Sabtu, 25 Jun 2011

Kosmo Online - Dunia

Kosmo Online - Dunia


NASA leraikan kapal Discovery

Posted:

NASA leraikan kapal Discovery

NASA leraikan kapal Discovery


KAPAL angkasa Discovery berlepas untuk melakukan misi angkasanya.


WASHINGTON, Amerika Syarikat (AS) - Pentadbiran Aeronautik dan Angkasa Lepas Kebangsaan (NASA) mengadakan operasi menanggalkan peralatan dalam kapal angkasa tertua miliknya, Discovery baru-baru ini.

Gambar-gambar operasi itu menunjukkan semua peralatan elektrik dan mekanikal Discovery termasuk enjin kapal angkasa berkenaan yang ditanggalkan sebelum ia disimpan di Muzium Udara dan Angkasa Lepas Nasional di sini.

Discovery mendarat buat kali terakhir pada 9 Mac lalu selepas melakukan perjalanan sejauh 236.8 juta kilometer dengan membuat 5,830 pusingan orbit dan menghabiskan masa 365 hari di orbit.

Misi terakhir kapal angkasa Shuttle NASA dijadualkan berlepas pada 8 Julai depan yang menandakan tamatnya misi kapal angkasa berkenaan sejak 30 tahun lalu.


ENJIN kapal angkasa Discovery yang ditanggalkan.


NASA menamatkan perkhidmatan semua tiga kapal angkasa miliknya kerana kos operasi yang tinggi.

Ia mengupah dua syarikat komersial, Space Exploration Technologies dan Orbital Sciences Corp untuk menghantar kargo ke Stesen Angkasa Lepas Antarabangsa (ISS) dengan penghantaran angkasawan ke stesen berkenaan akan dibuat dalam masa lima tahun lagi.

Buat masa ini, AS akan membayar Rusia untuk membawa angkasawannya ke ISS dengan kos melebihi AS$50 juta (RM152 juta) bagi setiap angkasawan. - Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Jepun rugi RM639.94 bilion akibat tsunami

Posted:

Jepun rugi RM639.94 bilion akibat tsunami

Jepun rugi RM639.94 bilion akibat tsunami

TOKYO - Kerosakan bangunan, jalan raya dan pelabuhan akibat gempa bumi kuat dan tsunami pada Mac lalu menyebabkan Jepun mengalami kerugian 16.9 trilion yen (RM639.94 bilion), kata Pejabat Kabinet Jepun semalam.

Kerosakan rumah dan kilang dianggarkan sekitar 10.4 trilion yen (RM393.80 bilion) manakala kerosakan pada sungai, pelabuhan dan jalan raya dijangka mencecah 2.2 trilion yen (RM83.3 bilion).

Kemusnahan tanah ladang dan industri perikanan dianggarkan berjumlah kira-kira 1.9 trilion yen (RM71.9 bilion). Kerosakan infrastruktur untuk utiliti seperti gas dan air dianggarkan sebanyak 1.3 trilion yen (RM49.3 bilion). Kemudahan-kemudahan milik kerajaan mengalami kerosakan yang dianggarkan melibatkan kerugian sebanyak 1.1 trillion yen (RM41.66 bilion). - Reuters

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Orang asli tidak pernah jumpa manusia moden ditemui di Amazon

Posted:

Orang asli tidak pernah jumpa manusia moden ditemui di Amazon

Orang asli tidak pernah jumpa manusia moden ditemui di Amazon


BEBERAPA penduduk orang asli yang tidak pernah menemui manusia moden ditemui dirakamkan dari sebuah pesawat udara di hutan hujan Amazon, Brazil pada April lalu.


BRASILIA - Beberapa pegawai Yayasan Pribumi Nasional Brazil (Funai) mengesahkan kewujudan populasi orang asli yang belum pernah menjalin hubungan dengan manusia luar di hutan hujan Amazon selepas satu puak mengandungi 200 orang dikesan menerusi satelit, lapor sebuah akhbar semalam.

Tiga kawasan lapang yang diduduki puak itu dikenal pasti terletak di barat daya Brazil berhampiran sempadan Peru tetapi kewujudan mereka hanya disahkan selepas beberapa ekspedisi udara dengan menggunakan sebuah pesawat dibuat pada April lalu.

Dalam awal minggu ini juga, tiga kawasan dikesan telah dibersihkan dalam hutan di barat daya dekat sempadan Peru.

Para pegawai yayasan pribumi itu mengganggarkan terdapat 68 populasi hidup terasing yang tinggal jauh di tengah hutan Amazon.

Puak orang asli yang baru ditemui itu tinggal di dalam empat rumah beratap jerami dan menanam jagung, pisang dan kacang tanah dan tanaman lain.

Komuniti itu tinggal berhampiran sempadan Peru di hutan simpan Vale do Javari seluas negara Portugal dan menjadi tempat tinggal lebih 14 puak pribumi yang hidup terpencil.

"Kerja-kerja untuk mengenal pasti dan melindungi populasi itu adalah sebahagian daripada dasar awam Brazil," kata seorang penyelaras yayasan berkenaan, Fabricio Amorim.

Menurutnya, pemerhatian awal menunjukkan puak orang asli itu tergolong dalam etnik yang menggunakan bahasa pano yang hidup dari hutan Amazon di Brazil sehingga ke hutan di Peru dan Bolivia.

Kawasan berkenaan memiliki bilangan puak orang asli yang terbesar di dunia.

- Agensi

Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan