Rabu, 21 September 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Bom kereta meletup di Ankara

Posted:

Bom kereta meletup di Ankara

Bom kereta meletup di Ankara

API menjulang selepas sebutir bom dalam kereta meletup di Ankara, Turki semalam.


ANKARA - Sebuah kereta meletup di hadapan sebuah sekolah menengah di daerah Kizilay di sini menyebabkan tiga maut dan 34 mangsa cedera semalam, kata pihak berkuasa.

Tiada pihak yang mengaku bertanggungjawab setakat ini. Namun, serangan itu berlaku ketika pemberontak Kurdis yang berjuang untuk mendapatkan autonomi di wilayah tenggara Turki kian memperhebatkan serangan mereka.

Sebelum ini, kumpulan tersebut melancarkan serangan bom di bandar-bandar di Turki.

Pemberontak Kurdis mula berjuang untuk mendapatkan autonomi di Turki sejak tahun 1984.

Militan-militan Islam dan pihak berhaluan kiri juga didakwa menjadi dalang beberapa serangan di negara ini.

"Terdapat maklumat yang menyatakan sebutir bom telah dipasang pada sebuah kenderaan," jelas Timbalan Perdana Menteri Turki, Bulent Arinc.

Beberapa orang mangsa hilang anggota badan.

"Mereka yang cedera dirawat di halaman sekolah sebelum dihantar ke hospital," kata seorang saksi, Ekrem Erkoc, 42.

Pada 28 Ogos lalu, para pemberontak Kursdis didakwa bertanggungjawab berhubung serangan di sebuah bandar peranginan, Kemer di Mediterranean yang mencederakan sepuluh orang, termasuk empat orang warga Sweden. - AP

Gaddafi didakwa guna Mercedes canggih

Posted:

Gaddafi didakwa guna Mercedes canggih

Gaddafi didakwa guna Mercedes canggih


KERETA Mercedes ML yang merupakan model sama yang dimiliki Muammar Gaddafi.


PARIS - Bekas pemimpin Libya, Muammar Gaddafi berjaya melarikan diri dengan menaiki kenderaan pacuan empat roda paling canggih yang telah dibekalkan oleh Presiden Nicolas Sarkozy (gambar kecil), lapor sebuah akhbar kelmarin.

Presiden Perancis tersebut memberikan lampu hijau kepada Gaddafi untuk menerima kenderaan jenis Mercedes ML berharga £3.5 juta (RM17.2 juta) yang telah diubah suai itu pada 2008.

Kenderaan kalis peluru dan kalis bom itu dilengkapi sistem komunikasi canggih yang membolehkan Gaddafi sentiasa berhubungan dengan tenteranya tetapi pada masa yang sama, ia mampu mengelak daripada dikesan sistem radar pemberontak.

"Pada 2007, Sarkozy yang ketika itu merupakan Menteri Dalam Negeri meluluskan penjualan kenderaan tersebut kepada Gaddafi," kata laman web tempatan, Mediapart

Mengulas mengenai laporan Mediapart, sumber tentera menyatakan, pendedahan itu boleh menjejaskan kredibiliti Sarkozy yang selama ini dianggap pemimpin dari Eropah yang mahu Gaddafi berundur daripada jawatannya.

Gaddafi kini diburu tentera Majlis Peralihan Kebangsaan (NTC) selepas rejimnya yang berkuasa selama 42 tahun berjaya ditumbangkan menjelang Hari Raya Aidilfitri lalu. - Agensi

Ahli perniagaan didakwa atur gadis untuk PM Itali

Posted:

Ahli perniagaan didakwa atur gadis untuk PM Itali

Ahli perniagaan didakwa atur gadis untuk PM Itali


CAROLONA MARCONI


ROM - Seorang ahli perniagaan Itali, Giampaolo Tarantini didakwa telah mengatur perjalanan untuk sejumlah wanita cantik dari Britain untuk menghadiri parti Perdana Menteri Itali, Silvio Berlusconi, lapor sebuah akhbar semalam.

Seorang wanita yang berasal dari Venezuela, Carolona Marconi, 33, yang sering muncul di televisyen dalam program-program televisyen terbitan sebuah stesen penyiaran milik Berlusconi juga dikatakan terlibat sama.

Maklumat itu didedahkan dalam fail yang mengandungi lebih 100,000 intipan ke atas perbualan telefon melibatkan Tarantini dengan Berlusconi.

Fail itu menyimpan maklumat tersebut ekoran kes mahkamah yang membicarakan tuduhan terhadap lapan orang yang disyaki membekalkan pelacur untuk parti-parti Berlusconi.

Berlusconi menganjurkan parti itu di kediamannya di Rom, Milan dan Sardinia.

Maklumat itu menunjukkan bahawa Tarantini membelanjakan kira-kira £80,000 (RM394,080) dalam tempoh sembilan bulan untuk gadis-gadis menghadiri 25 parti dengan membeli tiket penerbangan dari London dan Paris menuju ke Rom.

Selain tiket penerbangan, dia juga membayar pemandu untuk menjemput para gadis yang ditempatkan di hotel lima bintang.

Dia akan membayar wanita itu melebihi £4,000 (RM19,708) untuk menghabiskan waktu malam bersama Berlusconi selain memberi mereka barang kemas. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan