Sabtu, 16 Julai 2011

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Datuk termuda di Britain

Posted: 15 Jul 2011 09:09 AM PDT

LONDON: SEORANG lelaki menjadi datuk paling muda di Britain pada usia 29 tahun selepas anak perempuannya melahirkan anak ketika berusia 14 tahun.

Shem Davies juga berusia 14 tahun ketika pertama kali dia menjadi bapa.


Kini anak perempuannya yang masih bersekolah, Tia melahirkan bayi perempuan seminggu sebelum hari lahirnya yang ke-15. Davies yang tidak bekerja - dan berpisah dengan ibu Tia iaitu Kelly tiga bulan selepas Tia dilahirkan - berkata dia sangat gembira dengan kelahiran cucunya.

Ava Grace diletakkan dalam inkubator selepas dilahirkan sepuluh minggu lebih awal - dengan berat kurang daripada 0.9 kilogram.


Namun, keluarga itu berkata Ava 'baik-baik saja' di unit rawatan khas bayi di mana dia dirawat di Bridgend, Wales Selatan. Davies berkata dia terkejut apabila Tia memberitahunya dia hamil hasil hubungan dengan teman lelakinya, Jordan Williams, 15.


Datuk - yang mempunyai anak lelaki berusia sembilan bulan dengan teman wanita barunya, Robyn Thomas berkata: "Pada satu minit Tia hanya bayi dan minit berikutnya dia hamil.

"Saya boleh mengherdiknya tetapi apa gunanya? "Saya tahu betapa sukarnya keadaan selepas ini kepada mereka kerana saya pernah melalui pengalaman sama pada usia itu.


"Saya tidak dapat menguruskan hal dengan baik ketika menjadi bapa ketika berusia 14 tahun.

"Saya tidak dapat menyesuaikan diri dengan situasi itu dan saya melarikan diri." Ibu Tia, pekerja kafeteria, Kelly, 30, berkata: "Mimpi ngeri saya ialah Tia akan mengulang kesilapan saya dan hamil pada usia muda.


"Saya selalu membebel kepadanya mengenai pencegahan kehamilan." Davies dan Kelly yang berasal dari Bridgend, masing-masing menyokong Tia ketika dia menjaga Ava - generasi keenam keluarga itu.


Seorang rakan keluarga itu berkata: "Ia sukar buat Tia kerana apa yang dia inginkan ialah memeluk bayinya seperti ibu baru yang lain. Tetapi Ava perlu berada dalam inkubator." Davies memberitahu temannya, dia belum lagi membasahkan kepala bayi itu sambil menambah: "Ia masih awal. Tunggu hingga dia keluar dari unit rawatan khas."

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Kereta buruk jadi Bugatti Veyron

Posted: 15 Jul 2011 09:07 AM PDT

MIAMI: Ia kelihatan seperti Bugatti Veyron bernilai AS$1.6 juta (RM4.8 juta) - tetapi kereta sport mewah ini boleh menjadi milik anda hanya pada harga $89,000 (RM267,000).

Peminat model Super Sport itu menukar kereta Ford buruk bernilai 1,000 pound (RM5,000) miliknya kepada Bugatti Veyron - yang kini dijual pada harga RM267,000.


Ketua stesen minyak, Mike Duke dari Florida menghabiskan masa sembilan bulan mengubah Ford Cougarnya kepada kereta merah hitam seperti kereta mewah itu.

Badan kereta yang direka khas menjadikan ia sukar dibezakan dengan Bugatti Veyron yang berharga satu juta pound (RM5 juta) dan ruang dalamannya sudah diubah dan dibalut dengan kulit.


Namun enjinnya adalah enjin Ford Cougar model V6 2.5 liter, bermakna kuasa yang jauh lebih rendah berbanding enjin Bugatti Veyron yang mempunyai enjin 1,000 kuasa kuda dengan 8 liter.


Ini bermakna kelajuan 0-62 batu sejam dalam tempoh 8.2 saat dan kelajuan tertinggi 140 batu sejam - ketinggalan daripada kelajuan 253 batu sejam dalam 2.5 saat pemanduan oleh Bugatti Veyron.

Duke berkata: "Saya mahu wajah jutaan dolar tanpa bil pembaikan, insurans dan kos tinggi lain.


"Pemanduannya lancar tanpa masalah dan jika ada masalah pembaikan pun pastinya ia tidak memerlukan kos tinggi.

"Saya sangat gembira dengan hasil usaha saya dan sudah tentu lebih banyak komen daripada yang dijangkakan saya terima ketika memandu kereta itu.


"Saya mahu berhati-hati untuk tidak menggelar kereta ini Bugatti - ia Ford Cougar yang diubah suai.


"Namun, ia kelihatan lebih baik berbanding Cougar dan kerana ia bukan Veyron, ia masih cukup laju.


Duke tidak mahu mendedahkan kos pengubahsuian itu tetapi ia dijangka melebihi 20,000 pound (RM100,000) untuk kerja kerasnya selama sembilan bulan.

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan