Jumaat, 22 Mac 2013

Harian Metro: Global

Harian Metro: Global


Dilahir tanpa tulang kering

Posted:

Melbourne: Seorang kanak-kanak lelaki yang dilahirkan tanpa tulang kering, lutut atau buku lali akhirnya mampu memiliki sepasang kasut selepas dipasangkan kaki palsu.

Kaki baru Ted Johnson, 3, mempunyai jari tidak seperti beberapa kaki palsunya yang lain. Minggu ini, dia cuba memakai kaki palsu kaca gentian baru berwarna biru buat kali pertama di gelanggang bola keranjang di Hospital Kanak-Kanak Diraja di Melbourne.


Mesin pengimbas gagal mendedahkan Ted mengalami keadaan yang jarang berlaku tibial hemimelia ketika dalam kandungan ibunya, Abbie.

Di sinilah tibia tulang kering sama ada hilang sebahagian atau sepenuhnya ketika dilahirkan. Kakinya mungkin cacat atau mempunyai jari berlebihan. Keadaan Ted itu bermakna ibu bapanya, Abbie dan Peter terpaksa mengambil keputusan genting agar kakinya dipotong ketika dia berusia setahun.


Kanak-kanak itu sebelum ini dilengkapi dengan dua lagi jenis kaki palsu tetapi ini adalah set kaki palsu pertama lengkap dengan jari kaki.


Dan sebaik saja kaki kaca gentian baru berwarna biru itu dipasang pada Velkro, Ted sudah boleh bergerak. Ibunya berkata: "Dia sangat hebat - tiada apa yang boleh menghalangnya.

Foto

JOHNSON tanpa kaki palsu.

Foto

JOHNSON belajar berjalan sebaik dipakaikan kaki palsu terbaru.

"Kami menyangka dia mungkin tidak memerlukannya untuk bergerak, jadi saya tidak percaya betapa hebatnya dia. Buat pertama kali kami akan membeli kasut untuknya esok." Pakar protestik, Jim Lavranos yang membuat dan memperbaiki tiga pasang kaki palsu Ted berkata, biasanya kanak-kanak mengambil masa tiga hingga empat tahun untuk bergerak seiring dengan perkembangan pemanjangan kaki. "Ted mendapatnya lebih awal daripada yang biasa kami alami kerana dia sangat yakin dan cepat. Dia akan terbang dengan kaki palsu ini." - Agensi

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/22

Polis kecewa mangsa kemalangan tak mati

Posted:

London: Seorang bapa begitu berang selepas mengetahui seorang anggota polis kecewa kerana anaknya tidak mati dalam satu kemalangan jalan raya.

Laura Thomas mengalami retak di kepala, patah tiga tulang di tengkuk dan belakang badan serta tiga pendarahan otak akibat kemalangan itu.


Ketika dia koma, seorang anggota polis yang menyiasat kejadian itu menghantar e-mel dalaman kepada seorang anggota lain dari cawangan siasatan kenderan.

Dia menulis: "Kelihatan pemandu itu akan selamat. Tidak ada kes kematian bagi saya." Pegawai itu mengakhiri e-mel itu dengan isyarat 'muka sedih' :(.


Bapa Laura, Darren Thomas hanya mengetahu mengenai e-mel itu selepas mengemukakan permohonan Kebebasan Maklumat untuk melihat semua dokumen berkait dengan kemalangan itu.


Thomas dari Bilton berkata: "Saya terkejut melihat e-mel itu. Saya begitu tertekan dan marah. "Anggota polis itu seolah-olah kecewa anak saya tidak mati." Laura, kini 22, cedera parah selepas terbabit dalam kemalangan di Yorkshire itu empat tahun lalu.

"Saya dan keluarga berdepan dengan masalah besar sejak kemalangan itu. Kami bertambah tertekan apabila mengetahui mengenai e-mel berkenaan," kata Laura.-DM

Artikel ini disiarkan pada : 2013/03/22

Tiada ulasan:

Catat Ulasan