan digunakan," katanya.


Apa yang penting, kata Matt, mereka tidak mahu hidup dalam rumah kaca.

"Kami mengutamakan reka bentuk kontemporari dan fleksibel untuk kegunaan sekeluarga," katanya.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/20

Bas tambang murah sediakan katil

Posted: 19 Apr 2013 09:46 AM PDT

London: Sebuah perkhidmatan baru bas dari London ke Scotland yang menawarkan tempat tidur kepada penumpangnya akan dimulakan pada musim panas akan datang.

Beberapa bas tambang murah akan menghubungkan London dengan tujuh bandar utama Scotland dengan tiket semurah £15 (kira-kira RM70).


Bagi perjalanan ke Glasgow atau Edinburgh, penumpang akan tiba ke destinasi itu dalam tempoh kurang dari lapan jam.

Penumpang boleh meluruskan kerusi masing-masing menjadi katil jika mahu baring, selain diberikan berus gigi dan baju panas di sepanjang perjalanan.


Semalam, syarikat Megabus itu menunjukkan kepada media kenderaan yang akan digunakan bagi perjalanan itu.


Megabus membelanjakan £5 juta (RM23.3 juta) untuk membeli 10 bas baru yang direka khas bagi menyediakan lebih 1,700 tempat pada setiap minggu. Bas dua tingkat itu sepatutnya mampu memuatkan 53 penumpang, tetapi Megabus mengubah suai kenderaan berkenaan menjadi 42 'katil.' - Daily Mail

Artikel ini disiarkan pada : 2013/04/20

Tiada ulasan:

Catat Ulasan