Sabtu, 16 Julai 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


Pekerja dibayar bonus RM208,079 seorang

Posted:

Pekerja dibayar bonus RM208,079 seorang

Pekerja dibayar bonus RM208,079 seorang


SEBUAH kedai rangkaian sukan Sports Direct yang terdapat di Britain.


LONDON – Seramai 2,000 kakitangan sebuah rangkaian kedai menjual pelbagai barang sukan, Sports Direct bakal mendapat bonus berjumlah AS$70,643 (RM212,458.83) setiap seorang dalam bentuk saham, lapor sebuah akhbar semalam. Bonus tersebut diberikan selepas kedai rangkaian barangan sukan terbesar Britain itu mencatat keuntungan besar selama dua tahun berturut-turut, Kedai itu, Sports Direct diasaskan oleh bekas jurulatih skuasy, Mike Ashley 29 tahun lalu.

Ia berjaya mencapai sasaran jualannya dengan keuntungan meningkat sebanyak 25 peratus pada tahun ini. Jumlah itu dipercayai saham terbesar yang pernah diberikan kepada pekerja kedai di Britain. Purata gaji tahunan kakitangan di kedai tersebut cuma AS$32,219 (RM96,898.65). Ashley mula membuka kedai itu di Maidenhead, Berkshire pada 1982.

Kira-kira 29 tahun kemudian, dia menguasai perniagaan runcit sukan di United Kingdom. Bonus itu layak diterima oleh pekerja yang sudah bekerja sekurang-kurangnya selama dua tahun. Namun, kakitangan kedai itu perlu menunggu sehingga Julai tahun depan jika mahu menebus saham tersebut. Kedai peruncitan Sports Direct kini merupakan syarikat senaraian awam di bursa saham dengan pendapatan tahunan AS$2.41 bilion (RM6.31 bilion) manakala Ashley memegang 71 peratus saham menjadikannya salah seorang lelaki paling kaya di Britain. Ashley juga pemilik kelab bola sepak Newcastle United. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

30 negara tak iktiraf Libya pimpinan Gaddafi

Posted:

30 negara tak iktiraf Libya pimpinan Gaddafi

30 negara tak iktiraf Libya pimpinan Gaddafi


PARA penyokong Muammar Gaddafi berhimpun di bandar Al-Ajaylat, 80 kilometer ke barat Tripoli, Libya kelmarin.


ISTANBUL – Lebih 30 buah negara mengisytiharkan bahawa rejim pemimpin Libya, Muammar Gaddafi tidak sah. Negara-negara itu termasuk Amerika Syarikat (AS) membuat pengumuman itu dalam satu kenyataan selepas mesyuarat Kumpulan Hubungan dengan Libya berlangsung semalam. Kenyataan itu menyatakan rejim Gaddafi tidak lagi memiliki autoriti yang sah di Libya.

Kumpulan itu akan berurusan dengan Majlis Peralihan Kebangsaan yang merupakan kumpulan pembangkang utama Libya sebagai pihak berkuasa pentadbiran yang sah di negara itu sehingga kerajaan sementara dibentuk. Sementara itu, serangan tentera ke atas rejim pemimpin Libya, Muammar Gaddafi akan ditingkatkan, kata Setiausaha Luar Britain, William Hague semalam.

Menurutnya, Abdul Elah Al-Khatib yang merupakan Utusan Khas Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) akan menyerahkan syarat-syarat untuk Gaddafi melepaskan jawatannya. Beliau berkata, Abdul Elah telah memainkan peranan penting dalam berurusan dengan kumpulan tertentu di Libya. Pergolakan bagi menuntut peletakan jawatan Gaddafi sebagai pemimpin Libya bermula sejak Februari lalu. Gaddafi memerintah Libya sejak 1969 melalui satu rampasan kuasa tentera ke atas pemerintah negara itu, Raja Idris yang ketika itu berada di luar negara. – Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Pengasas Playboy tak sangka putus tunang

Posted:

Pengasas Playboy tak sangka putus tunang

Pengasas Playboy tak sangka putus tunang


GAMBAR fail Hugh Hefner dengan bekastunangnya, Crystal Harris.


NEW YORK, Amerika Syarikat (AS) - Pengasas majalah Playboy, Hugh Hefner yang berusia 85 tahun mengaku dia tidak menyedar Crystal Harris yang berusia 25 tahun tidak gembira semasa mereka bertunang walaupun dia berpengalaman luas dalam soal memikat wanita, lapor sebuah akhbar semalam.

Dalam satu program bual bicara AS, Hefner memberitahu hos program televisyen berkenaan, Piers Morgan bahawa dia tidak menyangka Crystal yang juga model Playboy akan meninggalkannya lima hari sebelum mereka dijadualkan berkahwin.

"Ketika hari perkahwinan kami kian menjelang, saya merasakan ada sesuatu yang tidak kena tetapi saya langsung tidak menyangka hubungan kami akan berakhir," kata Hefner.

Perpisahan tersebut menyebabkan satu program televisyen terbitan Hefner dinamakan semula sebagai Runaway Bride atau 'pengantin yang lari' manakala slogan sama turut digunakan untuk satu edisi majalah Playboy.

Hefner yang terkenal sebagai seorang kasanova pernah menjalin hubungan cinta dengan ramai wanita termasuk selebriti Bridget Marquardt, Holly Madison dan Kendra Wilkinson tetapi tiada satu pun hubungan tersebut dapat bertahan lama.

Dia yang dianggarkan memiliki kekayaan berjumlah AS$43 juta (RM129 juta), mengasaskan majalah bogel Playboy di bandar Chicago pada tahun 1953.- Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan