Sabtu, 3 Disember 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Minta tangkap Bush di Afrika

Posted:

Minta tangkap Bush di Afrika

Minta tangkap Bush di Afrika

GEORGE W. BUSH (kanan) berjabat tangan dengan seorang penari tradisional semasa tiba di Lapangan TerbangAntarabangsa Kenneth Kaunda di Lusaka, Zambia semalam.


NEW YORK - Pertubuhan hak asasi manusia, Amnesty International kelmarin meminta negara Habsyah, Tanzania dan Zambia menangkap bekas Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush kerana melanggar hak asasi manusia semasa dia melawat Afrika dalam bulan ini.

Bush menjadi presiden dari tahun 2001 hingga 2009.

Semasa pemerintahannya, dia membenarkan penggunaan teknik mencurahkan air pada muka dan beberapa teknik soal siasat lain ke atas para tahanan.

Amnesty International dan beberapa pertubuhan hak asasi manusia yang lain menganggap teknik tersebut sebagai satu penderaan.

"Undang-undang antarabangsa mengkehendaki tidak ada syurga selamat untuk sesiapa yang bertanggungjawab melakukan penderaan.

"Habsyah, Tanzania dan Zambia perlu mengambil kesempatan ini dengan memenuhi tanggungjawab mereka dan menamatkan kebebasan daripada hukuman yang dinikmati George W. Bush setakat ini," kata seorang penasihat undang-undang kanan, Matt Pollard dalam satu kenyataan.

Pada Februari lalu, beberapa kumpulan hak asasi menyatakan Bush membatalkan satu lawatan ke Switzerland kerana ancaman tindakan undang-undang ke atasnya berhubung isu penderaan.

Para penganjur lawatan Bush itu menyatakan, lawatan tersebut dibatalkan atas sebab-sebab keselamatan dan bukan kerana aduan jenayah.

Bush telah mempertahankan penggunaan teknik mirip kaedah melemaskan para tahanan yang terdiri daripada aktivis ekstremis bagi mengelak serangan pengganas pada 11 September 2001 berulang lagi di AS. Menurut Amnesty International, Bush melawat Afrika bagi membangkitkan kesedaran mengenai kanser. - Reuters

Full content generated by Get Full RSS.

YouTube perkenal reka bentuk laman baharu

Posted:

YouTube perkenal reka bentuk laman baharu

YouTube perkenal reka bentuk laman baharu


GAMBAR yang disiarkan kelmarin menunjukkan laman web YouTube yang baharu.


SAN BRUNO, Amerika Syarikat (AS) - Laman perkongsian sosial YouTube memperkenalkan reka bentuk baharu kelmarin dengan paparan gaya program televisyen selain integrasi yang lebih baik dengan laman-laman web Google.

"Kami mencuba sedaya upaya mengabungkan ciri terbaik televisyen dengan ciri terbaik Internet," kata timbalan presiden pembangunan produk YouTube, Shishir Mehrotra di pejabat YouTube di sini.

"Terma video atas talian tidak lagi akan digunakan kerana video boleh ditonton dengan menggunakan pelbagai gajet," tambahnya.

Untuk mengukuhkan kenyataan tersebut, pengurus produk kumpulan YouTube, Shiva Rajaraman melakukan demonstrasi menonton klip video YouTube menerusi konsol permainan video Microsoft, Xbox360 yang disambungkan pada Internet.

Laman utama baharu YouTube menampilkan beberapa saluran yang dihasilkan oleh pelbagai sumber bermula daripada penggemar klip video hingga kepada stesen televisyen profesional atau studio perfileman. - AFP

Full content generated by Get Full RSS.

Beckham luang masa di Filipina

Posted:

Beckham luang masa di Filipina

Beckham luang masa di Filipina


DAVID BECKHAM (berbaju hitam) melihat hasil seni seorang kanak-kanak yang pernah hidup di jalanan di sebuah pusat perlindungan di pinggir Manila semalam.


MANILA, Filipina - Bintang bola sepak England, David Beckham semalam meluangkan masa berkongsi pengalaman dan mendengar luahan kanak-kanak Filipina yang kurang bernasib baik semasa berkunjung ke negara berkenaan.

"Penting untuk kita memiliki impian," kata Beckham semasa melawat sebuah rumah perlindungan kanak-kanak yang mendapat sokongan Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNICEF) di pinggir ibu negara Filipina, di sini pada minggu ini.

Dia melakukan lawatan ke rumah perlindungan berkenaan sebagai Duta Muhibah UNICEF.

Memakai baju T hitam UNICEF, bekas ketua pasukan bola sepak England itu menceritakan pengalamannya bermain bola sepak seawal usia tujuh tahun sehingga dia berjaya mengejar impian bermain untuk kelab idamannya, Manchester United.

Beckham, 36, dan rakan-rakan sepasukannya dari kelab bola sepak LA Galaxy dari Amerika Syarikat akan bermain dalam perlawanan persahabatan menentang pasukan kebangsaan Filipina esok.

- Agensi

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan