Jumaat, 30 November 2012

Berita Harian: Dunia

Berita Harian: Dunia


Rakyat Palestin berpesta rai kejayaan

Posted: 30 Nov 2012 01:19 PM PST

Kejayaan menjadi negara bukan anggota PBB tingkat imej Abbas

Ramallah: Penduduk Palestin berpesta sehingga malam selepas Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) memberi undian luar biasa untuk mengiktiraf wilayah itu sebagai negara bukan anggota.

Perhimpunan dengan 193 negara anggota mengundi 138 untuk menyokong berbanding sembilan yang menentang dan 41 lagi berkecuali untuk resolusi yang membolehkan Palestin menyertai agensi PBB dan menandatangani perjanjian antarabangsa.Bendera Palestin segera dikibarkan di tingkat perhimpunan diadakan, di belakang delegasi Palestin.
Dengan statusnya sekarang, Palestin boleh meneruskan misi untuk diiktiraf sebagai negara anggota PBB" Ahmet Davutoglu, Menteri Luar Turki

Israel dan Amerika Syarikat disertai Kanada, Republik Czech, Panama, Kepulauan Marshall, Micronesia, Nauru dan Palau mengundi menentang dengan duta Amerika ke PBB, Susan Rice, berkata penduduk Palestin akan bangun dan mendapati tiada apa yang berubah.

Disambut dengan perayaan

Undian itu disambut dengan perayaan di wilayah Palestin. Di Ramallah, penduduk memenuhi dataran utama sambil mengibarkan bendera Palestin dan melaungkan Allah Maha Besar.
Beberapa negara termasuk kuasa dunia turut memberikan reaksi positif berikutan kedudukan baru Palestin itu.

Jurucakap Menteri Luar China semalam berkata kejayaan Palestin berusaha untuk diiktiraf oleh negara pemerhati bukan anggota di PBB satu langkah positif ke arah membangunkan ia sebagai negara merdeka.

Hong Lei membuat kenyataan itu dalam siaran media yang dikeluarkan pagi semalam beberapa jam selepas Perhimpunan Agung PBB mengumumkan kenaikan status Palestin, lapor agensi berita Xinhua.

Duta Russia ke PBB, Vitaly Churkin, memberitahu langkah badan dunia itu menaikkan status diplomatik Palestin adalah tanda sokongan kuat kepada wilayah berkenaan yang dapat membantu menamatkan kebuntuan dalam konflik Israel-Palestin.

"Ini satu langkah besar kepada penduduk Palestin, kejayaan hebat kepada Presiden Mahmoud Abbas," katanya.

Turki sambut baik kejayaan

Turki turut menyambut baik kejayaan itu dan berkata tindakan dramatik itu akan mengukuhkan proses damai Israel-Palestin yang hampir menemui ajal.

"Dengan statusnya sekarang, Palestin boleh meneruskan misi untuk diiktiraf sebagai negara anggota PBB," kata Menteri Luar Turki, Ahmet Davutoglu.

Menteri Luar New Zealand, Murray McCully, berkata alasan utama untuk mengundi menyokong resolusi itu mencerminkan dasar sekian lama kerajaannya.

"New Zealand ialah penyokong kepada penyelesaian dua negara. Kami percaya negara Israel dan Palestin perlu wujud bersebelahan, menghormati hak masing-masing untuk hidup aman," katanya.

Australia menyifatkan tindakan PBB itu sebagai positif tetapi memberi amaran supaya ia tidak digunakan untuk berpatah balik daripada cubaan mewujudkan penyelesaian dua negara.

Menteri Luar Australia, Bob Carr, berkata negara itu memilih untuk berkecuali kerana mahu memberikan harapan kepada Palestin tetapi kekal sebagai rakan Israel. - Agensi

INFO: PBB iktiraf Palestin
Negara yang mengundi menentang peningkatan status Palestin sebagai negara pemerhati bukan anggota Israel dan Amerika Syarikat disertai Kanada, Republik Czech, Panama, Kepulauan Marshall, Micronesia, Nauru dan Palau

Tiada pesawat mendarat di Damsyik

Posted: 30 Nov 2012 01:10 PM PST

Damsyik: Lapangan terbang di sini tidak menerima kemasukan penerbangan semalam, kata seorang pegawai syarikat penerbangan di Teluk, sehari selepas pertempuran berhampiran lapangan terbang memutuskan hubungan dengan jalan utama ke ibu kota Syria ini.

"Syarikat penerbangan tidak beroperasi ke Damsyik hari ini berikutan lapangan terbang tidak menerima sebarang penerbangan," kata pegawai syarikat penerbangan berpusat di Dubai yang enggan dikenali.

Perjalanan selamat
Laluan lapangan terbang dibuka semula namun tentera Assad dan pemberontak masih bertempur" Rami Abdelrahman, Pengarah kumpulan aktivis Pemerhati Hak Asasi Syria

Jadual penerbangan di dalam laman web menunjukkan dua syarikat penerbangan berpusat di Teluk, Air Arabia dan flydubai, biasanya mengendalikan penerbangan ke sini semalam.

Kementerian penerangan Syria, berkata kelmarin jalan ke lapangan terbang selamat selepas pasukan keselamatan membersihkannya daripada 'pengganas' label yang biasa Damsyik gunakan untuk menggambarkan pemberontak yang berjuang menggulingkan Bashar al-Assad dan lapangan terbang beroperasi seperti biasa.

Konflik 20 bulan di Syria itu menyebabkan beberapa syarikat penerbangan membatal atau mengurangkan penerbangan ke Damsyik dan hanya sebilangan kecil pesawat komersial mendarat dan berlepas sehari dari lapangan terbang itu, menurut jadual penerbangan.

Pengarah kumpulan aktivis Pemerhati Hak Asasi Syria beribu pejabat di Britain, Rami Abdelrahman, berkata laluan lapangan terbang dibuka semula namun tentera Assad dan pemberontak masih bertempur berhampiran dan lalu lintas di lebuh raya.
Katanya ada laporan pertempuran dan pengeboman meriam berterusan sepanjang malam di selatan Damsyik, namun hubungan dengan sumber di dalam negara agak sukar kerana internet dan kebanyakan jaringan telefon masih rosak. - AFP/REUTERS

Tiada ulasan:

Catat Ulasan