Sabtu, 12 Januari 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


'Mr Teeth' jaga dadah

Posted: 11 Jan 2013 03:45 PM PST

Pihak berkuasa yang menjalankan pengawasan biasa ke atas seorang lelaki California terkejut, semalam apabila mendapati dia menyimpan 15.5 kilogram ganja di rumah sewanya.

Bagaimanapun, ganja itu membawa kepada penemuan lebih mengejutkan apabila lelaki terbabit meletakkan seekor buaya sebagai penjaga dadah berkenaan.


Buaya sepanjang 1.5 meter itu diberi nama Mr Teeth. Pihak berkuasa kemudian menahan Assif Mayar, 32, dan merampas buaya itu - yang dipelihara secara haram - untuk diserahkan kepada Zoo Oakland. Laporan stesen televisyen KTVU menyatakan, pihak berkuasa berhenti di luar rumah dua tingkat disewa Assif di Castro Valley kelmarin untuk menjalankan pemeriksaan biasa. Pegawai polis Alameda, JD Nelson berkata, ketika memeriksa rumah berkenaan, polis menemui ganja kering berkenaan disimpan dalam bilik tidur Assif.

Di sebelah dadah itu, kata Nelson, Assif meletakkan satu tangki menempatkan buaya berkenaan. "Kemungkinan besar buaya itu diletakkan di situ bagi menjauhkan pencuri ganja," katanya. Melihat keadaan itu, kata Nelson, polis mendapatkan bantuan sokongan kakitangan Jabatan Perikanan. Kata Nelson, sangat jarang anggota polis terserempak dengan buaya dalam pemeriksaan di situ.


"Menjadikan anjing sebagai pengawal memang biasa, tetapi jika buaya, ia luar biasa," katanya. KTVU melaporkan, Assif - bapa kepada dua anak - turut memelihara beberapa anjing di rumah itu.


Kata Nelson, Assif membeli Mr Teeth pada 1996 bagi "memperingati kematian penyanyi rap, Tupac Shakur." Sementara itu, Nelson berkata, Assif ditahan dan didakwa kerana memiliki dadah.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/12

Pintu rahsia dalam almari ke ladang ganja

Posted: 11 Jan 2013 11:24 AM PST

London: Polis membongkar kegiatan menanam ganja dalam rumah selepas menemui pintu rahsia ke 'ladang' berkenaan yang terletak dalam sebuah almari pakaian di Norwich, semalam.

Kegiatan itu terdedah ketika sepasukan polis menyerbu rumah berkenaan hasil maklumat orang awam. Sumber polis berkata, pintu rahsia berkenaan membawa mereka ke sebuah bilik rahsia di garaj luar rumah suspek.


Bilik rahsia itu dilengkapi pelbagai kemudahan khusus untuk penanaman dadah kelas B," katanya.

Jurucakap itu berkata, anggota polis terpaksa merangkak melalui pintu setinggi satu meter dan selebar 0.5 meter yang ditutup dengan tirai.


Katanya, polis percaya bilik berkenaan dibina untuk menanam dadah walaupun ketika serbuan tiada sebarang tumbuh-tumbuhan ditemui.


"Bagaimanapun, pihak polis cuma menemui 33 pokok ganja dalam rumah suspek," katanya. Seorang lelaki berusia 37 tahun ditangkap dan disoal siasat ekoran serbuan berkenaan.

Artikel ini disiarkan pada : 2013/01/12

Tiada ulasan:

Catat Ulasan