Khamis, 7 Februari 2013

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Benigno lawat markas MILF

Posted: 07 Feb 2013 11:51 AM PST

Presiden Filipina pertama kunjungi kubu pemisah di selatan Filipina

Manila: Presiden Benigno Aquino akan melakukan lawatan bersejarah minggu depan ke kubu kuat pergerakan pemisah Islam utama dalam usaha meneruskan rundingan damai.

Lawatan Benigno pada hari Isnin ini ke pangkalan utama Barisan Pembebasan Islam Moro (MILF) akan menjadi misi keamanan pertama ke situ oleh presiden sejak perjuangan bermula pada 1970-an.

MILF mempunyai 12,000 anggota di selatan Filipina. Benigno akan bertemu dengan pengerusi MILF, Murad Ebrahim.

Mereka akan menyaksikan pelancaran projek kebajikan sosial untuk penduduk Islam, kata jurucakap Benigno, Ricky Carandang.

Sikap optimis

"Ia bukan pertemuan formal tetapi kehadiran mereka akan menggariskan komitmen dan sikap optimis kedua-dua pihak untuk mencapai perdamaian.
Pelancaran program sosial akan menunjukkan faedah terbesar keamanan," katanya.

Pada pelancaran itu, kad insuran kesihatan akan diedarkan kepada penduduk, tugas kecemasan ditawarkan kepada penduduk dewasa dan biasiswa diberi kepada anak mereka, kata pegawai Benigno.

MILF berjuang mendapatkan kemerdekaan di Mindanao sejak 1970-an, yang didakwa minoriti Islam sebagai tanah nenek moyang mereka. Dianggarkan 150,000 penduduk maut dalam konflik itu.

MILF menandatangani perjanjian rangka kerja dengan kerajaan Benigno, Oktober tahun lalu.

Ia menunjukkan kesungguhan kedua-dua pihak untuk membentuk entiti autonomi di Mindanao pada 2016, apabila presiden menamatkan penggal enam tahunnya.

MILF berjanji membatalkan hasrat mendapatkan negara merdeka sebagai tukaran kepada kuasa dan perkongsian kekayaan di wilayah autonomi baru itu.

Perunding kedua-dua pihak mengadakan pertemuan di Malaysia untuk mengenal pasti masalah melaksanakannya.

Setiausaha Kabinet, Jose Almendras, berkata lawatan itu akan mengunjungi sekolah dikendalikan MILF yang dikatakan penduduk kira-kira setengah kilometer dari pintu pagar utama ibu pejabat pemisah, Kem Darapanan. - AFP

Puluhan lagi terbunuh

Posted: 07 Feb 2013 11:36 AM PST

Damsyik: Pertempuran berterusan antara pemberontak dan tentera di sekitar ibu negara Syria semalam menyebabkan sekurang-kurangnya 64 orang terbunuh.

Ia juga menyebabkan pemimpin pemberontak, Moaz al-Khatib mengancam untuk menarik diri daripada rundingan damai bertujuan menamatkan konflik dua tahun itu. - AFP

Tiada ulasan:

Catat Ulasan