Rabu, 26 Oktober 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Wanita ditemui selepas 3 hari

Posted:

Wanita ditemui selepas 3 hari

Wanita ditemui selepas 3 hari


DUA lelaki mencari barangan yang masih boleh digunakan di kawasan runtuhan bangunan rumah mereka di Ercis, Turki, semalam. – AFP


ERCIS 26 Okt. – Pasukan penyelamat hari ini menarik keluar seorang wanita berusia 27 tahun dari sisa runtuhan bangunan selepas 66 jam gempa bumi melanda timur Turki dan mengorbankan sekurang-kurangnya 461 orang.

Mangsa ialah Gozde Bahar yang merupakan seorang guru di bandar Ercis, wilayah Van, kawasan yang teruk terjejas akibat gempa bumi Ahad lalu.

Kerajaan Turki terus berharap untuk menemui mangsa yang terselamat daripada sisa runtuhan bangunan, tiga hari selepas gempa berlaku dan akhirnya meminta bantuan luar untuk memberi perlindungan kepada beribu-ribu orang yang kehilangan kediaman.

Di kawasan runtuhan bangunan di tengah Ercis, pasukan penyelamat yang bekerja keras tanpa henti lebih 48 jam menghentikan operasi sambil menyakinkan tiada siapa lagi yang boleh diselamatkan hidup-hidup.

Namun beberapa saat selepas operasi menyelamat dihentikan, mereka menerima berita seorang mangsa yang terperangkap di bawah runtuhan bangunan telah membuat panggilan telefon.

"Terdapat tiga mangsa terperangkap di bawah runtuhan bangunan dan selepas kami mengalihkan konkrit tebal ini, talian telefon mereka akan boleh digunakan," kata seorang anggota penyelamat selepas menyambung semula kerja mereka.

Pihak berkuasa berkata, angka kematian dijangka meningkat ekoran masih ramai yang hilang.

Sementara itu, aduan mengenai kekurangan khemah semakin meningkat setiap hari dengan mangsa gempa terpaksa berebut untuk mendapatkannya ketika pekerja bantuan mengagihkannya.

Bulan Sabit Merah Turki bergelut untuk mengagihkan bantuan khemah yang tidak mencukupi kepada mangsa yang berdepan dengan cuaca sejuk di waktu malam.

Wilayah itu turut menerima hujan semalam dan dijangka salji akan turun tidak lama lagi.

Perdana Menteri Reccep Tayyip Erdogan yang sebelum ini menyatakan mereka boleh mengendalikan bencana ini meminta bantuan material, termasuk rumah pasang siap, khemah dan kontena daripada 30 negara, semalam. – REUTERS/AFP

Full content generated by Get Full RSS.

10 warga Malaysia dihukum penjara di New Zealand

Posted:

10 warga Malaysia dihukum penjara di New Zealand

10 warga Malaysia dihukum penjara di New Zealand

WELLINGTON 26 Okt. - Seramai 10 orang rakyat Malaysia yang cuba menyeludup dadah ke New Zealand di dalam kasut yang dipakai mereka dijatuhkan hukuman penjara sehingga 10 tahun oleh Mahkamah Tinggi Auckland, hari ini.

Mereka ditahan ketika tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa Auckland April lalu, setelah pegawai kastam mendapati mereka berjalan dalam keadaan mencurigakan.

Mereka dijatuhkan hukuman penjara selama sembilan tahun 11 bulan hingga 10 tahun enam bulan.

Setiap seorang daripada mereka didapati menyorok dadah jenis methamphetamine seberat 800 gram hingga sekilogram di dalam kasut.

Kumpulan penyeludup dari Malaysia itu merupakan kumpulan utusan dadah paling ramai memasuki New Zealand yang ditangkap dalam masa yang sama.

Peguam bela berkata, lapan orang lelaki dan dua wanita itu direkrut sendiri oleh peminjam wang haram kerana terlibat dengan dadah, hutang perniagaan, perubatan atau perjudian dan masalah kewangan lain.

Hakim mengarahkan kebanyakan daripada defendan menghabiskan hukuman penjara selama empat tahun dan enam bulan sebelum melayakkan diri untuk parol. - dpa

Full content generated by Get Full RSS.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan