Sabtu, 5 Mei 2012

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Saverin turut bantu bekas ratu cantik

Posted:

Saverin turut bantu bekas ratu cantik

Saverin turut bantu bekas ratu cantik

KUM


SINGAPURA - Pengasas bersama laman perkongsian sosial Facebook, Eduardo Saverin berpindah dari Amerika Syarikat (AS) dan menetap di sini, lapor akhbar dalam talian Britain, MailOnline kelmarin.

Saverin, 30, terkenal dalam kalangan penduduk tempatan kerana memiliki gaya hidup seorang playboy.

Dia gemar berseronok dengan ditemani beberapa model jelita di kelab-kelab eksklusif di sini terutamanya kelab Filter di Hotel Conrad.

Saverin juga melabur dalam syarikat kosmetik yang ditubuhkan oleh penyandang gelaran Ratu Cantik Singapura 2009, Rachel Kum.

Dia turut membimbing Kum menguruskan perniagaannya.

"Saya kagum melihat dia (Kum) berani mengorak langkah untuk menceburkan diri dalam bidang perniagaan yang diminatinya," kata Saverin pada majlis pelancaran jenama fesyen Kum.

Dia memandu kereta mewah jenis Bentley dan tinggal di kawasan perumahan elit di sini.

Saverin ialah rakan pengasas bersama Facebook, Mark Zuckerberg semasa mereka menuntut di Universiti Harvard, AS pada tahun 2004.

Berasal daripada keluarga mewah di Brazil, dia melabur dalam Facebook semasa menuntut bersama Zuckerberg di universiti berkenaan.

Menurut majalah Forbes, pelaburan tersebut mendatangkan pulangan lumayan berjumlah AS$2 bilion (RM6.05 bilion) kepada Saverin.

Dia berpindah ke pulau ini selepas berselisih faham dengan Zuckerberg.

Laman jaringan sosial Facebook yang kini berusia sembilan tahun, memiliki 800 juta ahli dan dianggarkan bernilai AS$79.3 bilion (RM241.3 bilion). - Agensi

Buaya 4.4 meterditangkap di Australia

Posted:

Buaya 4.4 meterditangkap di Australia

Buaya 4.4 meterditangkap di Australia


GAMBAR yang disiarkan semalam menunjukkan buaya sepanjang 4.4 meter yang ditangkap di Sungai Daly, selatan Darwin.


SYDNEY, Australia - Seekor buaya air masin sepanjang 4.4 meter yang membaham sembilan ekor anjing peliharaan ditangkap di sebatang sungai di utara Australia, menurut satu laporan semalam.

Laporan akhbar Northern Territory News menyatakan, buaya ganas itu ditangkap di penempatan penduduk Sungai Daly, sekitar 225 kilometer ke selatan bandar raya Darwin selepas reptilia itu menakutkan penduduk setempat.

Seorang pegawai polis, Mark Casey memberitahu, pejabatnya menerima sembilan aduan tentang anjing peliharaan penduduk dibaham haiwan itu dalam tempoh sebulan.

"Buaya adalah bahaya yang menanti kerana anda menyangka ia batang kayu terapung di permukaan sungai," kata Casey.

Menurutnya, selain haiwan itu, terdapat dua lagi buaya besar dan seekor buaya kecil yang masih berkeliaran di kawasan berkenaan.

Buaya air masin yang boleh membesar hingga sepanjang 7 meter dan mencapai berat satu tan, kerap ditemui di bahagian utara Australia.

Sebanyak dua orang mati akibat serangan haiwan itu di Australia pada setiap tahun. - AFP

Surat Osama didedahkan

Posted:

Surat Osama didedahkan

Surat Osama didedahkan


SURAT Osama yang didedahkan Pusat Memerangi Keganasan Tentera Amerika Syarikat kelmarin.


WASHINGTON - Bekas ketua Al-Qaeda, Osama bin Laden pernah menyuarakan kebimbangan tentang kelunturan kepercayaan dunia Islam terhadap rangkaiannya dalam beberapa pucuk surat yang ditulis semasa dia bersembunyi di sebuah banglo di bandar Abbotabad, Pakistan.

Dalam surat berkenaan, beliau turut khuatir berhubung organisasi pengganas berkenaan yang semakin tidak tersusun.

Sebilangan dokumen berkenaan yang dirampas dalam serbuan pasukan komando AS, Navy Seal ke kediaman Osama di Abbottabad, disiarkan di Internet kelmarin oleh Pusat Memerangi Keganasan Tentera AS.

"Saya merancang untuk mengeluarkan satu kenyataan bahawa kita (Al-Qaeda) akan memulakan fasa baharu bagi membetulkan kesilapan yang kita lakukan," kata Osama dalam sepucuk surat berkenaan pada 2010.

"Dengan berbuat demikian, kita akan memperoleh kembali kepercayaan sebahagian besar mereka yang telah hilang keyakinan terhadap perjuangan kita," tambahnya.

Dokumen berkenaan turut menyuarakan kekesalan Osama ekoran tindakan anggota-anggota Al-Qaeda yang membunuh terlalu ramai orang Islam.

Namun, sehingga ke akhir hayatnya, Osama tetap memberikan tumpuan untuk menyerang rakyat AS dan berkomplot membunuh barisan pemimpin tertinggi negara kuasa besar berkenaan termasuk Jeneral David Petraeus, Naib Presiden Joe Bidden dan tidak terkecuali, Presiden AS, Barack Obama.

Ketua Al-Qaeda itu terbunuh dalam serangan komando AS ke kediaman persembunyiannya di Abbottabad pada 2 Mei 2011 ketika berusia 54 tahun. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan