Isnin, 15 Ogos 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Britain timbang sekat media sosial

Posted:

Britain timbang sekat media sosial

Britain timbang sekat media sosial

BEBERAPA anggota polis mengawal sebatang jalan raya di Hackney, London kelmarin.


LONDON - Perdana Menteri Britain, David Cameron kelmarin menyatakan kerajaannya menimbang untuk melarang individu yang bakal mencetuskan masalah menggunakan media sosial.

Media sosial seperti Twitter dan Facebook serta perkhidmatan mesej BlackBerry didapati digunakan para perusuh untuk mengatur rusuhan yang berlaku sejak Sabtu lalu.

Rusuhan itu berlaku ekoran kematian seorang lelaki berkulit hitam, Mark Duggan yang disyaki suspek penjenayah ditembak mati polis di Tottenham, utara London.

Ia kemudian merebak di beberapa buah bandar dengan banyak bangunan dibakar manakala rompakan di kedai-kedai berlaku sehingga menyebabkan 16,000 anggota polis dikerah untuk mengawal ketenteraman.

Namun, London dan beberapa buah bandar lain seperti Manchester kembali tenteram sejak Rabu lalu selepas anggota polis dikerah mengawal ketenteraman.

"Setiap orang menyaksikan tindakan yang dahsyat ini akan berasa terkejut dengan cara mereka (perusuh) diatur melalui media sosial.

"Pengaliran maklumat yang bebas boleh digunakan untuk tujuan kebaikan.

"Namun, ia juga akan menyebabkan perkara buruk," kata Cameron kepada ahli-ahli parlimen di Dewan Rakyat.

'Dan apabila orang ramai menggunakan media sosial untuk keganasan, kita perlu menghentikannya," jelas Cameron. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Pelajar Malaysia sedih kerana penyerangnya budak

Posted:

Pelajar Malaysia sedih kerana penyerangnya budak

Pelajar Malaysia sedih kerana penyerangnya budak


MOHAMMAD ASHRAFHAZIQ


LONDON - Pelajar Malaysia, Mohammad Ashraf Haziq memberitahu, dia tidak membenci Britain selepas dibenarkan keluar dari hospital tempat dia dirawat kerana cedera akibat disamun di Barking, dalam rusuhan yang berlaku di bandar raya ini, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Ashraf yang patah tulang rahang dalam serangan tersebut pada Isnin lalu sebaliknya menyatakan, dia masih menganggap Britain sebuah negara yang hebat.

Pelajar jurusan akauntan berusia 20 tahun itu telah berada selama sebulan di Britain semasa kejadian berkenaan.

Menurutnya, dia tidak menaruh kebencian atau dendam terhadap Britain walaupun mengalami pengalaman pahit diserang sekumpulan penunjuk perasaan yang meminta basikalnya.

Bercakap pada satu sidang media selepas dibenarkan keluar daripada Hospital Diraja London, Ashraf yang berasal dari Kuala Lumpur memberitahu, dia berasa sedih dengan mereka yang menyerangnya.

"Saya berasa sedih dengan mereka kerana antara mereka, terdapat budak," katanya.

"Ada seorang budak lelaki berusia peringkat sekolah rendah, rasa saya. Ia mengejutkan kerana saya menjangkakan penyerang saya seorang yang lebih tua tetapi rupanya, dia seorang budak lelaki," tambahnya.

Ashraf diacukan pisau dan ditumbuk. Beberapa orang dilihat cuba membantunya supaya bangun dan kelihatan seperti cuba menenangkan pelajar berkenaan.

Namun, mereka sebenarnya menggeledah beg sandangnya dan mencuri beberapa barangan. Klip video pemuda itu disamun turut disiarkan di YouTube.

Beberapa minit selepas sidang akhbarnya di Pejabat Pesuruhjaya Malaysia di London, polis menyatakan seorang lelaki berusia 20 tahun telah ditangkap kerana disyaki terlibat merompaknya.

Ashraf berkata: "Keluarga saya bimbangkan saya dan ibu saya mahu saya pulang ke tanah air tetapi saya berazam untuk tinggal (di Britain). Britain hebat.". Ashraf berkata, dia juga mahu ibunya datang dan melawatnya.

"Adalah sesuatu yang baik untuk anda membantu saya. Saya merancang untuk menamatkan pengajiansaya di sini dan kemudian selepas menamatkan pengajian, saya akan kembali ke tanah air. Itu akan memakan masa dalam tempoh dua tahun," katanya.

Ashraf berkata, dia menghargai sokongan yang diberikan oleh Perdana Menteri, David Cameron terhadapnya di Dewan Rakyat semalam.

Menurutnya, dia tidak mahu memberi komen berhubung gambaran Cameron yang menyatakan terdapat "masyarakat yang sakit" di Britain.

Ashraf berkata, dia dibantu oleh dua gadis dan seorang wanita ekoran kejadian itu. Menurutnya, dia dalam perjalanan ke rumah rakannya semasa diserang. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Soros disaman bekas kekasih RM150 juta

Posted:

Soros disaman bekas kekasih RM150 juta

Soros disaman bekas kekasih RM150 juta


GAMBAR fail menunjukkan George Soros bersama bekas kekasihnya, Adriana Ferreyr.


NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Ahli perniagaan terkenal yang juga seorang bilionair, George Soros disaman bekas kekasihnya, Adriana Ferreyr, lapor sebuah akhbar kelmarin.

Soros disaman kerana dia didakwa mungkir janji untuk membelikan Ferreyr sebuah apartmen mewah.

Ferreyr, 28, yang merupakan bintang drama telenovela Brazil, mahu menuntut ganti rugi berjumlah AS$50 juta (RM150.3 juta).

Dia mendakwa, taikun pelaburan berusia 80 tahun itu sebaliknya menghadiahkan apartmen berkenaan yang terletak di sini kepada kekasih baharunya selepas hubungan mereka retak.

"Ia satu percubaan untuk memeras ugut Soros," kata seorang jurucakap pelabur berkenaan, Michael Vachon.

"Saman ini dangkal dan langsung tidak berasas," tambah jurucakap itu.

Sementara itu, seorang rakan aktres berkenaan, Selma Fonseca, 45, mendakwa bahawa Soros bersumpah akan membelikan sebuah kediaman mewah kepada Ferreyr semasa mereka sedang hangat bercinta.

Memegang janji Soros, katanya, wanita itu menghabiskan banyak masa dan tenaga untuk mencari kediaman sesuai sebelum terpikat dengan apartmen tersebut.

"Saya berpendapat Soros tidak berlaku adil. Anda tidak melakukan perbuatan menjengkelkan seperti itu terhadap wanita yang telah lima tahun bersama anda," kata Fonseca.

Ferreyr merupakan seorang pelajar Universiti Columbia.

Soros menjadi terkenal di Asia selepas dia didakwa mendalangi serangan spekulatif mata wang pada tahun 1997 hingga 1998 yang menyebabkan mata wang beberapa buah negara merosot dengan teruk termasuk Malaysia. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by Used Car Search.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan