Jumaat, 10 Jun 2011

Utusan Online - Luar Negara

Utusan Online - Luar Negara


Spratly: China pula beri amaran

Posted:

Spratly: China pula beri amaran

Spratly: China pula beri amaran

BEIJING 10 Jun - China memberi amaran kepada Vietnam supaya menghentikan semua aktiviti yang dianggap sebagai melanggar kedaulatan negara ini di kawasan perairan Laut China Selatan yang dituntut kedua-dua negara ekoran kejadian melibatkan kapal-kapal antara dua negara komunis tersebut.

Vietnam pula hari ini mengesahkan akan mengadakan latihan peluru hidup di kawasan yang menjadi tuntutan kedua-dua negara itu sebagai maklum balas kepada amaran China tersebut.

Semalam, Vietnam mendakwa tiga kapal peronda marin China memotong kabel dari cari gali minyak kapal Vietnam di zon eksklusif ekonomi yang terletak kira-kira 200 batu nautika di kawasan perairannya.

Bagaimanapun, China yang merujuk kejadian sama, memberikan versi lain ke atas apa yang berlaku, berdasarkan laporan agensi rasmi Xinhua hari ini.

Jurucakap Kementerian Luar China, Hong Lei berkata, Kepulauan Spratly (Nansha) dan kawasan perairannya merupakan kawasan jajahan negara ini.

Beliau berkata, bot-bot nelayan China dihalau oleh kapal Vietnam bersenjata pagi semalam di mana ketika kejadian itu, satu pukat bot nelayan berkenaan tersangkut pada kabel minyak cari gali China.

Menurut laporan Beijing, keadaan itu menyebabkan kapal penerokaan itu mengheret bot nelayan China berkenaan lebih dari sejam dan keadaan itu sangat membahayakan keselamatan nelayan China,

Lei berkata, eksplorasi minyak di kawasan dan tindakan kapal Vietnam berkenaan telah melanggar kedaulatan negara ini dan ia perlu dihentikan.

Dalam pada itu, Vietnam berkata, ia akan mengadakan dua latihan selama sembilan jam di wilayah Quang Nam Isnin ini.

Pengumuman berhubung latihan tersebut di laman web Kor Keselamatan Maritim Utara turut memberi amaran supaya bot dan kapal menjauhi kawasan berkenaan.

Hubungan antara Beijing dan Hanoi semakin tegang sejak beberapa hari lalu ekoran tuntutan kedua-dua negara tersebut ke atas Kepulauan Spratly dan Kepulauan Paracel. - AFP

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Sonthi sedia sertai kerajaan Shinawatra

Posted:

Sonthi sedia sertai kerajaan Shinawatra

Sonthi sedia sertai kerajaan Shinawatra

BANGKOK 10 Jun - Jeneral Sonthi Boonyaratglin, yang mengetuai rampasan kuasa tanpa pertumpahan darah untuk menggulingkan kerajaan Thaksin Shinawatra pada 2006, sedia menyertai adik perempuan bekas pemimpin itu jika partinya berjaya membentuk kerajaan baru Thai selepas ini.

Sonthi, pemimpin parti Matubhum, berkata partinya sedia menyertai sama ada kerajaan pimpinan Demokrat atau yang dipimpin oleh Pheu Thai selepas pilihan raya umum.

"Kami ingin menyertai kerajaan baru sungguhpun jika dipimpin oleh Pheu Thai selepas pilihan raya 3 Julai," katanya kepada Bernama di sini hari ini.

Perdana Menteri Abhisit Vejjajiva, adalah calon bagi jawatan Perdana Menteri bagi parti Demokrat manakala adik perempuan bongsu Thaksin, Yingluck pula merupakan calon Pheu Thai bagi jawatan itu. Thaksin adalah ketua umum parti Pheu Thai.

Matubhum adalah sebuah daripada tujuh rakan gabungan dalam kerajaan pimpinan Demokrat sebelum Parlimen dibubarkan pada 10 Mei.

Dalam pilihan raya ini, kesemua tujuh rakan gabungan akan bertanding atas tiket parti masing-masing dan bukannya atas tiket gabungan.

Bagaimanapun, Sonthi menggariskan tiga syarat untuk menyertai kerajaan pimpinan Pheu Thai iaitu Matubhum dipelawa menyertai gabungan itu, berkongsi dasar yang sama dan jawatankuasa Matubhum membuat keputusan mengenai perkara itu.

Beliau berkata, Matubhum boleh menerima Pheu Thai memandangkan dasar parti itu yang agak demokratik berbanding dasar tidak demokratik parti Thai Rak Thai, yang kini dibubarkan, pimpinan Thaksin.

"Tidak timbul apa-apa masalah jika Yingluck mengamalkan cara dan kaedah yang demokratik sungguhpun beliau adik perempuan Thaksin.

"Sekiranya beliau mengamalkan cara dan kaedah yang tidak demokratik, sudah tentulah pengundi akan menolak beliau dalam pilihan raya umum ini, sekali gus tidak boleh menerajui kerajaan berikutnya," kata Sonthi. - BERNAMA

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan